اولین دیدار وزرای امور خارجه امارات و اسرائیل پس از امضای معاهده عادی سازی روابط

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
وزیران خارجه اسرائیل و امارات متحده عربی برای اولین بار به صورت رسمی و حضوری با هم دیدار کرده اند تا درباره گام‌های بعدی در عادی‌سازی روابط دو کشور گفت‌وگو کنند.

این دو مقام در جریان دیدار خود در روز سه شنبه، در آلمان، که گام مهمی در جهت تشکیل روابط است، از بنای یادبود هولوکاست در برلین بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در دیداری که با حضور هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان برگزار شد، گبی اشکنازی و عبدالله بن زاید آل نهیان به جای دست دادن در خلال همه گیری ویروس کرونا آرنج هایشان را به هم زدند.

اشکنازی گفت بازدید از بنای یادبود هولوکاست برای او “به عنوان یک نماینده (اسرائیل)، ژنرال سابق و پسر یک بازمانده هولوکاست” به خصوص تاثرانگیز بوده است.

او گفت: “سه نفر ما در کنار هم در سکوت ایستادیم تا یاد قربانیان را زنده کنیم. و برای اولین بار در تاریخ نماینده یک کشور عربی حاضر بود… حضور امروز ما در کنار هم، نماد شروع عصر تازه صلح، ثبات، رفاه و امید است.”

بازدید یک وزیر اماراتی از بنای یادبود هولوکاست گامی نمادین است و تغییر نگرش در جهان عرب نسبت به اسرائیل و یهودیان را به نمایش می گذارد.

عبدالله بن زاید و اشکنازی از موزه زیرزمینی این بنا بازدید و کتاب بازدیدکنندگان را امضا کردند.

شیخ عبدالله در پیام خود در این کتاب نوشت “دیگر هرگز” و افزود که این محوطه “ارزش های همزیستی و بخشایش… که کشور من بر آنها بنا شده است را به نمایش می گذارد.”

اشکنازی هم در یادداشت خود نوشت که ملاقات آنها “نماد شروع یک عصر تازه است. عصر صلح میان ملت ها.”

“امضای مشترک ما در کتاب گرامیداشت مثل یک اشک و سوگند مشترک است: به یاد داریم و فراموش نمی کنیم، که قوی باشیم و قول بدهیم ‘دیگر هرگز’.”

وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت “افتخار بزرگی است که وزرای امور خارجه اسرائیل و امارات برلین را به عنوان محل ملاقات تاریخی اول خود انتخاب کرده اند.”

وزرای امور خارجه اسرائیل و امارات در گفت‌وگوهای خود در محل وزارت امور خارجه آلمان برای شروع همکاری در زمینه هایی مثل توسعه فناوری و امنیت اظهار آمادگی کردند.

اشکنازی گفت مسائلی مانند ایجاد سفارتخانه یا ایجاد خطوط هوایی هم مطرح شد.

وزیر امور خارجه امارات در سخنانی پس از مذاکرات با همتایان اسرائیلی و آلمانی خود تأکید کرد که امضای معاهده صلح میان امارات و اسرائیل در راستای «دیدگاه امارات درباره منطقه باثبات» بوده و «خاورمیانه را وارد مرحله تازه ای از امنیت و ثبات کرده است».

او گفت که این معاهده «طرز فکر سنتی درباره راه های حل چالش ها در منطقه را تغییر می دهد و راه حل های تازه ای مبتنی بر اقدامات عملی دارای نتایج ملموس پیش می نهد».

ماس نیز توافق اسرائیل و امارات را “اولین خبر خوب در خاورمیانه بعد از مدت های طولانی” توصیف کرد.

او دو طرف و سایر کشورهای خاورمیانه را تشویق کرد پیشتر بروند و از این فرصت برای یافتن صلحی پایدار میان اسرائیل و فلسطینی ها استفاده کنند.

اشکنازی هم از فلسطینی ها خواست به میز مذاکره برگردند.

مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی به شدت از اقدام کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در توافق با اسرائیل انتقاد کرده و آن را “خیانت” به آرمان فلسطین توصیف کرده‌اند.

آلمان همواره از بزرگ‌ترین حامیان اسرائیل بوده اما همراه کشورهای اروپایی دیگر از سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی انتقاد و از راه حل تشکیل دو کشور حمایت کرده است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟