جنجال میان گروه‌های سیاسی کُرد پس از تایید احکام زندان روزنامه‌نگاران در دادگاه تجدیدنظر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اقدام دادگاه تجدیدنظر اقلیم کردستان عراق در تایید احکام زندان 5 روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی به دلیل حمایت از اعتراضات چند وقت اخیر اقلیم به جنجالی میان گروه‌های سیاسی کُرد تبدیل شده است.

اقدام دادگاه تجدیدنظر اقلیم کردستان عراق در تایید احکام زندان 5 روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی به دلیل حمایت از اعتراضات چند وقت اخیر اقلیم به جنجالی میان گروه‌های سیاسی کُرد تبدیل شده است.

دادگاه تجدیدنظر اقلیم کردستان سه‌شنبه گذشته احکام قضایی 6 سال زندان برای روزنامه نگاران«ایاز کرم بروشکی»، «کوهدار محمد زیباری»، «شیران شیروانی» و فعالان اجتماعی به نام‌های «شفان سعید» و «هاریوان عیسی» را به دلیل حمایت از اعتراضات تایید کرد و اتهامات نسبت داده شده به این افراد را موجب مجازات دانست.

از اتهامات نسبت داده شده به افراد مذکور می‌توان به «جاسوسی و تحریک علیه تظاهرات ضد دولتی و برهم زدن ثبات در اقلیم کردستان» در تظاهرات سال 2020 میلادی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ها و فساد مقامات دولتی اشاره کرد.

این احکام علیه روزنامه‌نگاران در نوع خود از سال 2003 میلادی که اقلیم کردستان دارای دولتی شبه مستقل است، بی‌سابقه به شمار می رود.

در همین رابطه، اتحادیه میهنی کردستان روز گذشته در بیانیه‌ای نسبت به تایید احکام روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی مذکور در دادگاه تجدیدنظر گفت: این اقدام خطری واقعی برای استقلال دادگاه‌ها، اصول حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان محسوب می‌شود و چهره اقلیم کردستان را در برابر جامعه جهانی مخدوش می‌کند.

اتحادیه میهنی در ادامه افزود که به تلاش‌ها و فشارهای خود برای لغو این احکام «ظالمانه» ادامه خواهد داد و از «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان خواهد خواست تا از اختیارات خود استفاده کرده و این افراد را مورد عفو قرار دهد همچنین پارلمان اقلیم نیز باید در قبال این مساله، موضع‌گیری جدی کند.

حزب اپوزیسیون «نسل جدید» هم صدور احکام مذکور علیه روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی را امری کاملا سیاسی دانست که هدف از آن، ساکت کردن صدای مخالفانِ به ناکارآمدی مقامات و ناکامی‌شان در خدمات‌رسانی به شهروندان اقلیم است.

در مقابل، حزب دموکرات اقلیم کردستان که بر اربیل حاکم است، خواستار عدم مداخله در کار دستگاه قضایی شد و نسبت به واکنش‌های اخیر به حکم محکومان ابراز تاسف کرد و افزود: برخی طرف‌ها و فراکسیون‌های سیاسی خواهان مداخله در امور دستگاه قضایی هستند و اصل تفکیک میان قوه مقننه و قوه مجریه را نادیده می‌گیرند.

هیات دولت اقلیم کردستان هم در جلسه روز گذشته خود تاکید کرد نظام قضایی در اقلیم کردستان مستقل است و به هیچ عنوان نمی‌توان در کار آن دخالت کرد.

هیات دولت اقلیم افزود: ما بر پایبندی راسخ خود به آزادی بیان و رسانه مستقل و حاکمیت قانون تاکید می‌کنیم و مصمم به تداوم تلاش بی‌وقفه خود علیه تروریسم هستیم و سلامت شهروندان، هیات‌های دیپلماتیک در اقلیم کردستان در راس اولویت‌های ما جای دارد.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در اقلیم کردستان هم پیشتر احکام زندان روزنامه‌نگاران را محکوم کرده و افزوده بود: این امر ثابت می‌کند که اقلیم کردستان مکان مناسبی برای فعالیت روزنامه‌نگاران نیست.

«کارزان فاضل»، رئیس مرکز توسعه دموکراسی و حقوق بشر در سلیمانیه هم پیشتر تصریح کرده بود که 74 زندانی سیاسی در زندان‌های اربیل و دهوک وجود دارد که همگی از مخالفان دولت و تظاهرات‌کنندگان هستند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟