حتی دموکرات‌ها نیز با بسیاری از میراث سیاست خارجی ترامپ موافق هستند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پیش‌بینی‌ناپذیری دونالد ترامپ در کنار ضعف، یک نقطه قوت بود. درواقع ناتوانی در پیش‌بینی رفتار دونالد ترامپ باعث شد تا رفتارهای تهاجمی چین مهار شود. علاوه بر این مانع از آن شد که ایرانیان دست به خشونت گسترده‌ای بزنند و همچنین پیش‌بینی‌ناپذیری ترامپ منجر شد تا کشورهای ناتو هزینه‌های دفاعی بیشتری را متقبل شوند.

جاناتان شانزر: معاون ارشد تحقیقات بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها / کارشناس امور مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا / کارشناس ارشد انستیتو واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک

بنیاد دفاع از دموکراسی در مقاله‌ای بر این تأکید دارد که پس از سال‌ها خشونت سیاسی در داخل واشنگتن، انتظارات بر این است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن در مصاحبه رسانه‌ای تمام سیاست خارجی دونالد ترامپ را زیرسوال ببرد؛ اما درواقع وی نه‌تنها از انجام این کار خودداری؛ بلکه اظهارات وی به جای تغییر بیشتر حاکی از استمرار و تداوم می‌باشد.

اهم نکات و گزاره‌های کلیدی مطرح شده در مقاله

  • هنگامی‌که از وی در مورد این مسئله سؤال شد که آیا این ایده بدی است که دولت ترامپ، شرکای اروپایی را مجبور می‌کند تا هزینه دفاع خود را بپردازند. وی پاسخ داد: «من مخالف این ایده نیستم.»
  • آنتونی بلینکن پس از چهار سال پشتیبانی شدید دولت ترامپ از اسرائیل حمایت کرد و گفت: «تعهد ما به امنیت اسرائیل مقدس است» و وی همچنین بر مزایای توافق‌نامه ابراهیم بین امارات و بحرین با اسرائیل تأکید کرد.
  • آنتونی بلینکن مشابه ترامپ، چین را مهم‌ترین چالش ملی ایالات‌متحده آمریکا نامید. وی از رفتار نسل‌کشی چین با اویغورها در سین کیانگ انتقاد کرد.
  • سیاست‌های مرتبط با مهاجرت، عربستان سعودی و اروپا از جمله مواردی است که انتظار می‌رود دولت بایدن یک تغییر و تحولی ایجاد کند. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان پس از سال‌ها بحث و گفتگو اختلاف‌آمیز مایل هستند دیدگاه مشترکی در حوزه سیاست خارجی به‌خصوص در موارد فوق اتخاذ کنند.

نویسنده در بخش دیگر تأکید می‌کند که ترامپ یک رئیس‌جمهور «پسا سیاست» بود و درواقع او خط‌مشی در سیاست خارجی نداشت. وی در مورد استقرار شبه‌نظامیان در سوریه، افغانستان و عراق دیدگاه مبهمی داشت و هرگز نتوانست رویکرد واحد و مشخصی اتخاذ کند و همین امر باعث خوشحالی تروریست‌ها و دیکتاتورها در خاورمیانه شد. برخی از سیاست‌های وی مبهم و متناقض بود از یک‌سو وی کیم جونگ اون دیکتاتور کره شمالی را تهدید کرد اما در سوی دیگر با وی روابط شخصی نزدیک برقرار می‌نمود.

در پایان نویسنده معتقد است که پیش‌بینی‌ناپذیری دونالد ترامپ در کنار ضعف، یک نقطه قوت بود. درواقع ناتوانی در پیش‌بینی رفتار دونالد ترامپ باعث شد تا رفتارهای تهاجمی چین مهار شود. علاوه بر این مانع از آن شد که ایرانیان دست به خشونت گسترده‌ای بزنند و همچنین پیش‌بینی‌ناپذیری ترامپ منجر شد تا کشورهای ناتو هزینه‌های دفاعی بیشتری را متقبل شوند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟