همکاری جاسوسی بحرین و رژیم صهیونیستی؛ ابعاد و نتایج

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ماجرای رسوایی نرم افزار جاسوسی پگاسوس که برای فعالیت‌های جاسوسی، و کمک‌ به نظام‌های دیکتاتوری برای تحت نظر گرفتن غیرقانونی فعالان مدنی و خبرنگارانی چون خاشقچی استفاده شد، ثابت کرد که چگونه صهیونیست‌ها در لوای شراکت‌های امنیت سایبری با دیگر کشورها به سرقت اطلاعات و جاسوسی می‌پردازند و خود بزرگترین تهدید را علیه امنیت اطلاعات و دموکراسی ایجاد می‌کنند.

خاندان حاکم بحرین و رژیم صهیونیستی از زمان امضای توافق عادی سازی روابط، سطح همکاری‌های دوجانبه را به سرعت توسعه داده اند به صورتی که اوایل ماه منامه رسماً «خالد یوسف الجلاهمه» را به عنوان نخستین سفیر خود در فلسطین اشغالی منصوب کرد.
در این میان برخلاف ادعاهای کاذب اولیه در مورد ثبات‌آمیز بودن هدف از انجام عادی سازی، رژیم آل خلیفه بی توجه به آثار و عواقب داخلی و منطقه‌ای به صورت آشکار از توسعه روابط با صهیونیست‌ها اهداف ضدایرانی را دنبال می‌کند به صورتی که روز یکشنبه یادداشت تفاهمی با موضوع «همکاری تحقیقاتی» میان «عبدالله بن احمد آل خلیفه» معاون روابط بین‌الملل بحرین و «دور گلد» رئیس مرکز امور عمومی بیت‌ المقدس به امضا رسید که بنا به گفته گلد برای مقابله با ایران در زمینه «جنگ ایده‌ها» می‌باشد.

پول و جاسوسی؛ بازار پررونق همکاری سایبری
همواره در بخشی از زمینه ها و اهداف توافقنامه عادی سازی ، توسعه همکاری های تحقیقاتی و تکنولوژیکی پای ثابت مواضع مقامات بحرینی و اماراتی بوده است. اسرائیل بازیگر مهمی در حوزه سایبری در سطح جهان به شمار می‌رود و شرکت‌های اسرائیلی حضور گسترده ای در بخش خدمات امنیت سایبری در سطح بین المللی دارند.
هدف کشورهای حاشیه خلیج فارس تضمین سطح بالای امنیت سایبری است که برای دفاع از زیرساخت های حیاتی و حصول اطمینان از توسعه پایدار برنامه های ملی چشم انداز خود بسیار مهم تلقی می شود. علیرغم پروژه های بزرگ دیجیتال سازی خدمات دولتی ، شهرهای هوشمند و برنامه های تبدیل شدن به قطب های برتر فناوری در جهان ، کشورهای حاشیه خلیج فارس هنوز فاقد اکوسیستم های لازم برای امنیت سایبری هستند که برای حفاظت از مجموعه های دیجیتالی مربوط مورد نیاز است.


نیاز به توسعه بخش امنیت سایبری در حوزه خلیج فارس و توجه به توامندی شرکت‌های صهیونیستی برای اولین بار در سال 2007 مطرح شد ، هنگامی که امارات متحده عربی به شرکت 4D Security Solutions متعلق به اسرائیل، برای ارتقاء سیستم دفاعی تاسیسات حساس انرژی و ایجاد یک سیستم نظارتی “هوشمند” در سطح شهر در ابوظبی مراجعه کرد. بر اساس گزارشات متعدد رسانه ها قرارداد 6 میلیارد دلاری در این زمینه انعقاد گردید.
تصور می شود که سیستم نظارتی ، که اغلب “چشم شاهین” نامیده می شود ، تا سال 2016 تکمیل شده است. این سیستم شامل شبکه ای از دوربین ها ، حسگرها و سیستم عامل های هوش مصنوعی است که همه چیز را از کنترل تردد تا داده های نظارت ارائه می دهد.
بعداً عربستان نیز به همان کنسرسیوم شرکت های متعلق به رژیم صهیونیستی اجازه داده شد تا در پروژه ای که به منظور کمک به مدیریت ورودی حجاج به مکه است ، شرکت کنند. اگرچه این پیشنهاد ناموفق بود ، بلومبرگ گزارش داد که مقامات سعودی در نهایت یک سیستم الکترونیکی مشابه سیستم پیشنهادی را اجرا کردند.
ریاض همچنین از شرکت‌های صهیونیستی برای رفع سایر نیازهای سایبری کمک گرفته است. در سال 2012 ، عملیات بزرگی علیه آرامکو اجرا شد و سه چهارم کامپیوترهای این غول انرژی دولتی (حدود 30 هزار ایستگاه کاری) را از بین برد ، حادثه ای که در آن زمان به عنوان بزرگترین حمله سایبری تجاری در تاریخ توصیف شد. سالها بعد ، قانونگذار سابق صهیونیستی ارل مارگالیت مدعی شد که شرکتهای امنیت سایبری از کشورش برای کمک به آرامکو سعودی برای جبران خسارت به ماجرا ورود کردند.
حال صهیونیست‌ها بعد از توافق عادی سازی به فکر راه‌یابی به گسترده تر به حوزه شراکت‌های تکنولوژیکی بویژه در حوزه سایبری با کشورهای حاشبه خلیج فارس هستند و از این طریق علاوه بر کسب درآمد هنگفت به توسعه توانمندی جاسوسی در منطقه می‌اندیشند.
اندازه اقتصادی بازار امنیت سایبری در منطقه بین 8 تا 15 میلیارد دلار سالانه ، و پیش بینی هایی که میزان رشد سالانه مرکب را بین 12 تا 14 درصد تا سال 2025 ارزیابی می کند. در سال 2019 میزان درآمدزایی شرکت‌های اسرائیلی در این حوزه صادرات 6.5 میلیارد دلار بود ، در حالی که امارات متحده عربی بازار امنیت سایبری خود را 490 میلیون دلار تخمین زده بود. بازار امنیت سایبری بحرین ، که نسبتا کوچکتر است ، احتمالاً با افزایش سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات منامه (ICT) از 1.4 میلیارد دلار در سال 2019 به 2.1 میلیارد دلار تا سال 2024 افزایش می یابد.
اما در این میان همانطور که اشاره شد همکاری تحقیقاتی با صهیونیست‌ها بدون تردید به عنوان بخشی از پروژه جاسوسی خواهد بود که هم مردم بحرین و هم دولت‌های منطقه را هدف قرار خواهد داد. اخیرا ماجرای رسوایی نرم افزار جاسوسی پگاسوس که برای فعالیت‌های جاسوسی، و کمک‌ به نظام‌های دیکتاتوری برای تحت نظر گرفتن غیرقانونی فعالان مدنی و خبرنگارانی چون خاشقچی استفاده شد، ثابت کرد که چگونه صهیونیست‌ها در لوای شراکت‌های امنیت سایبری با دیگر کشورها به سرقت اطلاعات و جاسوسی می‌پردازند و خود بزرگترین تهدید را علیه امنیت اطلاعات و دموکراسی ایجاد می‌کنند.

اسب تروای صهیونیسم در خلیج فارس
17 اردیبهشت «یوسی کوهن» رئیس دستگاه اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی به منامه سفر کرد و با «عادل الفاضل» رئیس دستگاه امنیت ملی و «أحمد عبد العزیز الخلیفه» رئیس دستگاه امنیت راهبردی بحرین دیدار و گفت و گو کرد.
در حالی که از ابتدا این واقعیت که باز شدن پای صهیونیست‌ها به خلیج فارس منفذی برای افزایش فعالیت‌های جاسوسی و خرابکاری صهیونیست‌ها در منطقه خواهد شد اما انجام این سفر و سپس اکنون انعقاد قرارداد «همکاری تحقیقاتی» این واقعیت را کاملاً برملا کرد.
دیکتاتوری آل خلیفه که از عدم مشروعیت مردمی رنج می برد برای تداوم سرکوب معترضان به کمک گرفتن از توان تکنولوژیکی صهیونیست‌ها روی آورده اند و تل آویو نیز که از این فرصت برای ضربه زدن به منافع کشورهای منطقه، اخلال در روندهای دموکراسی و ایجاد بی ثباتی بهره می‌گیرد.
در جریان اختلافات اخیر میان بحرین و عربستان نسبت به مصالحه با قطر به نظر می‌رسد که رژیم آل خلیفه اکنون نسبت به تداوم حمایت‌های بی دریغ سعودیها دچار تردید شده و به فکر یافتن شریکی جدید برای کمک به سرکوب جریان دمکراسی خواهی در این کشور هستند. آذرماه سال گذشته عبداللطیف الزیانی در نشست گفتگوهای منامه که در بحرین برگزار تأیید که: «ما و امارات با اسرائیل همکاری نظامی داریم و میان ما شراکت صادقانه‌ای وجود دارد.»
بر این اساس در مجموع می‌توان گفت اقدامات بی مهابای رژیم آل خلیفه در توسعه همکاری با صهیونیست‌ها به افزایش نارضایتی داخلی و شکاف بیشتر دولت و مردم و از طرف دیگر تحریک همسایگان به اتخاذ رویه‌های تلافی جویانه برای دفاع از منافع خود منجر خواهد شد و دود این وضعیت به ظور حتم ابتدا به چشم حاکمان کوته‌نظر بحرین خواهد رفت.

 

منبع:http://alwaght.net/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟