جزایر قناری، مقصد جدید پناهجویان اروپا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مهاجرت گسترده طی سال های اخیر باعث تبعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عمیقی در اروپا شده است

اوج بحران مهاجرت در سال 2015 بود که بالغ بر یک میلیون نفر بیشتر از مبدا کشورهای عراق و سوریه به سوی اروپا و به ویژه آلمان حرکت کردند، این روند اگرچه در سال های بعد به ابعاد سال 2015  نرسید اما همچنان بحث ورود پناهجویان یکی از موضوعات مهم در عرصه سیاست اروپا محسوب می­شود. هم اکنون جزایر قناری یکی از جدید ترین مناطقی است که با ورود مهاجران روبرو بوده است.

جزایر قناری جزو خاک اسپانیا محسوب می­شود و با خاک اصلی قاره اروپا حدود 1200 کیلومتر فاصله دارد. در ماه نوامبر سال جاری به اندازه بیش از چهار سال گذشته روی هم مهاجر وارد این جزایر شده است، در سال جاری این رقم به 16.950 نفر بالغ شده است. تعداد زیادی هم در راه رسیدن به این جزایر جان خود را از دست داده اند، متخصصین معتقدند اعمال محدودیت ها بر مسیر ورودی پناهجویان به اروپا خصوصا در مسیر مراکش و مسیر لیبی در این امر نقش مهمی داشته اند. اسپانیا در همکاری با دولت مراکش سعی کرده است با بستن مرزها از ورود پناهجویان از طریق تنگه جبل‌الطارق به خاک اسپانیا جلوگیری کند.

                                          موقعیت جغرافیایی جزایر قناری

این در حالی است که در سال های گذشته جزایر قناری اسپانیا مقصد پناهجویان نبوده است. بروز بحران کرونا هم در افزایش مهاجرت از مبدا کشورهای فقیر آفریقایی به سمت اروپا نقش مهمی داشته است.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟