توافق عراق و ترکیه بر سر پرونده‌های «پ ک ک»، آب و گذرگاه مرزی جدید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
وزرای خارجه عراق و ترکیه طی دیداری در حاشیه کنفرانس بغداد به توافقات خوبی بر سر پرونده های حضور پ ک ک، آب و افتتاح یک گذرگاه مرزی زمینی جدید دست یافتند.

یک مسئول بلندپایه در بغداد امروز یکشنبه گفت که عراق به توافقات خوبی با ترکیه درخصوص پرونده حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، آب و بازگشایی یک گذرگاه مرزی زمینی جدید بین دو کشور دست یافته است.

این مسئول عراقی در گفت وگویی با العربی الجدید بیان کرد که ترکیه در حاشیه کنفرانس بغداد که روز گذشته برگزار شد، مجددا درخواست بررسی حضور مسلحانه عناصر حزب کارگران کردستان در خاک عراق که از آن برای حمله به خاک ترکیه استفاده می کند را مطرح کرده است.

«مولود چاوش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه پیش از این و در سخنرانی خود در کنفرانس بغداد، مخالفت ترکیه را با حضور عناصر پ ک ک در اراضی عراق به عنوان یک سازمان تروریستی که امنیت منطقه ای را تهدید می کند، اعلام کرد.

بنا به گفته این مسئول عراق، نشست وزرای خارجه عراق و ترکیه طی دیدار با یکدیگر در حاشیه کنفرانس بغداد، بر پرونده حزب کارگران کردستان متمرکز بوده و دو طرف بر سر اینکه حضور این گروه در عراق تهدیدی برای حاکمیت این کشور و منافع و امنیت ترکیه محسوب می شود و این مساله نیازمند موضع یکسانی است، توافق کردند.

منبع مذکور در گفت وگویی با العربی الجدید ضمن تاکید بر اینکه وزیر خارجه ترکیه مجددا از عراق خواست اقدام به اخراج عناصر این حزب کنند و مانع از استفاده از خاک عراق برای تهدید کشورهای همجوار شوند، اشاره کرد که دو طرف بر سر تداوم بررسی این پرونده برای دستیابی به توافقاتی در همین راستا و همچنین درک کامل عراق از موضع ترکیه توافق کردند.

وی فاش کرد که دو طرف به توافقات مثبتی درخصوص پرونده آب و تجارت بین دو کشور به خصوص پروژه افتتاح یک گذرگاه مرزی جدید بین دو کشور و همچنین پروژه های بازسازی که توسط ترکیه در عراق انجام می شود، دست یافتند.

از طرفی دیگر «نهرو الراوندوزی»، نماینده حزب دمکرات کردستان در پارلمان عراق بر اهمیت اتکای بغداد بر گزینه های سیاسی برای بررسی پرونده حزب کارگران کردستان که خطری برای اقلیم کردستان و کل عراق محسوب می شود تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت به تشکیل کمیته های تخصصی برای پیگیری پرونده و دستیابی به راه حل در این خصوص روی آورد به خصوص با توجه به اینکه حضور عناصر پ ک ک در خاک عراق غیر قابل قبول است و تعرض به امنیت حکومت محسوب می شود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟