اسرائیل به دو هزار و ۴۴٠ پناهجوی سودانی اقامت موقت می‌دهد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اکثر پناهندگان سودانی در اسرائیل، به دلیل نسل‌کشی سال ٢٠٠٣ از دارفور گریختند و از آن زمان بدون وضعیت رسمی در اسرائیل اقامت داشته‌اند

روزنامه هاآرتص روز شنبه گزارش داد که اسرائیل هفته آینده اعطای اقامت موقت به دو هزار و ۴۴۰ پناهجوی سودانی که چندین سال منتظر تصمیم‌گیری درباره درخواست‌هایشان برای اقامت در این کشور بوده‌اند را آغاز خواهد کرد.

این اقدام که طبق حکم دیوان عالی دادگستری در اوایل سال جاری مجاز اعلام شد، تا تصمیم نهایی در مورد سرنوشت نهایی این افراد انجام می‌شود.

به پناهجویانی که از مناطق دارفور، کوه‌های نوبا و رودخانه نیل آبی در سودان آمده‌اند و درخواست‌های خود را قبل از سال ۲۰۱۷ ثبت کرده‌اند، اقامت موقت داده می‌شود.

در این گزارش آمده است که بر اساس این قانون پناهجویان، تمام حقوق شهروندان اسرائیلی را به جز رأی دادن یا نامزدی در انتخابات دریافت می‌کنند.

پس از گذشت شش ماه، دارندگان اقامت موقت می‌توانند برای تمدید اقامت خود به اداره جمعیت و مهاجرت مراجعه کنند. آنها اگر بتوانند نشان دهند که زندگی آنها در اسرائیل شکل گرفته است، می‌توانند اقامت خود را تمدید کنند.

روند صدور اقامت در روزهای آینده با انتشار فهرستی در وب سایت اداره مهاجرت و جمعیت از همه افرادی که حق دریافت اقامت موقت را دارند، آغاز خواهد شد. هاآرتص گزارش داد که این افراد فراخوانده می‌شوند و تا پایان ژانویه به آنها گواهی اقامت داده می‌شود. در ماه آوریل، دادگاه عالی اسرائیل تصمیم گرفت که پرونده پناهجویان باید بررسی شود و به آنها اقامت موقت داده شود.

این حکم، اداره مهاجرت و جمعیت را مجبور کرد تا یک بررسی امنیتی محدود را در مورد متقاضیان انجام دهد. به جای انجام مصاحبه شخصی با هر متقاضی، اطلاعات آنها به پلیس و سرویس امنیتی شین بت منتقل شد تا تحقیقات در مورد سوءپیشینه را انجام دهند. در این گزارش آمده است، افرادی که دارای سابقه جنایی یا سایر مسائل امنیتی هستند، وضعیت موقت را دریافت نخواهند کرد.

یک مهاجر سودانی، به هاآرتص گفت: «این تحولات گامی مهم برای ما است، زیرا برخی افراد بیش از هشت سال است که منتظر تصمیم‌گیری در مورد درخواست‌هایشان هستند.»

او افزود: «پناهجویان امیدوار بودند که اسرائیل نسل‌کشی‌هایی را که آنها از آن فرار کرده بودند را به رسمیت بشناسد و بدون نیاز به تصمیم دادگاه عالی، به آنها پناهندگی اعطا کند.»

اکثر پناهندگان سودانی در اسرائیل، به دلیل نسل‌کشی سال ۲۰۰۳ از دارفور گریختند و از آن زمان بدون وضعیت رسمی در اسرائیل اقامت داشته‌اند و در نتیجه به بسیاری از خدمات اجتماعی اولیه دسترسی ندارند.

شرایط برای پناهجویان از زمان شروع همه گیری کرونا بدتر شده است و بسیاری از آنها در نتیجه قرنطینه کار خود را از دست داده اند. اما برخلاف شهروندان اسرائیلی، مهاجران غیرقانونی از مزایای بیکاری یا بیمه ملی برخوردار نیستند و وضعیت اقتصادی بدی دارند.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟