ترکیه، سیاست حرکت به سوی دوستان پرشمار و دشمنان کم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
حمایت آمریکا از کردها ترکیه را به سمت تجدید نظر در سیاست های خود و احیای رابطه با متحدان قدیمی منطقه ای اش سوق داد.

سال 2015 سال روابط تنش آلود ترکیه با کشورهای دیگر بود. بروز اختلاف با روسیه و ایران که از درگیری های سوریه تأثیر می پذیرفت و ادامه تنش با کشورهای مصر و اسراییل، از جمله مشکلاتی بود که دولت اردوغان با آن دست و پنجه نرم می کرد

در این میان حمایت آمریکا از کردها، در زمانی که درگیری بین دولت ترکیه و کردهای این کشور به اوج خود رسیده بود، موجب سردی رابطه بین دو کشور شد و ترکیه را به سمت تجدید نظر در سیاست های خود و احیای رابطه با متحدان قدیمی منطقه ای اش سوق داد. بدین ترتیب با ارسال نامه عذرخواهی اردوغان به پوتین به فاصله کوتاهی روابط دو کشور از سر گرفته شد. اردوغان در این نامه متعهد شد که به خانواده خلبان کشته شده روس غرامت بپردازد و به هزینه سنگینی که اسقاط سوخوی روسیه به این کشور تحمیل کرد نیز اذعان نمود؛ چراکه قطع سفر نزدیک به 4 میلیون گردشگر روس موجب شده بود صنعت تورییسم ترکیه آسیب جدی ببیند.

این امر تنها تغییر بنیادینی نبود که در سیاست ترکیه رخ داد. از سرگیری روابط بین ترکیه و اسراییل که با حمله نیروهای این رژیم به ناوگان کمک رسان ترکیه به غزه قطع شده بود، از دیگر مواردی بود که توجه ناظران سیاسی را به خود جلب کرد. بر اساس توافقی که بین دو کشور بدست آمد، اسراییل متعهد شد به خانواده 9 شهروند ترکیه 20 میلیون دلار غرامت بپردازد و به ترکیه اجازه داده شد که کمک های خود را به غزه ارسال کند.

همچنین شنیده ها حاکی است که آنکارا به درخواست عربستان برای حل اختلاف با مصر پاسخ مثبت داده و جهت رفع انزوای منطقه ای خود اعلام کرده است که روابط اقتصادی خود را با مصر به زودی از سر خواهد گرفت. روابط دو کشور پس از کودتا در مصر و برکناری محمد مرسی به حالت تعلیق درآمد؛ چراکه اردوغان از اخوان المسلمین حمایت می کرد.

اما هیچکدام از این رویدادها شگفت انگیزتر از عقب نشینی ترکیه از مواضع خود در قبال بشار اسد نیست. پیشتر دولت ترکیه صلح در سوریه را به کنار رفتن فوری و بی قید و شرط اسد از قدرت منوط کرده بود. اما تحلیل گران به این امر اشاره می کنند که چندی است اردوغان از رییس جمهور سوریه به بدی یاد نمی کند و برای دستیابی به توافق صلح سوریه شرط نمی گذارد و به جای آن بر روی فعالیت کردها در شمال سوریه تمرکز نموده است.

این تغییرات گسترده در سیاست ترکیه از زمانی به وقوع پیوست که احمد داوود اغلو نخست وزیر این کشور از سمتش برکنار شد. ییلدریم نخست وزیر جدید، در اولین نطق خود پس از بدست گرفتن قدرت اعلام کرد ترکیه زین پس دشمنان خود را کاهش و دوستان خود را افزایش خواهد داد. از آن زمان اوضاع به سرعت تغییر کرد. اکنون ییلدیریم و اردوغان خود را مصمم به رهایی ترکیه از انزوای فزاینده سیاسی و دیپلماتیک در عرصه بین الملل نشان می­ دهند.

منبع:https://pe.annabaa.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟