اطمینان‌بخشی عراق برای تثبیت ارزش دینار در برابر دلار برای 5 سال آتی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
کمیسیون دارایی پارلمان عراق اعلام کرد نرخ دینار در برابر دلار برای پنج سال ثابت باقی خواهد ماند؛ امری که ناظران آن را پیامی اطمینان‌بخش برای شهروندان و بازرگانان می‌دانند.
 

بانک مرکزی عراق اواخر ماه دسامبر گذشته تصمیم گرفت تا در چارچوب راهکاری فوری برای مقابله با بحران مالی، ارزش پول ملی را از هر 1200 دینار در برابر دلار به 1450 دینار کاهش دهد؛ موضوعی که اختلاف پررنگی را میان واردات با ارز حاصل از فروش نفت و پرداخت درآمدها به وجود آورد و در عین حال منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی به میزان بیش از 30 درصد شد.

 

«ناجی السعیدی»، عضو کمیسیون دارایی پارلمان عراق در این باره گفت: نرخ دلار طی پنج سال آینده در وضعیت کنونی باقی خواهد ماند. (هر دلار برابر با 1450 دینار)

 

السعیدی اظهار داشت: دولت از این اقدام به دنبال تحقق سه هدف اصلی است؛ هدف نخست مالی است و منجر به کاهش کسری بودجه می‌شود، هدف دوم نقدی است و منجر به افزایش ذخایر ارزی خواهد شد و هدف سوم افزایش رقابت میان تولیدات داخلی در برابر کالاهای وارداتی است تا از این طریق کسری بودجه رفع شود.

 

نرخ دلار امروز در بورس بغداد و اربیل به 1480 دینار رسید.

 

در همین رابطه، «محمد الهاشمی»، کارشناس مالی عراق به العربی الجدید گفت: تاکید بر تداوم نرخ کنونی دینار به منظور اطمینان‌بخشی دولت به تاجران و بازرگانان و حتی شهروندان است تا نگرانی بابت کاهش ارزش سرمایه خود نداشته باشند.

 

الهاشمی افزود: مردم عراق به هنگام کاهش ارزش دینار در برابر دلار، متحمل خسارت شدند و 30 درصد از ارزش سرمایه و پس‌انداز خود را از دست دادند به عنوان مثال شهروندی که 24 میلیون دینار معادل 20 هزار دلار سرمایه داشت با تصمیم دولت، ارزش سرمایه‌اش به 16 هزار دلار و کمتر کاهش یافت؛ امری که شهروندان را واداشت تا سرمایه خود را به دلار تبدیل کنند.

 

«مظهر محمد صلاح»، مشاور مالی نخست‌وزیر عراق پیش از این تاکید کرده بود که سیاست پولی جدید کشور ثبات دینار را حفظ خواهد کرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟