هفت سال جنگ یمن
چگونه نماینده جدید سازمان ملل می تواند پایه های صلح را ایجاد کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
قطعنامه 2216 یکی از موانع پیشبرد اهداف هانس گروندبرگ می باشد. چرا که از طرفی طرف های درگیر را در هادی و انصارالله منحصر می کند و مانع ورود دیگر گروه های ضد حوثی می شود. از طرفی نیز انصارالله اکنون تا مارب پیشروی کرده و به عهیچ عنوان به مواضع 2014 باز نمی گردد.
بدون تغییر در این قطعنامه تغییری حاصل نمی شود و دو طرف بر مواضع خود پابرجا خواهند ماند. (هادی بر مرجعیات ثلاث تاکید دارد و انصار نیز بر پایان محاصره فرودگاه و بندر و پایان تجاوز سعودی تاکید دارد)

تغییر این قطعنامه نیازمند حمایت اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت مثل انگلستان هست. همچنین آمریکا نیز باید با این گروه همراه شود.

🔸گروندبرگ باید در ایجاد تیم های مذاکره کننده که نمایانگر اصلی ترین نهادهای سیاسی ، نظامی و اجتماعی یمن هستند، کمک کند تا مذاکرات واقعیت های موجود را منعکس کند و افراد دارای قدرت اجرای توافق را درگیر کند.

🔸 پیشنهاد می شوداز همه احزاب اعم از اصلاح و موتمر و نیز گروه ها و قبایل استان های مختلف نمایندگانی در مذاکرات حضور داشته باشند و در هر گروه هم باید 30 درصد اعضا از زنان باشد. هرچند این اتفاق منجر به اعتراضاتی در میان گروه های یمنی از هادی گرفته تا طرفداران مجلس انتقالی خواهد شد.

🔸 گروندبرگ بر جنبه های بین المللی پرونده یمن نیز باید توجه کند. آمریکا با روی کار آمدن بایدن به دنبال پایان جنگ راه حل سیاسی است. عربستان نیز مدت هاست با ناامیدی از پیروزی در میدان جنگ، به دنبال راه نجات از باتلاق یمن است.

🔸 از طرف دیگر اختلافات بین ریاض و ابوظبی افزایش یافته است. چرا که سیاست امارات اکنون حمایت از مجلس انتقالی و نیروهای ساحل غربی برای حضور در مناطق استراتژیک یمن است.
پایان نفوذ خارجی در یمن ممکن نیست. اگر چه انصارالله خواستار پایان تجاوز عربستان است اما پایان حملات سعودی منجر به فتح مارب توسط انصارالله خواهد شد. گروندبرگ باید با تهران نیز ارتباط برقرار کند. مطمئناً ایران نفوذ زیادی بر انصارالله دارد و مذاکرات جاری آن با عربستان که امسال تحت حمایت عراق آغاز شده است ، می تواند نقشی در این زمینه ایفا کند. اما در نهایت تامین صلح به عهده طرفهای درگیر محلی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟