آمادگی چین برای نقش‌آفرینی در افغانستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اندیشکده مصری اعتقاد دارد چین پس از خروج آمریکا از افغانستان تلاش می کند طرح ابتکار «کمربند و جاده» خود را از طریق این کشور تکمیل کند؛ در این چارچوب پکن می تواند نقش عمده ای را در ایجاد دولتی با ثبات در کابل بازی کند تا خلاء ناشی از خروج نیروهای آمریکا را پر و منافعش را تضمین نماید.

مرکز مطالعات راهبردی، سیاسی و اقتصادی «الدیمقراطی العربی» مصر در گزارش خود درباره دلایل و نتایج عقب نشینی آمریکا از منطقه نوشت، آمریکا از زمان حمله عراق به کویت در منطقه خاورمیانه حضور دارد. این کشور عراق را مجبور کرد تا از کویت خارج شود. سپس «جرج بوش» پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر به بهانه مبارزه با تروریسم و نابودسازی گروه های افراطی نظیر القاعده و طالبان به افغانستان و عراق حمله کرد. با اینحال حضور آمریکا به قدرت یابی گروه های تروریستی و پیدایش گروه های تفکیری تندروتری منجر شده است.

با آغاز موج «بهار عربی» و ضعف دولت در برخی کشورها، بسیاری از گروه ها مانند داعش فعال شدند که در بسیاری از مناطق به ویژه سوریه و عراق حضور یافتند. هدف آمریکا از حضور نظامی در افغانستان و عراق نتایج معکوسی به دنبال داشت. به جای اینکه حضور نیروهای آمریکا به نابودی گروه های تندرو و خشکاندن ریشه گروه های تکفیری منجر شود این موضوع به تضعیف ارتش کشورهایی منجر شد که آمریکا در آنها حضور یافت و در نتیجه این موضوع، ارتش در مقابله با این گروه ها ناتوان بود.

گزارش افزود: اکنون طالبان افغانستان را به کنترل خود در آورده است. حضور طالبان ممکن است به آغاز جنگ داخلی بیانجامد و در نتیجه بازیگران منطقه ای وارد تنش شوند. این موضوع فضای مناسبی را برای افراط گرایی و خشونت فراهم خواهد کرد و بر روی امنیت کشورهای همسایه تاثیر می گذارد. همچنین شاید آمریکا تلاش کند که پاکستان در امور افغانستان نقش اصلی داشته باشد اما این موضوع بر روی نقش هند تاثیر می کند و دهلی نو از تهدیدهای طالبان در صورت نقش آفرینی پاکستان در افغانستان تاثیر خواهد پذیرفت. هند و پاکستان تلاش می کنند نفوذ سیاسی یکدیگر را در افغانستان کاهش دهند. در صورتی که یکی از این دو کشور بتواند نقش پررنگ تری را در افغانستان بازی کند طرف دیگر به عنوان رقیب آن را خنثی خواهد کرد.

مرکز الدیمقراطی العربی در بخش پایانی گزارش خود آورد: پس از عقب نشینی آمریکا از این افغانستان کشورهایی مانند چین و تاحدی هند برای داشتن جای پایی در افغانستان تلاش خواهند کرد. به طوری که چین تلاش می کنند طرح ابتکار عمل «کمربند و جاده» را از طریق افغانستان تکمیل کند. برای تحقق این موضوع به وجود دولتی با ثبات در کابل نیاز است. چین می تواند نقش عمده ای در افغانستان بازی کند و خلا عقب نشینی نیروهای آمریکا را پر کند. همچنین روسیه و ایران هم برای برقراری ثبات امنیتی افغانستان تلاش می کنند. تهران و مسکو از گفت و گوهای صلح در افغانستان حمایت کرده اند. این نشان می دهد آن ها نقشی را که طالبان در صورت قدرت یابی بازی خواهد کرد، درک می کنند. بنابراین عقب نشینی آمریکا از یک سو ممکن است به افزایش روند خشونت، بی ثباتی منجر شود و از طرف دیگر جایگاه رقبای واشنگتن را تقویت کند و این کشورها با تقویت جای پا، منافع اقتصادی و راهبردی خود را تامین نمایند.

 

منبع:https://www.tahririeh.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟