اهداف سه‌گانه بنت در جریان سفر به واشنگتن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همان‌گونه که اغلب ناظران سیاسی باور دارند، برنامه هسته‌ای ایران همچنان مهم‌ترین دغدغه سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی است لذا مساله احیای برجام با طرح یاوه‌گوی‌ای تحت عنوان «یافتن راهکاری مشترک برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» مهم‌ترین محور سفر کاری بنت را تشکیل می‌دهد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اولین سفر رسمی خود بعد از انتخاب به عنوان رئیس کابینه در 24 آگوست 2021 (2 شهریور 1400) برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا راهی واشنگتن شده است. سفر بنت به آمریکا در شرایطی است که طی ماههای گذشته، سیاست‌ خارجی دولت بایدن به شدت مورد انتقاد رسانه‌ها و سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. در واقع، سطح مناسبات میان دو طرف بعد از روی کار آمدن دموکرات‌ها به شدت آسیب دیده است.

از نگاه آن‌ها دولت جدید آمریکا، بر خلاف دولت ترامپ با سیاست‌های مورد درخواست‌شان همراهی و هم‌آهنگی نداشته و همین امر می‌تواند چالش‌های امنیتی اسرائیل را افزایش دهد. با این اوصاف، اکنون اهداف نفتالی بنت از سفر به ایالات متحده آمریکا در مقام مساله‌ای مهم مطرح شده است که در پرداختن به آن سه محور اساسی قابل طرح هستند.

 

نگرانی از بازگشت آمریکا به برجام و احیای توافق هسته‌ای با ایران

همان‌گونه که اغلب ناظران سیاسی باور دارند، برنامه هسته‌ای ایران همچنان مهم‌ترین دغدغه سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی است لذا مساله احیای برجام با طرح یاوه‌گوی‌هایی تحت عنوان «یافتن راهکاری مشترک برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» مهم‌ترین محور سفر کاری بنت را تشکیل می‌دهد. طی ماههای گذشته دولت‌مردان آمریکایی بارها بر متفاوت بودن مواضع خود نسبت به برجام و توافق هسته‌ای با ایران سخن به میان آورده‌اند و همین امر خشم عصبانیت تل‌آویو را به همراه داشته است.

مقامات صهیونیستی از تمامی ابزارها و توان خود برای بر هم خوردن مذاکرات وین میان ایران و 1+4 در وین پایتخت کشور اتریش بهره گرفته‌اند و در مقطع کنون نیز تلاش دارند مانع آغاز مجدد گفتگوهای شوند. ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۴+۱ به همراه ایالات متحده آمریکا، روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) یعنی دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در وین به پایان رسید. هنوز تاریخی برای دور بعدی مذاکرات تعیین نشده و به نظر می‌رسد مقامات تل‌آویو امیدوار هستند در جریان سفر بنت به واشنگتن بتوانند بر روند مذاکرات وین تاثیر بگذارند.

در همین زمینه نفتالی بنت در 22 آگوست 2021 (31 شهریور 1400) در نشست کابینه دولت اعلام کرده بود که در جریان سفر به واشنگتن، «به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا طرحی را ارائه می‌دهد تا ایران را هم در زمینه هسته‌ای و هم منطقه‌ای متوقف کنند.» او تاکید کرده بود: «من به رئیس جمهور بایدن خواهم گفت که اکنون زمان آن است که ایرانی‌ها را متوقف کنیم و به آن‌ها برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای که زمان آن منقضی شده است، طناب نجات ندهیم.»

یاوه‌گویی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و تلاش او برای تاثیرگذاری بر مواضع دولت بایدن در جریان نشست امروز (26 آگوست / 4 شهریور) خود با رئیس جمهوری آمریکا، بیش از آن‌که به ماهیت برنامه هسته‌ای تهران ارتباط داشته باشد، بیشتر تلاشی برای جبران شکست‌های خود در برابر جبهه مقاومت در سطح منطقه‌ای است. شکست‌های دامنه دار و بزرگ رژیم صهیونیستی در برابر نیروهای مقاومت طی ماههای گذشته ضربه بزرگی به اعتبار و وجهه توان نظامی این رژیم وارد کرده و به نظر می‌رسد اکنون برای جبران این تحقیر بزرگ خود، مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران را بهانه خود قرار داده‌اند تا از ابعاد شکست‌های خود در برابر مقاومت بکاهند.

 

خروج واشنگتن از افغانستان و نگرانی صهیونیست‌ها

نگرانی رژیم صهیونیستی از عدم تداوم سیاست‌های حمایتی واشنگتن از خود دیگر محور سفر نفتالی بنت به اسرائیل است. این نگرانی به ویژه پس از فرار تحقیرآمیز نظامیان آمریکایی از افغانستان بیش از هر زمان دیگری در میان صهیونیست‌ها افزایش پیدا کرده است. در واقع، مساله خروج واشنگتن از افغانستان و مواضع دموکرات‌ها نسبت به حمایت از متحدان‌شان منتج از نگرانی‌ای بزرگ‌تر صهیونیست‌ها نسبت به آینده مناسبات خود با امریکا است.

رژیم صهیونیستی در چند سال اخیر تلاش کرده که مناسبات خود با واشنگتن را بر مبنای سیاستی فراتر از نظام دو حزبی آمریکا تنظیم کند. به سخن دیگر، این رژیم پیش از دوره زمامداری نتانیاهو تلاش داشت مناسبات خود با کاخ سفید را صرف‌نظر از این که چه حزبی در آمریکا در راس قدرت است، تنظیم کند اما اکنون آن‌ها با این نگرانی مواجه هستند که دموکرات‌ها به مراتب سیاستی متفاوت از دولت ترامپ در حمایت از خود داشته باشند.

در واقع، این روزها همراستای با کلیت نظام جهانی، مقامات رژیم صهیونیستی نیز نسبت به حمایت‌های واشنگتن از خود دچار تردید شده‌اند. سقوط افغانستان در روزهای اخیر میان مقا‌م‌های سیاسی و امنیتی این رژیم واکنش‌های انتقادی شدیدی را به همراه داشته است. شواهد امر حاکی از آن است که مقامات رژیم صهیونیستی با نگرانی تحولات افغانستان را دنبال می‌کنند و بعید نمی‌دانند که این رویدادها زمینه سربرآوردن دوباره جریانات ضدصهیونیستی را تقویت کند.

بنابر اعلام سایت «بریکینگ دیفنس»، «یک مقام ارشد نظامی» رژیم صهیونیستیی نوشته‌است که رویدادهای روز یکشنبه افغانستان، «روز سیاهی» بود که بر تمامی کشورهای منطقه نسبت به وعده و وعیدهای آمریکا، تأثیر خواهد داشت. همچنین، موشه یعلون، از وزیران دفاع اسبق که مدتی است از صحنه سیاست دوری گرفته، در روز گریز اشرف غنی از افغانستان، در توئیتی نوشته بود، هر چند افغانستان از رژیم صهیونیستی دور است اما عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان، بر مواضع آمریکا در منطقه اثرگذار خواهد بود و ممکن است امنیت رژیم صهیونیستی را تحت تأثیر قرار دهد. مجموع این روند نشان‌گر آن است که نفتالی بنت در جریان سفر خود به واشنگتن تلاش دارد نسبت به تقویت مناسبات با آمریکا و گذار از مواجهه با رویکرد دو جزبی با جو بایدن گفتگو داشته باشد.

 

مساله فلسطین و کابینه لرزان بنت

دیگر هدف بنت از سفر به واشنگتن، همانند سفر دیگر مقامات این رژیم به آمریکا، در ارتباط با موضوع فلسطین وناآرامی‌های در سرزمین‌های اشغالی است. در ارتباط با این موضوع در ابتدا توجه به این موضوع ضروری است که سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن در شرایطی صورت می‌گیرد که این روزها آتش درگیری میان غزه ارتش رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت فلسطینی مجدداً در حال بالا گرفتن است. از یک سو، ارتش رژیم صهیونیستی حملات وحشیانه به نوار غزه را از سر گرفته و از سوی دیگر، جوانان فلسطینی با استفاده از بادکنک‌ها و بالن‌های آتش‌زا شهرک‌های مهاجر پذیر اطراف نوار غزه را به کام آتش برد‌ه‌اند. همچنین، در سطحی داخلی اسرائیل نیز، نفتالی بنت با مساله مشروعیت لرزان و امکان سقوط کابینه مواجه است.

در چنین، شرایطی به نظر می‌رسد بنت تلاش دارد که برنامه جدید دولت بایدن برای کسب مشروعیت و عدم ورود به درگیری و شکست در مقابل نیروهای مقاومت بهره بگیرد. در این زمینه گزارش‌ها حاکی از آن هستند که بایدن در ادامه و اصلاح طرح «معامله قرن» («صفقه القرن» و «deal of Century») در پی آن است که طرحی تحت عنوان «طرح صلح بلندمدت با فلسطینی‌‌ها» را مطرح کند.

بنابر گفته منابع مصری، این طرح بر آتش‌بس طولانی‌مدت در اراضی اشغالی و تقویت هماهنگی‌های امنیتی با قاهره در خصوص غزه استوار خواهد بود و همچنین همکاری‌هایی با اردن در خصوص وضعیت کرانه باختری اشغالی و ایجاد فضایی مناسب برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین صورت خواهد گرفت تا مصر در مأمورتی موازی امنیت اراضی فلسطین و توافق بر نوع مدیریت تشکیلات خودگردان را برعهده بگیرد.

به گفته این منابع چینین طرحی در چند مورد تفاوت‌هایی اساسی با طرح دونالد رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: تمرکز بایدن بر اجرای سریع طرح به‌نحوی که زمینه برای تشکیل کشور قابل زندگی فلسطین مهیا شود، تمرکز بر طرح‌های کوتاه‌مدت به منظور احیای اوضاع معیشتی فلسطینیان و متوقف کردن خشونت‌، تلاش برای ادغام مصر و اردن در ارتباط‌های جاری اما به شکلی مؤثرتر در مقایسه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در پایان، عدم توجه به تغییر نقشه قدرت‌های راهبردی منطقه.

در مجموع، به نظر می‌رسد اکنون نفتالی بنت در جریان سفر به واشنگتن در پی آن است تا از این طرح به عنوان ابزاری برای مدیریت وضعیت سرزمین‌های اشغالی در مسیر باقی ماندن خود در قدرت و کاهش اختمال سقوط کابینه تحت ریاست خود بهره بگیرد.

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟