درخواست فعالان سعودی و کویتی: حقوق برابر، آزادی زنان زندانی

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همزمان با گرامی‌داشت روز جهانی زن در جهان، رسانه‌های سنتی و جدید کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، از این فرصت برای تأکید بیشتر بر نابرابری‌های اساسی میان زنان و مردان استفاده می‌کنند. نظرات در شبکه‌های اجتماعی نیز عمدتاً خواستار آزادی زنان فعال سیاسی ِ در بازداشت هستند.

در ۱۸ اسفند/ ۸ مارس، روزنامه‌ی الجریده‌ی کویت، کنفرانس توانمندسازی زنان را که مرزوق الغانم، رئیس پارلمان این کشور تبلیغ کرده بود، برجسته کرد. وی اظهار داشت که “وقت آن رسیده است که در مورد وضعیت زنان” و حقوق “کسانی که از یک مادر کویتی زاده شده‌اند و یا با یک زن کویتی ازدواج کرده‌اند” صحبت کنیم.

در این میان، استاد دانشگاه کویت، فاطمه السلام، در مصاحبه‌ای با الشرق الاوسط، روزنامه‌ی مستقر در لندن، نبود نمایندگان زن در پارلمان کویت را “نگران کننده” توصیف کرد.

در همان روز، مخالف سعودی، عمر عبدالعزیز، از ریاض درخواست کرد که زنان محبوس در زندان‌های عربستان را آزاد کند. در همین راستا، عبدالعزیز درخواست آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده را مبنی بر آزادی “سمر بدوی، فعال حقوقی سعودی” برجسته کرد.

کاربران سعودی توییتر، همچنین بیانیه‌ای از جانب ارنست اوستاسون، عضو پارلمان اروپا، منتشر کرده‌اند. این سیاست‌مدار حزب سبز اسپانیا، در توییتی نوشت: “من و ۱۶۰ نماینده‌ی دیگر در سراسر اروپا، بیانیه‌ی مشترکی را امضا کرده‌ایم. این بیانیه خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط زنان مدافع حقوق بشر سعودی (# WHRDs) و براندازی نظام قیومیت مردان شده است.”

همچنین درخواست آزادی زنانی که به دلایل سیاسی زندانی شده‌اند، در بحرین شدت گرفت. این امر به ویژه در مورد زکیه البربورى، منتقد مشهور مقامات در منامه، دیده می‌شود.

زمینه/تحلیل: در کویت، پویشی تحت عنوان “ساکت نخواهم ماند” به زبان عربی، محور اصلی تمرکز بر حقوق زنان است. همان‌طور که پیش‌تر در امواج.میدیا گزارش شده بود، این پویش از مقامات کشور می‌خواهد قوانین سختگیرانه‌تری برای مجازات آزارگران تصویب شوند.

به نظر می‌رسد دولت اقداماتی را برای رسیدگی به مسائل جنسیتی انجام داده است. در شهریور ۱۳۹۹/ سپتامبر ۲۰۲۰ کویت قانون منع خشونت خانگی را تصویب کرد که از قربانیان محافظت کرده و خشونت خانگی را جرم تلقی می‌کند.

فعالان حقوق زنان در کویت همچنین علیه تبعیض ساختاری موجود در قانون مبارزه می‌کنند. دیده‌بان حقوق بشر اخیراً تأکید کرد که قوانین مربوط به تابعیت کویت از جهات گوناگون علیه زنان تبعیض‌آمیز است. به عنوان مثال قانون مانع از انتقال تابعیت زنان به فرزندان و همسرانشان می‌شود.

در عربستان سعودی، گرامی‌داشت روز جهانی زن، منجر به از سر گیری درخواست‌ها برای آزادی بدوی شد. بدوی فعال حقوق زنان بود که در سال ۱۳۹۷/ ۲۰۱۸ به دلیل اتهامات مربوط به فعالیت‌هایش زندانی شد. بدوی طرفدار الغای نظام قیومیت در عربستان سعودی است که اختیار حقوق حیاتی دختران و زنان را به پدران و همسرانشان اعطا می‌کند. تقاضای اخیر بلینکن برای آزادی وی، بدون شک توجه بین‌المللی را به این موضوع که همیشه از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، تقویت کرده است.

محمد بن سلمان از زمانی که به مقام ولیعهدی رسید، در تلاش برای مدرنیزه کردن کشور، اصلاحات مهمی را برای گسترش آزادی در جامعه عربستان و مقابله با تبعیض جنسیتی انجام داده است. به عنوان مثال، لغو ممنوعیت رانندگی زنان و بهبود وضعیت نظام قیومیت.

با این حال، زنان سعودی همچنان برای ازدواج یا زندگی مستقل به صورت مجرد، به اجازه‌ی یکی خویشاوندان مرد نیاز دارند. افزون بر این، آن‌ها نمی‌توانند تابعیت خود را به فرزندان‌شان انتقال دهند و همچنین رضایت یا عدم رضایت آن‌ها در ازدواج فرزندان قانوناً نقشی ندارد. با توجه به این زمینه، باید توجه داشت که اقشار محافظه‌کار مردم همچنان با اصلاحات اجتماعی مخالفت می‌کنند.

چشم‌انداز: مانند سال‌های گذشته، روز جهانی زن باعث افزایش توجه به شرایط زنان در سراسر جهان، از جمله کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس شده است. این مناسبت در حالی فرا می‌رسد که فعالان حقوق زنان در کویت فعالیت خود را بیشتر کرده‌اند و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده قول داده است که موضع قاطع‌تری نسبت به پرونده حقوق بشر عربستان سعودی اتخاذ کند.

با این حال، بر اساس آخرین نظرسنجی‌های پارلمان کویت، از سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۷/۸۸) تا به امروز، اولین‌بار است که هیچ زنی انتخاب نشده است و نفوذ ائتلاف ثوابت الامت نیز افزایش یافته است. هر دوی این عوامل احتمالاً منجر به تضعیف روند پیش‌برد خواسته‌های فعالان زنان خواهند شد.احتمال می‌رود که ریاض در ماه‌های آینده به آزاد کردن بدوی بیندیشد، به ویژه اگر دولت بایدن همچنان بر این پرونده‌ی خاص تمرکز کند. در همین حال، تسهیل براندازی نظام قیومیت در عربستان بعید به نظر می‌رسد، به خصوص که احتمالاً چنین اقدامی با مخالفت گسترده‌ی جامعه نیز مواجه می‌شود

 

 

 

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟