آیا کارزار فشار حداکثری علیه ایران با شکست روبرو شده است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آیا کارزار فشار حداکثری علیه ایران با شکست روبرو شده است؟

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در تحلیلی به قلم «الیوت آبرامز» نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران، برخلاف نقطه نظرات دولت بایدن، سعی کرده با تأکید بر گزارش صندوق بین‌المللی پول، موفقیت کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را به اثبات برساند.

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • یکی از دفاعیات اساسی استراتژی دولت بایدن در قبال مسئله ایران این است که رویکرد دولت ترامپ تحت عنوان «فشار حداکثری» با شکست روبرو شده است. رویکرد ترامپ بر اساس مفروضات و ارزیابی اقتصاد ایران بود. مفروضه اصلی این بود که اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود و ایران با چهار سال دیگر تحت‌فشار شدید اقتصادی قرار بگیرد، با یک مذاکره جامع موافقت می‌کند و این مذاکره نه‌تنها شامل برنامه هسته‌ای ایران بلکه شامل حمایت از تروریسم و برنامه موشکی می‌شود.
  • گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که چرا این نظریه قانع‌کننده بوده است. جدیدترین چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای صندوق بین‌المللی پول: خاورمیانه و آسیای میانه گزارش می‌دهد که ذخایر رسمی ناخالص ایران از متوسط 70 میلیارد دلار در سال 2000-2017 به 122.5 میلیارد دلار در سال 2018 به 12.4 میلیارد دلار در سال 2019 و 4 میلیارد دلار در سال 2020 م. کاهش‌یافته است.
  • کاهش ذخایر ایران به چه معنا است؟ فشار حداکثری با این استدلال که با تداوم آن، ایران مجبور به مذاکره می‌شود کاملاً منطقی به نظر می‌رسید. در مقابل رویکرد دولت بایدن این است که برجام کافی نیست و ما به یک توافق طولانی‌تر، قوی‌تر و گسترده‌تر نیاز داریم و باید شامل برنامه موشکی و حمایت این کشور از تروریسم شود؛ اما با لغو تحریم‌ها و اجازه دسترسی ایران به پول‌های بلوکه‌شده، انگیزه‌ی ایران برای مذاکره جامع در مورد مسائل فوق را تضعیف می‌کند.

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟