تاثیر اعتراضات مردمی در اقلیم کردستان عراق در تعمیق اختلافات میان احزاب اقلیم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گسترش دامنه اعتراضات مردمی در استان سلیمانیه عراق در لزوم تحقق اصلاحات و مبارزه با فساد دامنگیر در اقلیم، منجر به تشدید تنش میان احزاب و گروه‌های سیاسی کُرد شده است.

گسترش دامنه اعتراضات مردمی در استان سلیمانیه عراق در لزوم تحقق اصلاحات، اشتغال‌زایی و مبارزه با فساد دامنگیر در اقلیم منجر به تشدید تنش میان احزاب و گروه‌های سیاسی کُرد شده است به طوری که برخی به حمایت و لو رسانه‌ای از اعتراضات پرداخته‌اند؛ امری که پیامدهای آن به تعمیق اختلاف میان احزاب دامن زده است.

دولت اقلیم کردستان عراق با محوریت حزب دموکرات به رهبری «مسعود بارزانی» برخی طرف‎‌های سیاسی را به تحریک افکار عمومی و سوء استفاده از مطالبات مشروع شهروندان در سلیمانیه برای پیشبرد اهداف سیاسی «مشکوک» خود متهم و تاکید کرده است که برخی عناصر خارج از اقلیم کردستان در میان تظاهرات‌کنندگان به ایجاد آشوب و تحریک آنان پرداخته‌اند.

نیروهای امنیتی اقلیم کردستان موسوم به «آسایش» روز گذشته از دستگیری 3 نماینده پیشین جنبش تغییر به نام‌های «شیرکو حمه امین»، «دیمان عزالدین» و «عبد الله ملا نوری» به هنگام تلاش برای ورود به سلیمانیه و تحریک به تظاهرات خبر دادند.

در حالی که دولت مرکزی عراق به پیگری تحولات مربوط به تظاهرات اقلیم بدون مداخله در آن بسنده است، گروه‌های سیاسی کُرد درگیر اتهام‌زنی به یکدیگر درباره تظاهرات هستند به طور که حزب بارزانی، احزاب دیگر را به تحریک افکار عمومی متهم کرده، در مقابل احزاب مخالف نیز حزب دموکرات به دست داشتن در پرونده‌های فساد و ناتوانی از پرداخت حقوق کارمندان اقلیم و در نتیجه بروز تظاهرات متهم کرده اند.

در همین رابطه، «فیان صبری»، رئیس فراکسیون حزب دموکرات در پارلمان عراق از وجود ایادی خرابکار در پشت تظاهرات خبر داد و گفت: برخی برای تحقق دستاوردهای سیاسی معین از تظاهرات سوء استفاده می کنند و تلاش دارند تا ثبات و امنیت اقلیم را برهم زنند.

وی گفت: مشکل عدم تامین حقوق کارمندان با بغداد مرتبط است زیرا دولت فدرال بودجه مقرر را به ما تحویل نداده است و تظاهرات‌‍کنندگان باید حقوق خود را از بغدداد مطالبه کنند.

صبری درخصوص اتهام‌زنی به دولت اقلیم درباره فساد، تاکید کرد: فساد در همه مناطق عراق وجود دارد اما اقلیم کردستان وضعیت بهتری نسبت به دیگر مناطق عراق دارد و دولت اقلیم اقدامات اصلاحی انجام داده است همچنین اربیل از طریق توافق با بغداد و حل پرونده‌های مورد اختلاف تلاش دارد تا راهکاری نهایی برای مشکل حقوق ها پیدا کند.

در این میان، اتحادیه میهنی کردستان عراق به عنوان شریک حزب دموکرات در دولت اقلیم به دور از اتهامات درخصوص ناکامی در اداره دولت نبوده است، در همین رابطه، حتی «ریزان شیخ دلیر»، عضو اتحادیه میهنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اداره دولت اقلیم موفق نبوده است لذا حق مردم کردستان است که دست به تظاهرات بزنند.

وی همچنین دولت اقلیم را به سرکوب تظاهرات‌کنندگان متهم کرد و اظهار داشت عدم وجود تظاهرات در اربیل و دهوک نشانگر وجود سرکوب است.

«هوشبار عبدالله»، عضو جنبش اپوزیسیون التغییر هم ضمن متهم‌سازی «مسعود بارزانی»، رهبر حزب دموکرات اقلیم کردستان به در پیش گرفتن سیاست دوگانه در تعامل با تظاهرات، گفت: بارزانی در جریان تظاهرات اکتبر بغداد و استان‌های جنوبی، خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان را محکوم می‌کرد اما اکنون بعد از گذشت بیش از یک هفته، نیروهای تحت امر دولت فرزندش «مسرور بارزانی» از روش‌های مختلف خشونت‌آمیز علیه تظاهرات‌کنندگان در سلیمانیه و پیش از آن در دهوک استفاده می‌کنند اما وی در قبال این رویدادها سکوت پیشه کرده است، این به معنای سیاست یک بام و دو هوا است.

در همین رابطه، منابع کُرد تاکید دارند که اعتراضات مردمی بازتاب‌های منفی بر وضعیت احزاب اقلیم گذاشته و منجر به بروز اختلافات میان آنها به ویژه دو حزب اصلی طالبانی و بارزانی شده است.

منبع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: حزب طالبانی تلاش دارد تا از زیر بار مسئولیت و حضور خود در دولت اقلیم شانه خالی کند و مسئولیت عدم پرداخت حقوق را متوجه حزب بارزانی و دولت اقلیم کند.

علیرغم بازداشت و سرکوب مفرط تظاهرات‌کنندگان در اقلیم کردستان عراق، تظاهرات و اعتراصات در مناطق متعدد به ویژه حلبچه، چمچمال، بنجوین و رانیا به عنوان مهم‌ترین شهرهای سلیمانیه ادامه دارد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟