بحران بیکاری و کسری بودجه در رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همزمان با موج دوم شیوع کروناویروس در سرزمین‌های اشغالی و سردرگمی رژیم صهیونیستی از اجرای مجدد سیاست‌های قرنطینه و کاهش آمد و شد، شمار صهیونیست‌های بیکار روبه افزایش گذاشته است. دو هفته قبل «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون از افزایش نرخ بیکاری به 21 درصد پرده برداشته بود.

در همین راستا «تویی استاف»، روز چهارم اوت در تحلیلی برای تایمز اسرائیل می‌نویسد: «در طول دوره اجرای سراسری سیاست‌های محدود کننده یعنی ماه‌های مارس تا آوریل، اقتصاد اسرائیل کاملاً از حرکت بازایستاد. بیکاری به بالای 26 درصد رسید و بیش از یک میلیون اسرائیلی کار خود را موقتاً از دست دادند. در ماه‌های اخیر محدودیت‌ها تا حدودی برداشته شد، اما نرخ بیکاری هنوز بالای 20 درصد است و حدود 800 هزار شهروند اسرائیل همچنان بیکارند.» به نظر می‌رسد بخشی از معترضان به نخست وزیر را همین افراد بیکار شده تشکیل می‌دهند که در شرایط فعلی فراغت زیادی برای پیگیری اعتراض خود یافته‌اند.

از سوی دیگر، خبرها از افزایش رقم کسری بودجه رژیم حکایت دارند. وب‌گاه گلوبس روز پنجم اوت در گزارشی به قلم «امیرام برکت» از افزایش میزان کسری بودجه رژیم صهیونیستی به 7.2 درصد خبر داده و می‌نویسد: «وزارت دارایی اسرائیل اعلام کرده تا پایان ماه ژوئن 47 درصد از منابعی که به عنوان بسته نجات اقتصادی در اختیار داشته (بالغ بر 10 میلیون شِکِل) را مصرف کرده است.» به نظر می رسد بحران کرونا از یکسو و بلاتکلیف ماندن بودجه سالانه رژیم از سوی دیگر منجر به تشدید این کسری شده است.

از هنگام تشدید بحران کرونا در رژیم در ماه ژوئن، کابینه ائتلافی تا کنون 57 میلیارد شِکِل به اقتصاد تزریق کرده که این رقم 42 درصد کل بودجه 135 میلیارد شکلی برنامه‌ریزی شده را تشکیل می‌دهد. شکاف میان هزینه‌های دولت و عواید آن از آغاز سال 2020 به 70 میلیارد شکل رسیده است. این در شرایطی است که این رقم در کل سال 2019، تنها 24 میلیارد شِکِل بوده است. از سوی دیگر پیش‌بینی‌های بانک جهانی حاکی از آن است که کسری بودجه رژیم صهیونیستی تا پایان سال جاری میلادی تا رقم 10 – 11 درصد افزایش یابد. وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده بازگشت به وضعیت پیش از کرونا از منظر اقتصادی احتمالاً تا 5 سال به طول خواهد انجامید.

در نتیجه نمایان شدن آثار وضعیت بغرنج اقتصادی، خبرها بیانگر آن اند که بنیامین نتانیاهو، با «موشه کلخون»، وزیر دارایی پیشین ارتباط برقرار کرده و از او خواسته مسئولیت مدیریت گذار اقتصاد رژیم از بحران کرونا را برعهده بگیرد. پیش بینی می شود عدم تغییر این روند در ماه‌های آتی، نارضایتی‌ها از عملکرد اقتصادی کابینه را افزایش داده و منجر به ریزش آرای جناح حاکم در انتخابات احتمالی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟