چگونه ورود مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای ایران می‌تواند به احیای ائتلاف‌سازی آمریکا کمک کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
احیای برجام نه‌تنها جلوی اتمی‌شدن ایران را می‌گیرد بلکه این اقدام نیز بخشی از مؤلفه و اولویت‌های اساسی رئیس‌جمهور بایدن برای ترمیم اتحاد و اعتبار ایالات‌متحده آمریکا می‌باشد.

چگونه ورود مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای ایران می‌تواند به احیای ائتلاف‌سازی آمریکا کمک کند

جون ولفستال: مشاور ارشد گلوبال زرو/ دستیار ویژه رئیس‌جمهور سابق باراک اوباما / مدیر ارشد سابق کنترل و منع گسترش تسلیحات در شورای امنیت ملی / معاون مدیر مرکز مطالعات منع گسترش در انستیتوی مطالعات بین‌المللی مونتری

نویسنده مقاله بر این نظر است که احیای برجام نه‌تنها جلوی اتمی‌شدن ایران را می‌گیرد بلکه این اقدام نیز بخشی از مؤلفه و اولویت‌های اساسی رئیس‌جمهور بایدن برای ترمیم اتحاد و اعتبار ایالات‌متحده آمریکا می‌باشد. ایالات‌متحده آمریکا به جای دستیابی به آرزوی غیرقابل دستیابی «توافق بهتر» باید ایران را برای بازگشت به تعهدات برجامی تحت‌فشار قرار دهد.

اهم نکات و گزاره‌های کلیدی مطرح شده در مقاله

  • متحدان اروپایی واشنگتن در مورد نگرانی نسبت به توانایی اتمی ایران و پای بندی آمریکا به تعهدات برجامی نگاه مشترک دارند. اروپایی‌ها خواهان این هستند که آمریکا عمق تعهد امنیتی خود را نسبت به متحدانش تقویت کنند. بدون تضمین اعتماد و اطمینان نسبت به تعهد آمریکا در حفظ وعده‌ها، حفظ ناتو حتی دشوارتر می‌شود.
  • در گذشته دو رئیس‌جمهور (جرج دبلیو بوش – دونالد جی ترامپ) استراتژی‌های مشابهی را در مورد ایران اجرا کرده‌اند. هر دو در مسیر مقابله با دستیابی ایران به سلاح اتمی، شرکای اروپایی را مجازات کردند زیرا اعتقاد داشتند که فشار اقتصادی و تهدیدات نظامی ابزاری بهتر از دیپلماسی می‌باشد و در این مسیر به نزدیک‌ترین دوستان و متحدان آسیب رساندند.

اما نویسنده در پایان مقاله معتقد است که تنها راه مناسب برای مهار توانایی ایران اتمی، تکیه بر دیپلماسی و ائتلاف جهانی مؤثر و متحد می‌باشد. محدودسازی رفتارهای خطرناک دیگر ایران یک هدف کاملاً حمایت‌شده و درست است اما مسیر انجام این کار همانند سال 2015 باید از طریق برجام انجام شود.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟