نزدیکی تهران و ریاض و تأثیر آن بر بیروت

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با تشکیل دولت جدید لبنان به نخست‌وزیری «نجیب میقاتی» پرونده لبنان بار دیگر مورد توجه بین‌المللی بویژه آمریکا و فرانسه قرار گرفت.

در همین ارتباط، میقاتی در پایان هفته گذشته به پاریس رفت و با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد.

محافل دیپلماتیک عالیرتبه در محور مقاومت پیش‌بینی می‌کنند که دیدار میقاتی و ماکرون با «مزایای بزرگ» در منطقه همراه باشد. موضوع تکمیل کننده طرح ابتکاری فرانسه برای لبنان، بخش اقتصادی و جلوگیری از غرق شدن لبنان و عدم ورشکستگی آن است.

جدول دیدارهای خارجی میقاتی در اوایل اکتبر آینده پُر خواهد بود و سفر به قطر، کویت و ترکیه احتمالا مقاصد بعدی وی خواهد بود و «سفر به عربستان سعودی باید عینیت‌بخش نزدیکی میان طهران و ریاض باشد».

دیدارهای اخیر میان ایران و سعودی با وساطت عراق مثبت بوده، علیرغم آنکه پرونده یمن به دلیل پیچیدگی‌هایش وقت بیشتری می‌طلبد اما پرونده‌های لبنان، عراق و سوریه آسانتر است و ممکن است این پرونده‌ها از نزدیکی میان تهران و ریاض سود ببرند.

به گزارش فارس، همزمان با همین فضا، « حسین امیرعبداللهیان » وزیر خارجه ایران در پایان ماه جاری میلادی (سپتامبر) و پس از دیدارهای ماراتونی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد بیروت خواهد شد.

امیرعبداللهیان در سفر خود به سوریه و لبنان ماحصل این دیدارها را به همراه خواهد داشت و اینها منعکس کننده فضای مثبت آینده در منطقه خواهد بود که دستیابی به دستاوردهای انتخاباتی و ریاست‌جمهوری لبنان در این فضا را تضمین می‌کند. لبنان همچنین از فضای مثبت مالی و اقتصادی خصوصا در پرونده مذاکره با صندوق بین‌المللی پول و آزادی بخشی از وام‌های کنفرانس «سیدر» شامل یازده میلیارد دلار نیز سود خواهد برد.

محافل ذکر شده پیش‌بینی کرده‌اند که نزدیکی ایرانی-سعودی با «آتش‌بس رسانه‌ای و سیاسی» همراه باشد و حزب‌الله و محور مقاومت همگام با این فضای مثبت باشند همانطور که در هفته‌های اخیر دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟