تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط اندونزی با اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آنتونی بلینکن در سفر اخیر خود به اندونزی، طرح پیوستن این کشور را به پیمان ابراهیم مطرح کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هفته گذشته در جریان سفر خود به اندونزی، با مقامات ارشد این کشور در مورد امکان ایجاد روابط دیپلماتیک میان بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان با اسرائیل گفتگو کرد، اگرچه بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، انتظار نمی‌رود که پیشرفتی فوری در این گفتگوها به دست آمده باشد.

به گزارش تایمز آو اسرائیل، بلینکن در بازدید از جاکارتا، پایتخت اندونزی، ایده پیوستن این کشور به پیمان ابراهیم را مطرح کرد.

براساس پیمان ابراهیم در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، و با میانجی‌گری این کشور، روابط اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و عمان به حالت عادی درآمد.

تایمز آو اسرائیل به نقل از آکسیوس نوشته است که مقام‌های اسرائیلی هیچج پیشرفت قریب‌الوقوعی را در زمینه عادی شدن روابط این کشور با اندونزی پیش‌بینی نمی‌کنند.

این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامش اعلام نشده، نوشت که دولت جو بایدن «بی سر و صدا اما با جدیت» در پی گسترش پیمان ابراهیم است، هرچند چنین کاری زمان می‌برد.

در این گزارش به نقل از ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفته شده است: «ما همیشه در حال بررسی فرصت‌های بیشتر برای عادی‌سازی روابط کشورها با اسرائیل هستیم، اما این بحث‌ها را تا لحظه مناسب پشت درهای بسته نگه می‌داریم.»

این روزنامه افزوده که وزارت خارجه اسرائیل و سفارت اندونزی در واشنگتن از اظهار نظر در باره مذاکرات آنتونی بلینکن در جاکارتا و جزییات آن خودداری کرده‌اند.

ماه گذشته، کاردار اسرائیل در بحرین در یک اقدام عمومی کم سابقه بین مقامات کشورهایی که هرگز روابط دیپلماتیک رسمی نداشته‌اند، با وزیر دفاع اندونزی صحبت کرد. دیدار ایتای تاگنر و پرابوو سوبیانتو در حاشیه کنفرانس سالانه گفتگوی منامه بحرین روی داد.

وبسایت والا نیز گزارش داده است ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز در همان کنفرانس با پرابوو سوبیانتو، وزیر دفاع اندونزی دیداری کوتاه داشته و با او کارت ویزیت مبادله کرده است.

مقامات آمریکایی در اوایل سال جاری به تایمز آو اسرائیل گفتند که دولت ترامپ اندونزی و موریتانی را به عنوان کشورهای مسلمان بعدی برای عادی سازی روابط با اسرائیل در صف قرار داده است.

مقامات آمریکایی در آن زمان گفتند که اگر ترامپ یک یا دو ماه دیگر در قدرت بود، توافق با جاکارتا می‌توانست امضا شود.

اندونزی با بیش از ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان است. یک مقام آمریکایی گفت که همین مسئله برای دولت ترامپ «اهمیت نمادین مضاعفی» داشت. او معتقد بود درگیری اسرائیل و فلسطین نباید به مانعی برای صلح بین دولت یهود و جهان اسلام و عرب تبدیل شود.

در آن زمان، رئیس‌جمهوری اندونزی کوشید تا گمانه‌زنی‌ها را بی اثر کند. او به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که کشورش تا زمانی که کشور مستقل فلسطین ایجاد نشود، روابط خود را با اسرائیل عادی نخواهد کرد.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟