روابط ترکیه و آلمان بعد از دوران مرکل و سناریوهای احتمالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
خبرگزاری آناتولی مقاله ای با عنوان “روابط ترکیه و آلمان بعد از دوران مرکل و سناریوهای احتمالی” به قلم حاجی محمد بویراز پژوهشگر واحد تحقیقات اروپا وابسته به وقف تحقیقات سیاست، اقتصادی و اجتماعی و دانشجوی دکترا روابط بین المللی دانشگاه ساکاریا و یونس ماضی کارشناس ارشد روابط بین المللی و اروچا دانشگاه ترک-آلمان و فارغ التحصیل علوم سیاسی و فلسفه دانشگاه Bielefeld نوشت: ساختار حکومت جدید آلمان بعد از دوران آنگلا مرکل، نوع روابط ترکیه و آلمان فدرال را تعیین خواهد کرد. دولت آلمان از فعالیت های گروه های تروریستی پ ک ک و گروه تروریستی فتح الله گولن در آلمان چشم پوشی می کند و یکی از عوامل تنش ترکیه و آلمان همین است. 

 

انتخابات فدرال در آلمان در 26 سپتامبر 2021 میلادی برگزار خواهد شد و به حکومت 16 ساله آنگلا مرکل پایان خواهد داد. روابط ترکیه و آلمان در دوران حکومت مرکل افت و خیزی داشت. روابط دو کشور بعد از انتخابات نیز مورد توجه و سئوال قرار گرفته است. 

     یکی دیگر از اختلافات ترکیه و آلمان، مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است. آلمان به صورت نرمتر، اتریش و فرانسه از موضع شدید تر با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالفت می کنند. 

     تاریخچه روابط ترکیه و آلمان در دوران صدر اعظمی آنگلا مرکل 

         هنگامیکه مرکل در سال 2005 میلادی حکومت تشکیل داد، ترکیه نگران ایجاد تنش با آلمان شده بود. زیرا در دوران حکومت گرهارد شرودر سوسیال دموکرات آلمان از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می کرد. اما مرکل مخالف حکومت شرودر با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالفت نشان می داد. مرکل بعد از تشکیل حکومت مداوم تاکید می کرد که ترکیه “شریک ممتاز” آلمان و اتحادیه اروپاست و با عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا به مخالفت خود ادامه داد. مرکل هرگز از اعطاء حق گردش و روادید آزاد اتباع ترکیه در اتحادیه اروپا/ شنگن و گشودن سرفصل های مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت نکرد. بعد از انجام کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 میلادی در ترکیه، حکومت آلمان به نخست وزیری مرکل، از حقوق ترکیه پشتیبانی نکرد و به اعضا فراری گروه تروریستی فتح اله گولن حق پناهندگی اعطا کرده و از گروه تروریستی فتو حمایت کرد. گروه تروریستی فتو و پ ک ک در آلمان به فعالیت گشسترده ادامه می دهند و دولت آلمان فعالیت آنها را نادیده گرفته است. یکی از موارد تنش ترکیه و آلمان نیز حضور گروه های تروریستی تهدید امنیت ملی ترکیه در آلمان است. بدین سبب گشودن صفحه سفید روابط ترکیه و آلمان بعد از دوران مرکل نیز بسیار دشوار است. آنگلا مرکل از لحاظ سیاسی نگاه منفی نسیت به ترکیه داشت. اما روابط تجاری دو کشور تقویت شد. حجم تجارت ترکیه و آلمان در سال 2005 میلادی 23 میلیارد دلار بود و این رقم در آخر سال 2019 میلادی به 36 میلیارد دلار رسید. به علت شیوع ویروس کووئید 19، در سال 2020 میلادی ، روابط تجاری ترکیه و آلمان به سطح پیش بینی شده نرسید. اما اگر مذاکرات تجاری ادامه یابد و “قرارداد اتحادیه گمرکی ترکیه و اتحادیه اروپا” روزآمد و اصلاح شود، حجم تجارت ترکیه و آلمان به 50 میلیارد دلار خواهد رسید. اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان از اتحاد دو حزب سیاسی اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) و اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن (CSU) تشکیل شده‌ و مدعی است که در انتخابات 26 سپتامبر پیروز خواهد شد و حزب سبز آلمان نیز مدعی پیروزی است. اما آرا حزب سبز آلمان و اتحادیه مسیحی مواج است. حکومت های آلمان اکثر مواقع به صورت حکومت های ائتلافی است. انتظار می رود که حزب سبز آلمان و اتحادیه مسیحی حکومت ائتلافی تشکیل دهند. بنابه آمار نظر سنجی ها اتحاد دموکرات مسیحی و اتحاد سوسیال مسیحی 28 درصد و حزب سبز آلمان 19درصد رای دارد. جمع آرا دو حزب رقیب 50 درصد است و حکومت ائتلافی تشکیل خواهند داد. با توجه به اینکه معلوم نیست که کدام احزاب آلمان حکومت تشکیل خواهند داد، نمی توان روند روابط ترکیه و آلمان را پیش بینی و ارزیابی کرد. 

     سناریو اول؛ تشکیل حکومت ائتلافی اتحاد دموکرات مسیحی با حزب سبز آلمان است. سناریو دوم؛ حکومت ائتلافی حزب سبز با 19 درصد، حزب سوسیال دموکرات SPD با 16 درصد و حزب دموکرات آزاد FDP با 13 درصد آرا، است و حکومت ائتلافی سه جانبه تشکیل خواهند داد. بدین سبب حزب سبز در انتخابات به حزب کلیدی تبدیل شده است.

درباره سناریو تشکیل حکومت برخی گزینه های ضعیف نیز وجود دارد: اتحادیه مسیحی CDU/CSU ، از سال 2013 میلادی تا کنون با حزب سوسیال دموکرات آلمان حکومت ائتلافی تشکیل داده است و بار دیگر حکومت جدید را تشکیل خواهد داد. اما این نوع ائتلاف حکومتی احتمالی ضعیف است. زیرا Saskia Esken رئیس همتراز حزب سوسیال دوموکرات آلمان گفته است که با اتحادیه دموکرات مسیحی حکومت ائتلافی تشکیل نخواهد داد. زیرا رهبران حزب سوسیال دموکرات معتقدند که به علت تشکیل حکومت ائتلافی با احزاب متحد مسیحی، آرا این حزب کاهش یافته است. 

 سناریو دوم گزینه، تشکیل حکومت ائتلافی اتحادیه دموکرات مسیحی با حزب دموکرات آزاد FDP است. هر دو حزب مایل به ائتلاف حکومتی هستند. اما تعداد آرا آنها برای تشکیل حکومت کافی نیست. 

      سناریو سوم گزینه، ائتلاف حزب سبز، حزب سوسیال دموکرات و حزب چپ آلمان است. اما تعداد آرا حزب چپ حدود هفت درصد است و نمی توانند حکومت ائتلافی تشکیل دهند. حزب چپ سیاست بسیار افراطی دارد و بدین سبب حزب سوسیال دموکرات و حزب سبز مایل به تشکیل این نوع ائتلاف نیستند. اگر احزاب اتحاد دموکرات مسیحی و حزب سبز حکومت ائتلافی تشکیل دهند، Armin Laschet نامزد اتحاد دموکرات مسیحی و نخست وزیر فعلی ایالت رن وستفالیا شمالی از 2017 میلادی تا کنون صدراعظمی آلمان را برعهده خواهد گرفت. Armin Laschet با ترک های مقیم ایالت روابط خوبی دارد و حتی در افکار عمومی آلمان ملقب به ” آرمین ترک” شهرت پیدا کرده است. وی از “اتحادیه ترک اسلام سازمان امور دیانت ترکیه” درخواست کرده است که در تدوین محتوی کتابهای دینی مدارس مشارکت کند. سیاست وی بشدت مورد انتقاد قرار گرفت، اما از مواضع خود عقب نشینی نکرد وبدین سبب حمایت ترک های ساکن ایالت را بدست آورد. وی همچنین مخالف فعالیت های پ ک ک در آلمان است. Armin Laschet در میزگرد تلویزیونی در پاسخ به “سویم داغ دلن” عضو حزب چپ و حامی پ ک ک گفت: پ ک ک گروه تروریستی است و نباید از آن حمایت کرد. اگر اتحاد دموکرات مسیحی به ریاست Laschet حکومت تشکیل دهد، روابط ترکیه و آلمان به نسبتی تقویت خواهد شد. حزب سبز آلمان مخالف ترکیه است و اگر اتحادیه دموکرات مسیحی با حزب سبز حکومت تشکیل دهد، روابط ترکیه و آلمان چندان حسنه نخواهد بود. چنانکه جم اوزدمیر رئیس همتراز سابق حزب سبز مداوم به حملات لفظی علیه ترکیه ادامه می داد. 

     ترکیه مایل به تشکیل حکومت ائتلافی “حزب سبز، حزب سوسیال دموکرات و حزب دموکرات آزاد آلمان” نیست. زیرا این احزاب نگاه مثبتی نسبت به پ ک ک دارند. اما حزب سوسیال دموکرات از پ ک ک دوری می گزیند. اگر این سه حزب در آلمان حکومت تشکیل دهند، روابط ترکیه و آلمان درباره مبارزه با تروریسم توسط ترکیه، دچار تنش و کشمکش خواهد شد. 

منبع:https://www.aa.com.tr/tr/a

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟