اعلام حمایت بایدن از رهبر ارتدوکس ترکیه در بحبوحه تنش با این کشور

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دولت جو_بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه در دیدار با رهبر معنوی مسیحیان ارتدوکس جهان مستقر در استانبول، حمایت خود را از آن اعلام کرد.

#بارتولومیو، اسقف اعظم #کلیسای_ارتدوکس_شرقی که به آمریکا سفر کرده پشت درهای بسته با جو بایدن رییس جمهور این کشور دیدار کرد.

🔹وی همچنین با آنتونی بلینکن وزیر خارجه #آمریکا نیز گفتگو کرده است. بایدن در این دیدار از کلیسای ارتدوکس و نیز #آزادی_مذهب در نقاط مختلف جهان از جمله #ترکیه حمایت کرده است. بارتولومیو، #اسقف_اعظم کلیسای ارتدوکس اصلیتی ترک‌تبار دارد و در میانه تنش در روابط آنکارا و واشنگتن به آمریکا سفر کرده است.

✍🏼ملاحظه:

🔹روابط #اردوغان رییس جمهور ترکیه با سراسقف کلیسای شرقی در استانبول خوب بود اما این روابط سال گذشته به دلیل تغییر کاربری #ایاصوفیه به مسجد به تیرگی گرایید.

🔹دولت بایدن روابط تیره‌ای با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه داشته است؛ در آخرین اقدام ترکیه هفته گذشته سفرای ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را به دلیل بیانیه‌ای درباره #حقوق_بشر تهدید به اخراج کرد.

🔹همچنین در زمان رئیس جمهور سابق آمریکا، در اقدامی غیرمعمول، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ در آخرین سفر بین المللی خود برای دیدار با پاتریک بارتلمئوس رهبر کلیسای ارتدوکس به استانبول سفر کرد و مقامات ترکیه را ندید، وی در این دیدار با تاکید بر اینکه آمریکا بر آزادیهای دینی در تمامی کشورها تاکید می کند، که این امر خشم مقام های ترکیه را برانگیخت.

🔹حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در اعتراض به برخورد آمریکایی ها با سفر اسقف اعظم به آمریکا، ضمن تاکید بر اینکه “دیدارهای مسئولان خارجی با رهبران دینی در ترکیه، خصوصا مسئولان کلیسای ارتدوکس یک امر متعارف در ترکیه و مسبوق به سابقه است”، افزود: در زمینه آزادی‌های دینی پیشرفت‌های ترکیه خصوصا در طول ۲۰ سال گذشته مشهود است و در زمانی که #اقلیت‌های_دینی خصوصا مسلمانان در کشورهای مختلف امکان حتی عبادت خود را از دست داده اند، اتباع غیرمسلمان ترکیه با آزادی کامل عبادتهای خود را بجای می آورند.

🔹لازم به ذکر است چندی پیش نیز جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ۲۴ آوریل در یکصد و ششمین سالگرد بزرگداشت قربانیان کشتار و تبعید ارامنه در #امپراتوری_عثمانی، این واقعه را به عنوان “نسل‌کشی” به رسمیت شناخت. وزیر خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات بایدن درباره #نسل_کشی_ارامنه، آن را “پوپولیستی” خواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟