سویه‌های سیاسی تعطیلی سراسری در سرزمین‌های اشغالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هفته گذشته سرانجام لایحه منع اعتراضات در دوره بحران کرونا به کنست رفت و برخلاف انتظار حزب آبی و سفید، با 46 رأی مثبت در برابر 38 رأی منفی به تصویب رسید

این قانون همچنین به کابینه اجازه می‌دهد در صورت تشدید اعتراضات و عدم قابلیت کنترل آن توسط نهادهای امنیتی و انتظامی، برای یک هفته وضعیت اضطراری اعلام نماید. یک روز پس از تصویب این لایحه در روز اول اکتبر، «بنی گانتز»، وزیر دفاع و جانشین نخست وزیر ضمن انتقاد از قانون جدید گفت: «ما داریم مردم را با محدودیت‌های بیجا دیوانه می‌کنیم.» بنیامین نتانیاهو نیز در پاسخ به او گفت که لازم نیست گانتز توضیح دهد چه چیزی دیوانگی است و چه چیز نیست.

اشاره به این جدال لفظی از این جهت اهمیت دارد که آغاز مجدد درگیری میان دو حزب با یک وقفه یک ماهه پس از تصویب مهلت قانونی تصویب قانون بودجه در اواخر ماه اوت بار دیگر نمایان شده است. ابتدا «عوفر آکونیس»، وزیر علوم و تکنولوژی از حزب آبی و سفید نسبت به رویکرد نتانیاهو در قبال اعتراضات، لب به انتقاد گشود و با تعطیلی سراسری و نیز نقض حقوق مردم برای تجمع اعتراضی مخالفت کرد و سپس «عساف زمیر»، وزیر گردشگری از حزب آبی و سفید با اعتراض نسبت به سیاست محدودیت‌های شدید و متهم کردن نتانیاهو به پیگیری منافع شخصی اش، از پست وزارت استعفا کرد و قرار است از طریق قانون نروژی به عنوان نماینده به کنست بازگردد.

 

عساف زمیر، وزیر پیشین گردشگری رژیم صهیونیستی

در همین راستا «امیر اوهانا»، وزیر امنیت عمومی از حزب لیکود در مصاحبه با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتقاد از عساف زمیر و حزب آبی و سفید گفت: «اگر آبی و سفید منطقی رفتار نکند، کابینه منحل خواهد شد و انتخابات جدیدی درپیش خواهیم داشت. ما در حال حاضر یک اپوزیسیون درون ائتلاف داریم و چنین وضعی منطقی نیست.»

 

امیر اوهانا، وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی

 به نظر می‌رسد شکست اخیر حزب آبی و سفید در برابر لیکود درباره تصویب قانون منع اعتراضات ضد نخست وزیر، این حزب را دچار وضعیت دشوارتری کند. از یکسو اعضای این حزب رفته رفته احساس می‌کنند جایگاه خود را در نظام سیاست‌گذاری رژیم از دست داده‌اند و عملاً نتانیاهو همه خواسته‌های خود را به کرسی می‌نشاند و از سوی دیگر در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت این حزب با انشقاق هرچه بیشتر از درون روبه‌رو شود. با گذشت زمان اگر روند کنونی انفعال آبی و سفید در برابر لیکود و بی بی ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که نارضایتی از همکاری منفعلانه و تبدیل شدن به مهر لاستیکی نتانیاهو در میان اعضای این حزب افزایش خواهد یافت و شاید آبی و سفید دوباره با پدیده ای مانند شکل‌گیری فراکسیون درخ ارتض مواجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟