المانیتور: برنامه عراق برای ساخت پایتخت اداری جدید در همسایگی بغداد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هیئت دولت عراق با اختصاص 26.5 هکتار از زمین‌های اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد برای ساخت این پایتخت اداری موافقت کرده است.

پایتخت عراق از شهرهای دارای تراکم جمعیت بالا در کشور است که با افزایش 2 میلیون نفر به جمعیتش طی دو دهه گذشته جمعیت آن به 7.3 میلون تن رسیده است.

از اصلی‌ترین عوامل افزایش جمعیت پایتخت، وجود اداره‌های دولتی و خصوصی در آن است که باعث شده فرصت‌های شغلی بیشتری در آن باشد.

تراکم جمعیت و وجود بافت‌های فرسوده مانع از آن شده که دولت عراق بتواند پروژه‌های نوسازی بافت شهری در بغداد را اجرا کند و در نتیجه سراغ گزینه دیگری رفته که همانا ساخت شهر جدید و تبدیل آن به پایتخت اداری کشور است.

سازمان ملی سرمایه‌گذاری عراق اعلام کرده که هیئت دولت این کشور با اختصاص 26.5 هکتار از زمین‌های اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد برای ساخت این پایتخت اداری موافقت کرده است.

این پروژه قرار است در چهار مرحله اجرا شود که مرحله اول آن ساخت خانه‌های مسکونی و ساختمان‌های آموزشی و اداری و درمانی و خدماتی و تفریحی در فضایی به وسعت 25 کیلومتر مربع است که در آن 75 هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

فاز دوم این پروژه اجرای پروژه‌های صنعتی و لجستیک و خدماتی و فاز سوم اجرای پروژه‌های کشاورزی و غذایی دوستدار طبیعت در اطراف فرودگاه و فاز چهارم آن نوسازی منطقه ابوغریب است.

«احمد یاسین الهاشمی»، مدیر اداره برنامه‌ریزی شهری بغداد، می‌گوید که این پروژه که شهر «الرفیل» نام گرفته بخشی از برنامه توسعه پایتخت است که پس از بررسی‌های تفصیلی و گسترده توسط شرکت‌های متخصص در عرصه عمرانی به تصویب رسیده است.

با این همه تصویب این پروژه مانند بسیاری مسائل دیگر در عراق ابعاد سیاسی مهمی هم پیدا کرد. ازجمله ائتلاف «العزم» به ریاست خمیس الخنجر، اجرای این پروژه را به معنای تخریب صدها هکتار زمین کشاورزی در اطراف فرودگاه بغداد دانست.

خمیس الخنجر با انتشار بیانیه‌ای رسمی این پروژه را به معنای تغییر ترکیب جمعیتی غرب بغداد که تا استان انبار سنی نشین است دانست.

برخی از دیگر احزاب سنی عراق نیز اظهارات مشابهی مطرح کردند ازجمله «محمود المشهدانی»، رئیس اسبق مجلس عراق، گفت که این پروژه موجب نگرانی اهل سنت شده است.

اما «سهی النجار»، رئیس سازمان ملی سرمایه‌گذاری در عراق، تأکید کرد که اظهارات سران اهل سنت در این باره فاقد دقت لازم است و بیشتر با هدف پررنگ کردن تمایزات فرقه‌ای مطرح می‌شود.

او گفت که این پروژه در زمین‌های کشاورزی اطراف فرودگاه اجرا نمی‌شود ضمن اینکه موجب مناطق غربی بغداد و راه اندازی پروژه‌های صنعتی و کشاورزی و سرمایه‌گذاری می‌شود که طبعا ساکنان این منطقه از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود که این سازمان از کسانی که چنین جوسازی‌هایی علیه این پروژه راه می‌اندازند به دستگاه قضائی شکایت خواهد کرد.

به لحاظ تأمین مالی، دولت عراق در نظر دارد برخی از بخش‌های فاز اول این پروژه را در ماه آینده به مناقصه بگذارد و از شرکت‌های داخلی و عربی و جهانی برای ساخت صدها واحد مسکونی دعوت کند تا در قدم اول از صدها خانه حلبی آباد در اطراف بغداد رها شود و به تجاوزهای مستمر به زمین‌های کشاورزی و فضاهای سبز پایتخت پایان دهد.

شکی نیست که اجرایی شدن این پروژه که از آن به رؤیای ساکنان بغداد یاد می‌شود مشروط به ثبات سیاسی در عراق نتایج انتخابات پیش رو در این کشور است.

«الرفیل» نام یکی از رودهای فرعی دجله در بغداد است که در عصر عباسی از آن به «نهر عیسی» یاد می‌کرده‌اند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟