توافق ترکیه و مصر برای ترسیم مرزهای دریایی تا پیش از پایان سال میلادی جاری

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع سیاسی آگاه مصری از توافق نهایی میان آنکارا و قاهره بر سر ترسیم مرزهای دریایی بین دو کشور تا پیش از سال جاری خبر دادند.

این منابع در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: هیات ترکیه که چهارشنبه گذشته در سفری دو روزه به ریاست «سادات اونال»، معاون وزیر امور خارجه این کشور وارد قاهره شده بود، در دیدارها با طرف مصری بر سر آغاز مذاکرات مربوط به ترسیم مرزهای دریایی دو کشور در مدیترانه در ماه آتی ژوئن به توافق رسیدند تا پیش از پایان سال جاری میلادی توافق نهایی میان دو کشور به امضا برسد.

به گفته منابع یاد شده، قاهره به به طرف ترکیه‌ای اعلام کرده که شرط مصر برای اتمام توافق این است که مجموع جزایر مورد مناقشه یونان با ترکیه در این مذاکرات مورد بحث قرار نگیرد و در توافق نیز گنجانده نشود.

منابع مذکور افزودند: مسئول بلندپایه مصری پیشتر خطاب به طرف ترکیه‌ای اعلام و تاکید کرده بود که قاهره در در جریان توافق با یونان بر سر ترسیم مرزهایی دریایی، موضوع جزایر مورد اختلاف آتن با آنکارا در دریای مدیترانه را کنار گذاشته و وارد آن نشده بود چرا که سیاست مصر بر این اساس استوار است که خود را از منازعات دوطرفه دور نگه دارد.

منابع مصری تصریح کردند: در آغاز تُرک‌ها بر لزوم گنجانده شدن جزایر مذکور در توافق آتی با مصر اصرار با توضیحات طرف مصری شرط قاهره را در این خصوص را درک کرده و پذیرفتند.

این منابع آگاه مصری در پایان اظهار داشتند: طرف ترکیه‌‍ای مجموعه‌ای از مشوق‌های اقتصادی مربوط به پروژه‌های گازی در شرق مدیترانه را به طرف مصری پیشنهاد کردند به خصوص که مصر اخیرا از پروژه بزرگ مایع‌سازی گاز میان یونان، قبرس یونانی‌نشین، امارات و اسرائیل کنار گذاشته شده و قاهره از این امر خشمگین است اما اکنون خواهان ایجاد تنش با امارات یا یونان نیست بلکه تنها به دنبال مدیریت این پرونده بر اساس منافع مصر است همچنین در شرایطی که قاهره تدریجا در حال دور شدن از ائتلاف یونان، قبرس و امارات است، به دنبال ایجاد ائتلافی با مشارکت ترکیه، عربستان و لیبی برای کسب منافع اقتصادی بیشتر در دریای مدیترانه است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟