تولید 11.8 میلیون تُن پسماند در عراق در سال 2020/ تبدیل آن به برق تا چه حد عملی است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عراق در سال 2020 در صورت بهره‌برداری کامل از پسماند خود برای تولید برق می‌توانست 445 هزار مگاوات برق تولید کند.

در حالی که در بحث درباره امکان تولید برق از پسماند در عراق هر از چندی مطرح می‌شود، سازمان مرکزی آمار عراق اعلام کرد که در سال 2020 حدود 12 میلیون تُن پسماند جمع‌آوری کرده است.

در گزارش رسمی سازمان آمار عراق که وابسته به وزارت برنامه‌ریزی این کشور است آمده که بیش از دو ـ سوم جمعیت عراق مشمول خدمات جمل‌آوری پسماند نمی‌شوند و نسبت مشمولان در سال 2020 به 64.6 درصد رسیده است.

براساس این گزارش، نسبت ساکنان مشمول خدمات جمع آوری پسماند در مناطق شهری 89.9 درصد بوده است.

در این گزارش آمده که حجم پسماند جمع‌آوری شده در سال 2020 در عراق 11.8 میلیون تُن بوده که نسبت 10.6 میلیون تُن در سال گذشته افزایش نشان داده است.

این گزارش افزوده که میانگین سرانه تولید پسماند برای هر فرد در کشور 1.5 کیلوگرم در روز است.

به تفکیک استانی، خدمات جمع‌آوری پسماند در استان نجف اشرف شامل صد در صد جمعیت، در بغداد 90.6 درصد، در حومه بغداد 70.5 درصد، در بصره 92.3 درصد، در کربلا 86 درصد، در نینوا 88 درصد، در کرکوک 98.2 درصد و در استان صلاح‌الدین (مرکز آن: تکریت) 66.1 درصد می‌شود.

پیش از این هشام الشدیدی، مشاور وزیر برق عراق، تأکید کرده بود که عراق تدارکات لازم برای جذب سرمایه خارجی در عرصه تولید برق از پسماند را فراهم کرده و افزوده بود که در فناوری نسل چهارم این عرصه، از هر هزار تُن پسماند 37 مگاوات برق تولید می‌شود اما مثلا در ترکیه از نسل سوم این فناوری استفاده می‌شود که در آن از هر هزار تُن پسماند 17 مگاوات برق تولید می‌شود.

این بدان معناست که عراق در سال 2020 در صورت بهره‌برداری کامل از پسماند خود برای تولید برق می‌توانست 445 هزار مگاوات برق تولید کند که این مقدار 22 برابر تولید کنونی برق در عراق (حدود 20 هزار مگاوات) است.

«امجد العقابی»، عضو کمیسیون برق و نفت مجلس سابق عراق، گفت که یک شرکت خارجی پیشنهاد ایجاد نیروگاه پیشرفته در بغداد را مطرح کرد که در آن نیازی به تفکیک پسماند هم نبود و اشتغال بسیاری هم ایجاد می‌کرد اما آنچه مانع از امضای قرارداد با وزارت برق شد آن بود که این شرکت قیمت هر مگاوات برقی که به وزارت خانه می‌فروخت را 160 دلار تعیین کرده بود که مبلغ بسیار بالایی است.

او گفت که اگر شهرداری بغداد به عنوان یک ذی‌نفع مهم بخشی از این هزینه را بپردازد راه‌اندازی چنین نیروگاهی کار سختی نخواهد بود و هم به موجب اشتغال می‌شود هم مشکل برق را کم می‌کند و هم به نفع محیط زیست پایتخت است.

وی افزود که البته باید با محاسبه هزینه ماهانه جمع‌آوری زباله در شهرداری بغداد دید که چنین نیروگاهی تا چه حد به صرفه است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟