بحران انرژی اروپا؛ از باج‌خواهی تا افزایش قدرت ژئوپلتیک مسکو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سالهاست که ایالات متحده با ساخت و افتتاح خط لوله Nord Stream 2 که از دریای بالتیک عبور و مستقیماً آلمان را متصل می‌کند، مخالفت دارد. البته این خط لوله 11 میلیارد دلاری به پایان رسیده اما به دلیل مشکلات مربوط به ماهیت بسیار بحث برانگیز ساخت آن، هنوز راه اندازی نشده است.

طرفداران خط لوله استدلال می‌کنند که این خط برای تامین انرژی اروپا ضروری است اما مخالفان و در رأس آن ایالات متحده، استدلال می‌کنند که این پروژه نه تنها وابستگی منطقه به سوخت‌های فسیلی گرم کننده جهان را تداوم می‌بخشد، بلکه امنیت انرژی اتحادیه اروپا را نیز به خطر می‌اندازد و به طور خطرناکی وابستگی منطقه به روسیه را افزایش و مسکو را تبدیل به قدرت ژئوپلیتیک می‌کند.

مخالفت با خط لوله نورد استریم 2 یکی از نادرترین مشترکات بین دولت اوباما و ترامپ بود. دولت بایدن در ابتدا تحریم‌هایی را علیه هر شرکتی که در اتمام پروژه مشارکت داشتند اعلام کرد، اما سپس تصمیم گرفت که از آن صرف نظر کند. حالا که خط لوله به پایان رسیده، هنوز تأیید نهایی را از آلمان برای شروع عملیات دریافت نکرده است.

در حال حاضر، روسیه قدرت چانه‌زنی بیشتری برای تأیید خط لوله و افزایش دسترسی ژئوپلیتیکی خود در اروپا دارد. از آنجایی که اقتصاد اروپا پس از قرنطینه دوباره احیا شده و مردم طبق معمول پس از همه گیری زندگی خود را از سر می‌گیرند، تقاضا برای انرژی بسیار بیشتر از عرضه بوده که منجر به تنگنای شدید انرژی و متعاقباً افزایش قیمت در سراسر اتحادیه اروپا شده است. قیمت‌های انرژی منطقه‌ای در حال حاضر تقریباً در سال جاری میلادی به بیش از 500 درصد رسیده و احتمالاً با سرد شدن نیمکره شمالی در ماه‌های زمستان که تقاضای انرژی بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد، بدتر خواهد شد.

همه اینها را تقریباً مسکو می‌داند که تقریباً نیمی از گاز طبیعی اتحادیه اروپا را تأمین می‌کرد. با تشدید بحران انرژی اروپا، مسکو عرضه خود را برای برآوردن تقاضای منطقه افزایش نداده است، اقدامی که بسیاری از کارشناسان آن را نوعی “باج خواهی انرژی” تفسیر کرده‌اند تا بتواند دولت آلمان را به چراغ سبز نورد استریم 2 مجبور کند.

در حال حاضر، مسکو سرانجام پیشنهاد افزایش عرضه گاز طبیعی خود به این اروپا را داده است. ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه اعلام کرد که روسیه به تثبیت عرضه و قیمت انرژی در سراسر اروپا کمک می‌کند، اما تحلیلگران انرژی هشدار می‌دهند که اروپا بیش از هر زمان دیگری در برابر نفوذ روسیه آسیب پذیر است.

تیموتی آش، استراتژیست ارشد بازارهای نوظهور در Bluebay Asset Management، در یادداشتی گفت: اروپا اکنون خود را به دلیل تامین انرژی به عنوان گروگان روسیه تبدیل شده است. واضح است که روسیه، اتحادیه اروپا و بریتانیارا در محدوده‌ای قرار داده است که نمی‌توانند آن را اعلام کنند و در این مورد کاری انجام دهند. و اروپا ترسیده است زیرا زمستان را در پیش دارد.

افزایش وابستگی به مسکو نه تنها یک خطر ژئوپلیتیک بوده بلکه افزایش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی نیز تهدیدی جدی برای اهداف اقلیمی است. اروپا نه تنها برای خرید گاز طبیعی به مسکو روی آورده، بلکه به ذخیره سازی زغال سنگ برای زمستان نیز پرداخته است. چین و هند نیز با محدودیت‌های انرژی خود روبرو هستند. چین حتی در هفته‌های اخیر با خاموشی شدید روبرو شده زیرا پکن در تلاش برای برآوردن تقاضا است. این امر منجر به افزایش سرسام‌آور تقاضای زغال سنگ در زمانی شده که جهان به طور کلی باید سوزاندن زغال سنگ را متوقف کند.

در نهایت، این افزایش انرژی در سراسر جهان نشان می‌دهد که ما هنوز چقدر به سوخت‌های فسیلی متکی هستیم تا امنیت انرژی خود را تقویت کنیم و قدرت فوق العاده‌ای به بازیگران اصلی انرژی مانند روسیه می‌دهد و یک ژئوپلیتیک خطرناک و ظریف ایجاد می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟