تکاپوی دولت و احزاب اقلیم کردستان عراق برای مهار اعتراضات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چندین شهر اقلیم کردستان عراق روزهاست که در اعتراض به فساد، بحران مالی و تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان شاهد اعتراضات گسترده و حمله به مقر احزاب اصلی اقلیم است.

چندین شهر اقلیم کردستان عراق روزهاست که در اعتراض به فساد، بحران مالی و تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان شاهد اعتراضات گسترده و حمله به مقر احزاب اصلی اقلیم یعنی حزب دموکرات و اتحادیه میهنی است که تاکنون دو کشته و چندین زخمی برجای نهاده است.

 

در همین رابطه، در پی تشدید اعتراضات، قرار است امروز سه حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی و جنبش تغییر در تلاش برای آرام‌سازی اوضاع به میزبانی ریاست اقلیم تشکیل جلسه دهند تا ضمن نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها به یکپارچه‌سازی موضع خود برای رسیدن به توافقی با بغداد برای تضمین ارسال مطالبات مالی اقلیم بدون هیچ قطعی بپردازند چرا که سوء مدیریت اوضاع مالی و عدم پرداخت حقوق کارمندان اقلیم، علت اصلی و موتور محرکه این اعتراضات بوده است.

 

«محمود محمد»، سخنگوی حزب دموکرات کردستان در گفت‌وگو با شبکه روداو هشدار داده بود که موجودیت اقلیم کردستان به دلیل ایادی خارجی که برای تفرقه و ایجاد انشقاق تلاش می‌کنند، در خطر است.

 

وی با بیان اینکه انتظار داریم تصمیمات خوبی در نشست امروز گرفته شود، اظهار داشت: ما تلاش داریم تا راهکاری برای این بحران پیدا کنیم اما در عین حال، تظاهرات و مطالبه حقوق مشروع در چارچوبی مسالمت‌آمیز، حق تظاهرات‌کننده است.

 

در همین ارتباط، «سوران جمال طاهر»، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان هم به روداو گفت: در نشست سه‌جانبه امروز درباره اهتمام به بهبود وضعیت معیشتی شهروندان رایزنی خواهد شد.

 

از سوی دیگر، «عدنان عثمان»، سخنگوی جنبش تغییر هم اظهار داشت: دستیابی به سهم اقلیم کردستان از بودجه 2021 و تامین حقوق کارمندان اقلیم، دو محور اصلی مذاکرات نشست سه‌ جانبه امروز با حزب دموکرات و اتحادیه میهنی خواهد بود.

 

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق هم پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تظاهرات مسالمت آمیز حق قانونی مردم است که باید به این حق احترام گذاشت و مردم حق دارند که برای مطالبه حقوق مشروع خود به خصوص در آنچه به معیشت آنان و بهبود خدمات مربوط می شود تظاهرات کنند.

 

رئیس جمهور عراق تأکید کرده که مقامات ذیربط موظف به تحقق این مطالبات و تلاش برای یافتن راه حل ریشه ای برای مشکل حقوق کارکنان اقلیم و بهبود وضعیت معیشتی مردم با اقدامات فوری و جدی هستند و افزوده که مقامات باید با شفافیت مسائل را با مردم در میان گذارند و اموال ملت را خرج خدمت به شهروندان کنند و با جدیت برای اصلاحات تلاش کنند چون تعدی به اموال عمومی و فساد اداری و مالی و غارت اموال و قاچاق باید متوقف شود.

 

او یادآور شده که خشونت راه برخورد با مطالبات مشروع مردم نیست و باید به اراده و خواست مردمی که به صورت مسالمت آمیز مطالبه خود را مطرح می کنند احترام گذاشت و افزوده که نیروهای امنیتی موظف به رفتار در چارچوب قانون اساسی و خودداری از برخورد خشونت آمیز هستند و باید به رسانه‌ها اجازه داد که بدون هیچ گونه محدودیتی به فعالیت خود ادامه دهند.

 

رئیس جمهور عراق همچنین در پایان از دولت اقلیم خواسته که با جدیت و فورا درصدد یافتن راه حل ریشه ای بحران ها برآید و تأکید کرده که بهترین راه حل پیش روی اقلیم رسیدن به توافقی جامع با دولت مرکزی درباره موضوع حقوق کارکنان و تأمین معیشت مناسب برای شهروندان اقلیم است.

 

«مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق هم پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دولت وضعیت دشوار معیشتی شهروندان را درک می‌کند و از مقاومت آنها برای حل بحران کنونی تشکر می کند.

 

بارزانی افزود که تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مشروع معترضان است اما تلاش‌های خرابکارانه با مطالبات مشروع تفاوت دارد.

 

نخست‌وزیر اقلیم کردستان تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا از بحران مالی کنونی عبور کند و به گفت‌وگوها با دولت فدرال برای تامین حقوق و اعتبارات مالی اقلیم ادامه می دهد.

 

وی با بیان اینکه وضعیت دشوار کنونی خارج از اراده و تمایل دولت اقلیم کردستان است، اظهار داشت: نباید شهروندان تحت تاثیر برخی تلاش‌ها و پیام‌های خرابکارانه برای پیچیده‌سازی و تخریب ثبات اقلیم کردستان قرار گیرند.

 

اقلیم کردستان عراق که مدتی است در نتیجه کاهش شدید درآمدهای نفتی و فساد افسارگسیخته در ساختار دولتی از پرداخت حقوق کارمندان خود ناتوان مانده است به صورت الیگارشی توسط دو خاندان بارزانی و طالبانی اداره می شود و این دو خاندان تقریبا همه مناصب و پست‌های کلیدی اقلیم کردستان را میان خود تقسیم کرده اند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟