یکسال پس از انفجار بیروت؛ چه کسانی از تحقیقات واهمه دارند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 براساس شواهد روزنامه نگاران لبنانی، سال گذشته و چند روز قبل از انفجار (۸ مرداد ۱۳۹۹) ۱۱ نظامی آمریکایی در پروازی نظامی به بیروت وارد شدند. آنها در قالب ماموریت آموزش نیروهای ویژه ارتش لبنان آمدند و به دلایل نامعلوم ارتش لبنان وجود آنها را نفی کرد.

یک سال پس از حادثه مهیب انفجار بزرگ بیروت، اوضاع در لبنان همچنان عادی نیست.

در حالی که شهروندان لبنانی انتظار داشتند که در سالگرد انفجار بیروت، عاملان این حادثه به دست محاکمه و عدالت سپرده شود، اما پس از یکسال بسیاری از ابعاد ماجرا هنوز اعلام نشده است.

در ماجرای انفجار بزرگ ۱۴ مرداد ماه سال گذشته حداقل۲۰۰ نفر کشته و بیش از 6 هزار نفر دیگر زخمی شدند.

از همان زمان انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی و عوامل آن در لبنان نشانه رفت و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسایل منطقه این رژیم و عوامل آن را مقصر انفجار این بندر اعلام کردند؛ انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت صورت گرفت و موجب شد، بسیاری از ساختمان های اطراف این بندر به طور کامل ویران شود که استاندار بیروت میزان خسارت های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

 

ژست دلسوزانه آمریکایی ها

همزمان با سالگرد انفجار بزرگ بیروت، وزیرخارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر با تظاهر به دلسوزی مدعی حمایت از مردم لبنان شد. آنتونی بلینکن ضمن تسلیت بابت این فاجعه بار دیگر بر تعهد کشورش به حمایت از ملت لبنان تاکید کرد و گفت:‌ آمریکا همچنان از ملت لبنان در تلاشش برای دستیابی به آینده‌ای روشن که مستحقش هستند، حمایت می‌کند.

این در حالی است که براساس شواهد روزنامه نگاران لبنانی، سال گذشته و چند روز قبل از انفجار (۸ مرداد ۱۳۹۹) ۱۱ نظامی آمریکایی در پروازی نظامی به بیروت وارد شدند. آنها در قالب ماموریت آموزش نیروهای ویژه ارتش لبنان آمدند و به دلایل نامعلوم ارتش لبنان وجود آنها را نفی کرد.

همچنین سال گذشته در پی انفجار مهیبی که در بیروت رخ داد تصاویر راداری گشت‌زنی و عملیات شناسایی غیرعادی چهار فروند هواپیمایی جاسوسی نیروی دریایی آمریکا در خط ساحلی لبنان سوریه منتشر شد.

اهمیت این نکته و انتشار این تصاویر در آن است که منابع اطلاعاتی آمریکا از وجود ۵۰ تُن نیترات که حدود نُه سال است در این بندر دپو شده بود، خبر داشتند اما اقدام و هشداری در ارتباط با آن اعلام نکرده بودند و افزایش حضور برخی ماموران آنان ها در بیروت پیش از انفجار این تردید را در میان برخی کارشناسان لبنانی ایجاد کرد که شاید آمریکایی ها به عمد در برابر خطر بزرگ انبار نیترات ها در بندر بیروت سکوت کرده بودند.

 

وعده هایی که بر زمین ماند

فرانسه از دیگر کشورهای غربی بود که همزمان با انفجار بیروت میدان را برای دنبال کردن مداخلات تاریخی خود در تحولات لبنان مساعد دید.

براساس تعهد فرانسوی‌ها در اجلاس پاریس، قرار بود فرانسه پس از تشکیل دولت در لبنان چهار میلیارد دلار به این کشور پرداخت کنند، اما از آنجا که با شرایط کرونا و اوضاع سخت اقتصادی در جهان احتمالا غرب نیز این پول را ندارد، تا کنون فرانسه نیز موانع متعددی در راستای تشکیل دولت در لبنان ایجاد کرده است تا پاریس مجبور به عمل به وعده پرداخت پول نباشد.

از سوی دیگر وقتی کمک‌های اقتصادی غرب به لبنان صورت نگیرد شرایط مردم در این کشور به مراتب سخت‌تر خواهد شد و از این رو غرب امیدوار است تا با این فشار اقتصادی جایگاه حزب الله در این کشور را متزلزل کند، چون اساسا غرب و صهیونیست‌ها از سال ۲۰۰۶ یعنی جنگ ۳۳ روزه حزب الله از این حزب کینه بزرگی دارند و همچنان به دنبال انتقام از آن‌ها هستند.

 

چه کسانی از تحقیقات انفجار بیروت واهمه دارند؟

وقوع انفجار بزرگ بیروت با توجه به قرار گرفتن بیروت در منطقه پر تنش خاورمیانه و پروازهای هر روزه هواپیماهای نظامی و جاسوسی رژیم صهیونیستی به فضای شهرهای مختلف لبنان و همچنین احتمال استفاده از وسایل انفجاری که عوامل دشمن می توانند به محل انبار نیترات انتقال دهند و یا احتمال حمله موشکی و دهها احتمال دیگر لزوم بهره گیری از تحقیقات بین المللی را ضروری می سازد.

از سوی دیگر سران اسراییل و آمریکا دقیقا واقف هستند که اگر تحقیقات بین المللی در باره این انفجار صورت گیرد و ثابت شود رژیم صهیونیستی در آن دخالت دارد تبعات خطرناکی در انتظار آن خواهد بود و دولت و ملت لبنان می توانند طبق موازین بین المللی پاسخ محکمی به این تجاوز آشکار به دشمن صهیونیستی بدهند و بر همین اساس واشنگتن و تل آویو اجازه برپایی تحقیقات بین المللی را نخواهند داد.

همچنین یکی از شواهدی که می تواند دست داشتن رژیم صهیونیستی را در این انفجار محتمل سازد ابراز خرسندی موشه فیگلین رهبر حزب راست گرای افراطی “هویت” و معاون پیشین رئیس مجلس اسرائیل از انفجار مهیب در بیروت است .

فیگلین در پیامی که از حساب توئیتر خود به اشتراک گذاشت، نوشت: برای گرامیداشت روز عشاق (در تقویم عبری ۴ ـ ۵ ام آگوست) شاهد آتش بازی خیره کننده‌ای در بندر بیروت بودیم.

فیگلین با استفاده از عبارت جنجالی “روز شکرگزاری” در مورد این انفجار افزود: “از قهرمانان واقعی که بخاطر جشن والنتاین، چنین مراسم باشکوهی ترتیب دادند نیز تشکر می کنم”.

از سوی دیگر موانع داخلی در لبنان جهت انجام تحقیقات شفاف انفجار بیروت را می بایست در نظر داشت. با گذشت یک سال از زمان انفجار بزرگ، تحقیقات محلی درباره این حادثه هنوز منجر به دستگیری‌های چشمگیر یا حتی شناسایی یک مجرم نشده و سیاستمداران عمدتا از بابت بن بست به وجود آمده برای پیشرفت پرونده مقصر اعلام شده‌اند.

تحقیقات داخلی هنوز تعیین نکرده که چه چیزی انفجار را موجب شد، منشا مواد شیمیایی مذکور از کجا بود یا چرا آنها برای مدت شش سال بدون مراقبت رها شده بودند.

مقامها در دولت، پارلمان و آژانسهای امنیتی ارشد این کشور تا کنون با استناد به بندهای به اصطلاح “مصونیت” در قانون اساسی از پرسشها شانه خالی کرده‌اند.

یوسف لحود، وکیل صدها تن از قربانیان این انفجار اظهار کرد: آنها به سادگی تلاش می‌کنند از عدالت فرار کنند.

با این حال بسیاری از شهروندان لبنانی امید دارند تا روند تحقیقات درباره انفجار بزرگ بیروت بدون سیاسی کاری بتواند عاملان این حادثه را شناسایی و مجازات کند.

 

منبع:http://alwaght.net/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟