از آنکارا تا قاهره؛ نقش سفیر جدید دوحه در ایجاد همگرایی میان قطر، مصر و ترکیه چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در گامی جدید برای تصحیح روند مناسبات با قاهره،امیر قطر سفیر پیشین این کشور در ترکیه را به عنوان سفیر فوق العاده در قاهره منصوب کرد.

در گامی جدید برای تصحیح روند مناسبات با قاهره، «َتمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر «سالم بن مبارک آل شافی»، را به عنوان سفیر فوق العاده در قاهره منصوب کرد.

آل شافی پیش از این به مدت 8 سال سکان سفارت قطر در آنکارا را برعهده داشت، وی به داشتن روابط نزدیک با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه شهره است و انتصاب جدید وی به عنوان سفیر فوق‌العاده قطر در مصر نشان از اهتمام دوحه به تصحیح روابط با قاهره است.

آل شافی همچنین مسئولیت‌های دیپلماتیک مهمی نظیر نماینده دائم قطر در سازمان ملل و مشاور نمایندگی دیپلماتیک قطر در ژنو را در کارنامه خود دارد.

فعال‌سازی و حرکت‌بخشی به مناسبات با مصر
تعیین آل شافی به سفارت قطر در مصر درست یک ماه پس از اقدام قاهره در تعیین سفیر فوق العاده در دوحه انجام می‌شود و نخستین گام رسمی در برقراری مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور از سال 2017 میلادی به شمار می رود.

طی 8 سال گذشته، آل شافی نقشی برجسته در تحکیم مناسبات مشترک میان قطر و ترکیه و تکمیل بسیاری از توافقات مهم میان دو کشور به ویژه در زمینه نظامی و امنیتی ایفا کرد.

مناسبات قطر و ترکیه طی سه ماه گذشته شاهد بهبود قابل توجهی بوده است و دو کشور عملا فعال‌سازی خروجی نشست العلا را کلید زده اند.

مسئولان قطری و مصری طی دیدارها و سفرهای متقابل درخصوص مسائل مورد اختلاف رایزنی کرده و نتایج قابل قبولی به دست آورده اند.

سفیر قطر در مسکو در ماه مه گذشته اعلام کرد مناسبات قطر و مصر به پیش از سال 2013 میلادی برگشته است و دو کشور در بسیاری از موضوعات با یکدیگر تفاهم دارند.

در همین رابطه، تعیین آل شافی به عنوان سفیر فوق‌العاده قطر در مصر نشانگر اهتمام دوحه به بهبود روابط میان قاهره و آنکارا است که دو کشور سعی در تصحیح روند مناسبات مشترک دارند.

دوحه امیدوار است که آل شافی در پیشبرد مناسبات قطر و مصردر سایه تفاهمات حاصل شده و پشت سر نهادن اختلافات پیشین نقش‌آفرینی کند.

روزنامه الجمهوریه مصر پنجشنبه هفته گذشته خبر داد که سفیر فوق العاده قطر در قاهره و نماینده این کشور در اتحادیه عرب روز یکشنبه گذشته ماموریت خود را آغاز خواهد کرد.

تقویت ائتلاف قطر، ترکیه و مصر
در همین رابطه، «یوسف کاتب اوغلو»، تحلیلگر سیاسی ترکیه تصریح کرد: تعیین آل شافی به عنوان سفیر قطر در مصر در چارچوب حمایت دوحه از ائتلاف قوی خود با آنکارا در عرصه دیپلماتیک است و این کشور به هر طریقی شده خواهان حمایت و تقویت این ائتلاف است.

کاتب اوغلو در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین اظهار داشت: دوحه در تلاش است تا از طریق انتخاب این شخصیت مهم دیدگاه‌های خود و قاهره از یک سو و ترکیه و مصر از طرفی دیگر را به هم نزدیک کند.

وی گفت: قطر اکنون برای چیزی فراتر از تقویت مناسبات دیپلماتیک با مصر می‌کوشد و خواهان آرام‌سازی اوضاع و کاهش تنش در منطقه برای مقابله با چالش‌های بزرگ پیش روی منطقه است.

به گفته این تحلیلگر امور سیاسی ترکیه، این انتصاب منجر به تقویت روند همگرایی میان ترکیه و مصر در سطح دیپلماتیک و سیاسی به ویژه در مساله لیبی و دریای مدیترانه و گسترش مراودات تجاری و اقتصادی می شود.

اما وی در پایان گفت: البته هنوز خیلی زود است که درباره نتایج این اقدام قطر سخن بگوییم چرا که چراغ سبز مصر به این تمایل نقشی تعیین‌کننده در تحقق اهداف مورد نظر از انتصاب آل شافی دارد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟