ویلیام برنز در سرزمین های اشغالی بدنبال چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
باراک راوید خبرنگار دیپلماتیک «آکسیوس» به نقل از مقامات اسرائیلی گفته است که آنها در سفر برنز به اسرائیل، می خواهند از موضع آمریکا نسبت به دولت ابراهیم رئیسی در ایران و ادامه مذاکرات برجام با خبر شوند. در این نشست قرار است علاوه بر برجام به موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران نیز پرداخته شود.

روز سه شنبه 10 اوت 2021، ویلیام برنز رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) وارد تل آویو شد تا درباره موضوعاتی همچون افزایش همکاری میان آمریکا و اسرائیل، معاهده هسته‌ای برجام و وضعیت منطقه با تمرکز بر روی اقدامات ایران با همتایان صهیونیست خود به بحث و تبادل نظر بپردازد. در این سفر برنز علاوه بر دیدار با داوید برنعه رییس سازمان موساد با نفتالی بنت نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی نیز دیدار کرد. وی قرار است پس از دیدار با مقامات اسرائیلی به رام الله رفته و با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین بویژه محمود عباس و ماجد فرج دیدار کند. به گفته رسانه‌های اسرائیلی «ایران» موضوع اصلی سفر برنز به سرزمین‌های اشغالی است.

 

به گزارش «ایندیپندنت» باراک راوید خبرنگار دیپلماتیک «آکسیوس» به نقل از مقامات اسرائیلی گفت که آنها میخواهند از موضع آمریکا نسبت به دولت ابراهیم رئیسی در ایران و ادامه مذاکرات برجام با خبر شوند. در این نشست قرار است علاوه بر برجام به موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران نیز پرداخته شود. ویلیام برنز همان کسی است که در سال 2013 به همراه جک سالیوان مشاور فعلی امنیت ملی آمریکا، پیش از امضاء برجام گفتگوهای مخفیانه‌ای را با ایران در عمان انجام داده بود بی آنکه اسرائیل و سایر متحدین آمریکا را از این امر مطلع سازد.


هم اکنون در سرزمین‌های اشغالی بحث و گفتگوهای بسیاری پیرامون چگونگی برخورد با برنامه هسته‌ای ایران در جریان است. به گزارش «رادیو فرانسه» در هفته‌های گذشته بویژه پس از حمله به کشتی «مرسر استریت» مقامات ارشد صهیونیست شروع به تهدید ایران کردند. بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل «وای نت» در پاسخ به سوالی در باب آمادگی ارتش اسرائیل برای حمله به ایران پاسخ مثبت داد. «تامیر پاردو» رئیس اسبق موساد به دولت اسرائیل توصیه کرد که نباید این کشور به عنوان یک دولت کوچک به تنهایی وارد رویارویی مستقیم نظامی با ایران شود. او معتقد است که آمریکا پس از حمله نظامی سال 2003، هیچ تمایلی برای به کارگیری از توان نظامی خود ندارد و قصد دارد تا با استفاده از عنصر دیپلماسی مشکلات خود را در سطح بین المللی حل و فصل کند. در مقابل «جاکوب ناگل» مشاور پیشین نتانیاهو گفته که اگر قرار است شش سال دیگر با ایران وارد جنگر شویم، امروز زمان بهتری است. او در ادامه استدلال میکند اکنون فشار تحریم‌ها جمهوری اسلامی را تضعیف کرده و جامعه جهانی نگران نقض مکرر برجام از سوی ایران است؛ به همین دلیل امروز زمان مناسب‌تری برای تهاجم به ایران است. «سیما شین» مسئول پیشین ایران در موساد نیز گفت با وجود تمایل ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق اما موانع بسیاری بر سر راه آنها برای دستیابی به این نقطه وجود دارد.


در چنین شرایطی به نظر می‌رسد سفر رییس سازمان سیا به فلسطین اشغالی بیشتر برای کنترل تنش‌ها میان تهران-تل‌آویو باشد تا از این طریق بار دیگر مذاکرات برجامی در وین کلید بخورد. سخنرانی دکتر سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی و استقبال ایشان از هرگونه ابتکار دیپلماتیک برای اتمام تحریم‌ها را میتوان پالس مثبت تهران برای کنترل تنش با غرب و بازگشت به پای میز مذاکره دانست. بر همین اساس روزنامه «الاشرق الاوسط» در مطلبی نوشت که آمریکا به دلیل بازگشت احتمالی ایران به پای میز مذاکره، نفتالی بنت را تحت فشار قرار داده است تا وارد درگیری با حزب الله نشده و از اقدامات تنش زا خودداری کند.


اسرائیل برای مقابله با ایران پنج ماموریت اصلی برای خود تعریف کرده است. نخست جلوگیری از تقویت توان هسته‌ای و از بین بردن تمام تاسیسات اتمی ایران، دوم جلوگیری از احداث پایگاه‌های نظامی-اطلاعاتی ایران در مرز با سوریه، سوم جلوگیری از تقویت توان نظامی و افزایش دقت موشک‌های حزب الله، چهارم گسترش شهرک نشینی در کرانه باختری، النقب و الجلیل و ماموریت پنجم ساختن دولتی بدون ارتش در نوار غزه است. با نگاهی به اقدامات اسرائیل در میدان تقابل با مقاومت میتوان گفت که آنها در هیچ کدام از این جبهه‌ها موفق به تحقق برنامه‌هایشان نشدند و تنها توانستند ضرباتی برگشت پذیر به منافع ایران وارد کنند. امروز تهران علاوه بر اینکه دارای توان هسته‌ای صلح آمیز خود را حفظه کرده، حضوری پر رنگی در سوریه دارد و گروه‌های مقاومت را مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌های موشکی و پهپادی کرده است.

 

بهره سخن
اسرائیل بدون کمک ایالات متحده آمریکا و ناتو توان مقابله مستقیم نظامی با ایران را ندارد. به همین دلیل آنها بشدت به دنبال جلب نظر متحدین غربی خود برای حمله به منافع جمهوری اسلامی در داخل و خارج از مرزهای ایران اسلامی است. بسیاری از تحلیلگران سیاسی سفر ویلیام برنز به سرزمین‌های اشغالی را در همین پازل ارزیابی می‌کنند. در چنین شرایطی ایران باید ضمن تقویت گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه منا میتواند با استفاده از ابزار دیپلماسی، در اقدامی تاکتیکی، دول غربی را از راهبرد سخت اسرائیل دور کرده و به سمت میز مذاکره هدایت کند. نهادهای اطلاعاتی اسرائیل برای ترقیب امریکا جهت حمله نظامی به ایران شب و روز در تلاش است. عقل و تدبیر حکم میکند برای مقابله با چنین تهدیدی باید ضمن تقویت توان آفندی و پدافندی کشور، دستگاه دیپلماسی کشور فعال گردد تا بتواند جلو شیطنت‌های بیشتر صهسونیست‌ها در منطقه و جهان را بگیرد.

 

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟