گام تاریخی قانون‌گذاران آمریکا برای مجاز کردن سقط جنین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گام تاریخی قانون‌گذاران آمریکا برای مجاز کردن سقط جنین
مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قانونی را تایید کرد که حق سقط جنین را به رسمیت می‌شناسد. تصویب این قانون بیشتر جنبه نمادین دارد چرا که تقریبا محال است مجلس سنای آمریکا آن را تایید کند.

مجلس قانون‌گذاران آمریکا یک قدم بزرگ در راه قانونی کردن کامل سقط جنین در این کشور برداشت. این مجلس که اکثریت آن در دست دموکرات‌هاست طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن سقط جنین به طور کامل قانونی و مجاز می‌شود. ۲۱۸ نماینده به این طرح رأی موافق و ۲۱۱ نفر رأی مخالف دادند.
این طرح که نام “قانونی برای محافظت از سلامت زنان” را بر خود دارد از سوی جو بایدن، رییس جمهوری نیز حمایت می‌شود.

تصویب این طرح بیشتر جنبه نمادین دارد و حرکتی تاریخی است چرا که تقریبا غیرممکن است این طرح در مجلس سنا که در آن دموکرات‌ها اکثریتی شکننده دارند، تصویب شود. این حرکت از این منظر نیز تاریخی است که برای اولین بار یکی از دو مجلس آمریکا سعی کرده تا حکم موسوم به Roe v. Wade صادره از سوی دیوان عالی این کشور در سال ۱۹۷۳ را به قانون تبدیل کند.

بر اساس این حکم که از سوی هفت قاضی در مقابل دو قاضی در دیوان عالی آمریکا به تصویب رسید، سقط جنین امر خصوصی تلقی شد که زنان خود حق دارند درباره آن تصمیم بگیرند.

تا کنون حتی بسیاری از دموکرات‌ها نیز از تلاش برای قانونی کردن این حکم سرباز می‌زدند. این موضوع جامعه آمریکا را به شدت به دو بخش تقسیم کرده است.

نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس قانون‌گذاران گفته است: «بالاخره ما توانستیم در مجلس نمایندگان رأی اکثریت دموکرات‌ها را  برای حق سقط جنین به دست آوریم.»
این طرح در حالی تصویب شده که بسیاری از ایالت‌های جمهوری‌خواه در حال سخت‌گیری در قوانین سقط جنین هستند.

اوایل ماه جاری میلادی، ایالت تگزاس سخت‌ترین قانون سقط جنین در کل آمریکا را تصویب کرد. بر اساس این قانون سقط جنین از زمانی که ضربان قلب جنین قابل تشخیص است، ممنوع می‌شود. این زمان حدود هفته ششم بارداری است یعنی زمانی که بسیاری از زنان اصلا هنوز نمی‌دانند که باردار هستند.  این قانون بر خلاف اکثر قوانین ضد سقط جنین، برای بارداری در اثر تجاوز یا زنای با محارم هیچ استثنایی قایل نشده است. تصویب این قانون با مخالفت‌های گسترده زنان روبرو شد.

 

منبع:https://p.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟