کمبود آب و عدم پرداخت مطالبات کشاورزان؛ دو عامل تهدیدکننده بخش کشاورزی عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از تولید 5 میلیون تُن گندم و جو و نزدیک شدن عراق به مرحله خودکفایی در این تولید دو محصول راهبردی، اکنون کارشناسان و کشاورزان نسبت به کاهش شدید در تولید این محصولات کشاورزی هشدار می‌دهند.

پس از آنکه عراق با تولید 5 میلیون تُن گندم و جو توانست در دو سال گذشته به خودکفایی در این دو محصول راهبردی نزدیک شود، اکنون کارشناسان و کشاورزان در صورتی که دولت مشکلات کشاورزان اعم از تامین آب و حمایت دولتی را به عمل نیاورد، نسبت به کاهش شدید محصولات کشاورزی هشدار می‌دهند.

فعالان حوزه کشاورزی عراق دلیل عدم موفقیت این کشور در حفظ سطح تولید گندم و جو همانند دو سال گذشته را تاخیر دولت در پرداخت بخش اعظم مطالبات کشاورزان برای سال زراعی گذشته علیرغم تحویل محصولات عنوان می‌کنند.

علاوه بر این، احتکار ملزومات کشاورزی از جمله بذرهای یارانه‌ای و تعامل تبعیض‌آمیز و سلیقه‌ای میان کشاورزان و افزایش قیمت ابزار آلات کشاورزی در سایه کاهش ارزش دینار در برابر دلار و قطع طولانی مدت برق و بعضا چند روزه عراق در برخی مناطق و نیز کاهش سطح آب‌های زیرزمینی منجر به کاهش انگیره کشاورزان عراقی شده است.

به گفته «فلاح الحسونی»، سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی، کشت گندم و جو یکی از بهترین حرفه‌هایی است که درآمد خوبی برای کشاورز و سرمایه‌گذار دارد اما اکنون وضعیت بخش کشاورزی همانند دیگر بخش‌ها مساعد نیست.

الحسونی افزود: شمار زیادی از کشاورزان به دلیل عدم پایبندی دولت عراق به پرداخت مطالبات‌شان، تصمیم به عدم کشت در اراضی‌شان در فصل جاری گرفته‌اند حتی برخی کشاورزان تجهیزات زراعی خود از جمله کمباین و دستگاه پمپاژ آب خود را برای پرداخت بدهی فصل زراعی گذشته فروخته اند.

«مهدی الحمدانی»، وزیر منابع آب عراق در اواخر دسامبر گذشته تاکید کرد: میانگین آب وارد شده از ترکیه و ایران به عراق به میزان 50 درصد کاهش یافته است که دلیل آن علاوه بر بارش‌های اندک به سدسازی‌های متعدد بر دو رود دجله و فرات بر می گردد.

از سوی دیگر، «علی البلداوی»، کشاورز عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریخ کرد: مناطقی که معروف به کشت گندم و جو بود نظیر استان‌های صلاح الدین، الانبار، کرکوک، دیالی، موصل و برخی مناطق در مرکز و جنوب کشور عادت داشتند در چنین روزهایی خود را برای فصل زراعی آماده کنند اما اکنون آمادگی‌های به شکلی پررنگ در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است که علت آن کاهش نقدینگی در اغلب کشاورزان است.

وی افزود: تقربیا بین 30 تا 40 درصد از کشاورزان به دلیل قطعی برق و وابستگی‌ 90 درصدی‌شان به سوخت‌ برای روشن کردن پمپاژها دست از زراعت در فصل جاری کشیده‌اند.

در همین ارتباط، «سلام الشمری»، رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع آب پارلمان عراق پیشتر گفت: مطالبات کشاورزان در همه استان‌های عراق تاکنون پرداخت نشده است، این در حالی است که مبالغ مطالبات کشاورزان همانند حقوق کارمندان در بودجه گنجانده شده است.

الشمری با بیان اینکه قشر کشاورزان 60درصد از مردم عراق را تشکیل می‌دهند، گفت: وارد چهارماهه پایان سال جاری شدیم اما تنها بخش اندکی از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

وی دلیل کاهش تولید محصولات راهردی را سوء مدیریت وزارت دارایی و دیگر وزارتخانه‌ها در پرداخت مطالبات کشاورزان دانست و پیش‌بینی کرد: تولید گندم و جو پس از آنکه طی سال گذشته به 5 میلیون تُن رسید، امسال با 2 میلیون تُن کاهش به 3 میلیون تُن خواهد رسید.

در همین ارتباط، «ناهض الجبوری»، عضو اتحادیه کشاورزان استان صلاح الدین گفت:تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان، آمادگی‌ها برای کشت زمستانه نظیر خرید بذر و کود و شخم زدن زمین و آماده‌سازی آن مورد تهدید قرار داده است که باید به این، بدهی 90 درصد از کشاورزان به دفاتر و شرکت‌های کشاورزی را اضافه کرد که آنها را به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی‌شان به شکایت و اقدامات قضایی تهدید می کنند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟