آینده ریاست جمهوری بایدن و سناریوهای پیش روی سیاست خارجی آمریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روسای جمهوری آمریکا در مسائل بین‌الملل فضای بیشتری برای مانور دارند اما به دلیل بی‌اعتمادی و عدم اطمینان نسبت به ایالات‌متحده در دوران ترامپ؛ مانع تلاش‌های بایدن برای افزایش همکاری‌های جهانی در زمینه کاهش بیماری همه‌گیر، مقابله با تهدیدهای خطرناک‌تر برای تغییر اوضاع، جلوگیری از شکننده شدن اقتصاد جهانی و بحران مالی جهانی دیگر و مدیریت تشدید رقابت استراتژیک با چین خواهد شد.

آینده ریاست جمهوری بایدن و سناریوهای پیش روی سیاست خارجی آمریکا

میتو جی بوراوز: مدیر ابتکار آینده‌نگری، استراتژی و ریسک شورای آتلانتیک در مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت

رابرت ای مانینگ: کارشناس ارشد ابتکار آینده‌نگری، استراتژی و ریسک شورای آتلانتیک در مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت

نویسنده این مقاله معتقد است روسای جمهوری آمریکا در مسائل بین‌الملل فضای بیشتری برای مانور دارند اما به دلیل بی‌اعتمادی و عدم اطمینان نسبت به ایالات‌متحده در دوران ترامپ؛ مانع تلاش‌های بایدن برای افزایش همکاری‌های جهانی در زمینه کاهش بیماری همه‌گیر، مقابله با تهدیدهای خطرناک‌تر برای تغییر اوضاع، جلوگیری از شکننده شدن اقتصاد جهانی و بحران مالی جهانی دیگر و مدیریت تشدید رقابت استراتژیک با چین خواهد شد.

نویسنده در این مقاله آینده ریاست جمهوری بایدن را بر اساس سه سناریو تقسیم‌بندی کرده است:

الف ) بایدن تحت‌فشار

  • قدرت بایدن در عرصه داخلی به‌شدت تحت تأثیر حزب گرایی است. دونالد ترامپ در خارج از دولت علیه بایدن و هم جمهوری‌خواهانی که مایل هستند با بایدن همکاری کنددست به اقدامات تحریک‌آمیز خواهد زد.
  • فشار شدید جمهوری خواهان بر سیاست‌های آب و هوایی و قانون مالیات دولت بایدن
  • اعتراض کنگره آمریکا و مقامات اسرائیل از دولت بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام و عدم رسیدگی به برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای
    • ناراحتی کشورهای عربی از خاتمه بخشی فروش تسلیحات ایالات‌متحده آمریکا توسط دولت بایدن برای پایان دادن به جنگ یمن
    • امتناع چین در اجرای طرح واشنگتن برای احیای اقتصاد جهانی و مانع‌تراشی کنگره در راه تلاش‌های بایدن برای ایجاد چارچوب پایدار برای مدیریت رقابت بین‌المللی با پکن

    ب) احیای مجدد رهبری آمریکا توسط بایدن

    • برنامه‌های همه‌گیری بایدن موفقیت‌آمیز است و 70 درصد آمریکایی‌ها تا ماه ژوئن واکسینه می‌شوند. با پایان محدودیت‌های همه‌گیر؛ رشد اقتصادی که ازسه ماه دوم سال 2020 «رونق بایدن» نامیده می‌شود شروع می‌گردد. بایدن در حالی که بودجه‌های ایالتی و شهری را تأمین می‌کند، برای نوسازی رستوران‌ها، مشاغل کوچک و استارتاپ‌ها 1.9 تریلیون دلاری تصویب کرده است. وی ضمن سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی و شهری، جغرافیای مراکز نوآوری تکنولوژیک را متنوع می‌سازد تا سال 2023 نزدیک یک میلیون شغل ایجاد می‌کند.
    • در حوزه سیاست خارجی، تلاش‌های بایدن برای ایجاد موضع مشترک با اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا در مورد تخلفات تجاری چین موفقیت‌آمیز است. این چین را وادار می‌کند تا بازارهای خود را بیشتر به روی کالاهای خارجی باز و یارانه‌های دولتی را کاهش دهد. این حالت از تب‌وتاب روابط ایالات‌متحده و چین می‌کاهد و دو کشور تلاش جدی را برای ایجاد چارچوبی برای مدیریت رقابت استراتژیک آغاز می‌کنند.
    • دولت بایدن در مورد مسئله ایران محتاطانه عمل می‌کند و بیشتر سعی کرده گفتگوها به صورت پنهانی و واسطه‌ای باشد. ایالات‌متحده آمریکا بعد از پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم ایران، با کاهش تحریم علیه این کشور موافقت کند. این یک گام اولیه در راه لغو تحریم‌های واشنگتن در ازای موافقت ایران برای تمدید افق زمانی پانزده‌ساله برای محدودیت‌های برنامه هسته‌ای و مذاکره درباره محدودیت‌های برنامه موشکی است.
    • ج) سناریوی سوم: بایدن گرفتار در رویدادها

      • چین در ابتدا از تلاش‌های بایدن برای کاهش تنش استقبال می‌کند؛ اما دولت وی مجبور است در واکنش به شکنجه در داخل اردوگاه‌های بازداشتگاه اویغور، مواضع سخت‌تری را اتخاذ کند. بایدن تحریم‌های جدیدی را علیه نهادهای چینی اعمال می‌کند که در سرکوب اقلیت اویغوری پکن نقش دارند. بایدن شخصاً به سفیر آمریکا در پکن دستور می‌دهد که در تمام جلسات با مقامات چینی، درمان اویغورها را به عنوان موضوع اصلی قرار دهد. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بایدن را از برخورد «نرم» با چین بر حذر می‌دارند.
      • در پی اعلام شهرک‌سازی بیشتر یهودیان در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری، تظاهرات فلسطین به خشونت تبدیل می‌شود. در طی بحران؛ اسرائیل از این موضوع آگاه خواهد شد که ایران به ارسال موشک‌های دقیق هدایت‌شونده به حزب‌الله و حماس را افزایش خواهد داد. مذاکرات آمریکا و ایران در مورد احیای توافق هسته‌ای به شکست می‌انجامد.
      • اسرائیل تصمیم می‌گیرد با حمله به سایت‌های هسته‌ای و موشکی ایران مقابله‌به‌مثل کند؛ اما تنها واشنگتن از این قدرت برخوردار است تا تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند؛ اما رئیس‌جمهور می‌داند که تن دادن به این اشاره‌ای فزاینده باعث تلافی‌جویی ایران خواهد شد. تهران می‌تواند از توان موشکی و پهپادی خود برای ضربه زدن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس استفاده کند.
      • این تحولات نگران‌کننده برای بایدن و دموکرات‌ها با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 اتفاق می‌افتد. دولت ایالات‌متحده پس از نظارت بر بهبود اقتصادی و برنامه واکسیناسیون موفقیت‌آمیز در ایالات‌متحده، به دلیل بحران‌های فزاینده با چین و ایران با رکود جهانی دیگر روبرو می‌شود. بایدن امیدوار است که آمریکایی‌ها به خاطر مواضع شدید او علیه پکن و تهران به دور او جمع شوند، اما دموکرات‌ها کنترل سنا و مجلس را از دست می‌دهند.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟