ترمیم چهره واشنگتن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هنگامی که آقای باراک اوباما در سال ٢٠٠٨ جوزف بایدن میانه رو را به عنوان نامزد خود برای سمت معاون ریاست جمهوری انتخاب کرد، جانب احتیاط را پیش گرفت تا انتخاب دموکرات ها یعنی فردی سیاه پوست، پیشرو و مخالف جنگ عراق برای جانشینی آقای جورج دبلیو بوش را اعتدال بخشد. 

اینبار اما، در ماه نوامبر آینده، همان آقای بایدن نماینده دموکراتها برای احراز مقام ریاست جمهوری می باشد و به این دلیل که وی هیچ جذابیت خاصی ندارد، لازم شد یک بازیگر سیاسی جذاب تر که نماد هیجان انگیزی برای مقابله با رقیب باشد در کنارش انتخاب شود. البته این شخص نماد رادیکالیسم سیاسی نبوده، بلکه تنها می بایست مظهر «جذب» اجتماعی باشد. از این رو خانم کمالا هریس، فرزند دو مهاجر، یکی جامائیکایی و دیگری هندی و همسر یک یهودی به میدان آمد.

البته «جسارت» چنین انتخابی راه دوری نمی رود چرا که این خانم سناتور کالیفرنیایی یک سیاستمدار متعارف و فرصت طلب است که جاه طلبی شخصی بی اندازه و استعداد سرشارش دراخذ مبالغ هنگفت از میلیاردرها شهره خاص و عام می باشد (١). شاخص های وال استریت ، که قبلاً درماه مارس گذشته هنگامی که آقای بایدن ، برنی سندرز را شکست داد، صعود کرده بود با خبر انتصاب خانم هریس ، دوباره افزایش یافت. یاد آور شویم که وی که با شکست فاحش در مبارزات مقدماتی دموکرات ها – سال گذشته قبل از اولین رای گیری کناره گیری کرد – این خانم همه چیز را مدیون مردی است که او را برگزیده و به او فرصت داده تا جانشین اش شود. جالب اینجاست که هر دو بسیار شبیه هم فکر می کنند: آمریکا عظیم است ، آمریکا زیبا ست ، برخی اصلاحات می تواند آن را قدری بهتر سازد. ارزش های آن الهام بخش جهانیان است و اتحادهای نظامی اش از لیبرال دموکراسی در برابر استبداد محافظت می کند.

آقای بایدن و خانم هریس تعهد نکرده اند که بیش از آقای اوباما در دو دوره ریاست جمهوری خود دستاورد داشته باشند. دست کم همانند او در شب انتخاب شدن با بی احتیاطی ادعا نخواهند کرد که (٢): « ما می توانیم این روز را به خاطر بسپاریم و به فرزندان خود یاد آور شویم که پس از این روز بالا رفتن سطح اقیانوس ها کاهش یافت و اوضاع سیاره رو به بهبودی نهاد». هشت سال بعد ، وقتی آقای اوباما جای خود را به آقای دونالد ترامپ داد ، بچه ها بزرگ شدند بدون آنکه کاهش بالا رفتن سطح اقیانوس ها را دیده باشند.

هر چند به نظرمی رسد با «بلیط» بایدن-هریس نتوان راه دوری رفت، حداقل یک هدف هیجان انگیز دارد: بیرون راندن رئیس جمهور فعلی از کاخ سفید و پاک سازی نهادی که دموکرات ها آن را هتک حرمت شده توسط فردی بی سرو پا می دانند. یکی از رهبران آنها اخیراً آقای ترامپ را با بنیتو موسولینی مقایسه کرد، او همچنین معتقد بود که «پوتین هیتلر است» (٣). انتظار می رود کنار نهادن چنین رقیب منفوری، بتواند روز ٣ نوامبر رای دهندگان دموکرات را بسیج کند.

اکثر پایتخت های اروپا نیز امیدوارند رئیس جمهوری «عادی» به واشنگتن بازگردد. آنها که به رهایی از یوغ رهبری امریکا امیدی ندارند ـ که تحت ریاست جمهوری فردی بی فرهنگ وگستاخ ، بی حرمت ترنیز گشته ـ انتظار دارند ریس جمهوری دموکرات حد اقل با ملاحظه بیشتری با آنها رفتار کند.این امر در ضمن اجازه می دهد تا موعظه های معمول در مورد دموکراسی «جهان آزاد» و ارزشهای غرب نیز معتبرتر به نظر آید. حال آیا ما می بایست از این ترمیم چهره واشنگتن، به این دلیل این که گزینه جایگزین آن می تواند جهان را نابود سازد، خوشحال هم باشیم ؟

١ ـ Michela Tindera, « Billionaires Loved Kamala Harris », Forbes, New York, 12 août 2020.

٢ـ سخنرانی روز انتخاب شدن در دور مقدماتی انتخابات دموکراتها ( * ژوئن ٢٠٠٨) و نه شب انتخاب شدن به عنوان ریئس جمهور (نوامبر ٢٠٠٨)

٣ـسخنان آقای جیمز کلیبورن یکی از سران دموکرات ، روز ٢ اوت بر امواج سی ان ان

 

منبع:https://ir.mondediplo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟