نبرد هوایی در جنگ قره‌باغ

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به ارزیابی توان‌مندی‌های هوایی و موشکی آذربایجان و ارمنستان در نبرد اخیر قره‌باغ پرداخته است.

 

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به ارزیابی توان‌مندی‌های هوایی و موشکی آذربایجان و ارمنستان در نبرد اخیر قره‌باغ پرداخته است. در این گزارش آمده که طی نبرد از موشک‌های اسکاد دوران شوروی و موشک‌های لورا ساخت رژیم صهیونیستی تا پهپادهای ساخت روسیه و ترکیه مورد استفاده قرار گرفتند. این گزارش در ادامه به چهار پرسش پاسخ داده است:

۱️⃣ تنوع تجهیزات هوایی دو کشور چگونه است؟
تسلیحات هوایی دفاعی و تهاجمی ارمنستان عمدتاً به‌جامانده از دوران شوروی یا خریداری‌شده از روسیه است. ولی آذربایجان با فروش نفت و گاز خود توانسته تنوع بیشتری در این زمینه کسب کند. موشک‌های بالستیک و هدایت‌شونده اسرائیلی تا پهپادهای TB2 ترکیه‌ای و هم‌چنین سیستم‌های توپخانه موشکی Polonez MLRS از بلاروس از آن جمله‌اند.

۲️⃣ چرا ارمنستان یا آذربایجان از موشک‌های دوربرد بیشتری استفاده نکردند؟
ارمنستان یک بار برای حمله به گنجه و آذربایجان نیز برای حمله به پلی در قره‌باغ از موشک دوربرد استفاده کردند. تعداد اندک موشک‌های دوربرد در زرادخانه‌های دو کشور، تمایل به کنترل دامنه نبرد و جلوگیری از حملات به زیرساخت‌ها و هم‌چنین فاصله جغرافیایی اندک طرفین که با توپخانه موشکی قابل دسترسی بود، دلایل این موضوع عنوان شده است.

۳️⃣ اهمیت نقش پهپادها در چه بود؟
هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه‌ای با قابلیت حمله از فاصله دور و آتش سنگین و دقیق بر اهدافی مانند تانک‌ها، خودروها و حتی توپخانه‌ها، نقش مهمی در برتری آذربایجان ایفا کرد. این پهپادها پیش‌تر نیز در سوریه و لیبی آزمون خوبی داده بودند. عدم تناسب سامانه ضدموشکی S300 ارمنستان برای مقابله با این حملات، نشان‌‌گر محدودیت این سامانه در برابر حملات پهپادی بود.

۴️⃣ درس‌های این نبرد هوایی چیست؟
در نبردهای متمرکز بر مناطق کوهستانی، سیستم‌های حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین نقش بارزی در برتری نظامی خواهند داشت. جنگ الکترونیک ابزار مهمی جهت اخلال در روند تهاجمی یا تدافعی پهپادها است و هم‌گام‌سازی تسلیحات مدرن با منطقه عملیاتی اهمیت حیاتی دارد.

🔸 به نظر می‌رسد نقش مهم موشک‌های کوتاه‌برد و پهپادها در این جنگ، بیش‌ از پیش این شیوه جنگیدن را در دیگر نبردهای منطقه غرب آسیا تعمیم خواهد داد. چنان‌که قبلاً نیز نیروهای یمنی از این الگو برای مقابله با تجاوز عربستان به خوبی بهره‌برداری کرده‌اند.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/air-and-missile-war-nagorno-karabakh-lessons-future-strike-and-defense)

منبع:http://tabyincenter.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟