گسترش نارضایتی احزاب و جناح های سیاسی از عملکرد کابینه نتانیاهو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از هفته ها اعتراضات پرشور مردمی در شهرهای گوناگون سرزمین های اشغالی در واکنش به ناکارآمدی رهبری سیاسی نتانیاهو به نظر می رسد سطح نارضایتی های سیاسی نسبت به وی در نزد رهبران احزاب مختلف نیز در حال افزایش است؛ به نحوی که برخی از چهره های برجسته سیاسی از لزوم نافرمانی اجتماعی در برابر تصمیمات اخذ شده توسط کابینه حاضر اعلان حمایت کرده اند.

در همین راستا آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما از همگان خواست تا در برابر قوانین وضع شده کابینه کرونایی به منظور مقابله با این بیماری دست به نافرمانی مدنی بزنند. لیبرمن در مصاحبه خود افزود به نظر می رسد نتانیاهو سلامت عمومی همگان را قربانی سلامت ائتلافش ساخته و از این رو عدم تمکین در برابر تصمیمات اخذ شده کابینه ائتلافی حاکم ضروری به نظر می رسد.

بی توجهی به تصمیمات کابینه ائتلافی حاکم نه تنها در میان رهبران احزاب اپوزیسیون بلکه در نزد چهره های حاضر در داخل کابینه نیز به چشم می خورد؛ چنانکه خبرها از حضور مائیر پوروش معاون وزیر آموزش و پرورش در یک عروسی در شهر حیفا حکایت دارد. انتشار تصاویر پوروش که از اعضای جریان «یهودیت متحد توراه» در کابینه حاکم به شمار می رود با انتقادات گسترده رسانه های همسو با کابینه همراه شد. همزمان تنش در روابط جریان های اولتراارتدوکس و کابینه در حال تشدید است و یعکوو لیتزمن رهبر «یهودیت متحد توراه» از احتمال کناره گیری این جریان از ائتلاف حاکم در اعتراض به تصویب قانون قرنطینه در آستانه تعطیلات سال نوی عبری و عید غفران خبر داده است که انتظار می رود در صورت تحقق این امر و همراهی آریه درعی و حزب متبوع وی، شاص با یهودیت متحد توراه، زمینه برای تزلزل کابینه ائتلافی حاکم و تقویت زمزمه های برگزاری مجدد انتخابات کنست مهیا گردد.

اما بنیامین نتانیاهو نیز در واکنش به موج حملات اخیر به کابینه ائتلافی با نگارش یک نامه هجمه گسترده ای را به رهبران مخالف خود وارد ساخت. نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد سیاست مداران این رژیم در حال سوءاستفاده از وضعیت حاضر به سود خواسته های سیاسی خود هستند و مردم را به عدم تبعیت از دستورات پلیس دعوت می کنند که این روند در صورت استمرار می تواند به آنارشی بینجامد.

                           انتقادات گسترده سیاسی و اجتماعی متوجه عملکرد کابینه نتانیاهو در مهار کرونا است

 

اما نفتالی بنت رهبر یمیناه که در هفته های اخیر در قامت جانشین احتمالی نتانیاهو در رهبری احزاب راستگرا توجهات زیادی را به سوی خود معطوف ساخته در واکنش به انتشار این نامه در مصاحبه ای با شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد شدید از کابینه حاکم مدعی شد که نخست وزیر قدرت رهبری خویش را از دست داده و رفتار ننگینی از خود به نمایش گذاشته است.

گسترش دامنه هجمه های سیاسی در میان رهبران برجسته سیاسی رژیم در حالی است که نظرسنجی روز سه شنبه روزنامه اسرائیل هیوم نیز حکایت از آن دارد که تنها 21 درصد از مخاطبین این نظرسنجی از قوانین کرونایی کابینه حمایت به عمل آورده و در مقابل 45 درصد تصمیمات اخذ شده را نادرست و 34 درصد نیز متوسط ارزیابی کرده اند. در عین حال 54 درصد از پرسش شوندگان عملکرد اقتصادی کابینه حاکم را بد یا بسیار بد توصیف کرده اند و تنها 20 درصد از مخاطبین از تصمیمات اقتصادی این کابینه پشتیبانی کرده اند. در این پیمایش 32 درصد از پرسش شوندگان همچنان نتانیاهو را برترین گزینه برای پست نخست وزیری دانسته اند و چهره هایی چون بنت، لاپید و گانتز هرکدام با کسب 17، 12 و 10 درصد آرا در رتبه های بعد جای گرفتند. در نتیجه این امر می توان دریافت که میزان مقبولیت اجتماعی کابینه ائتلافی حاکم به تدریج در حال کاهش است و تداوم وضع موجود ممکن است چالش های جدیدی را پیش روی ادامه دوران نخست وزیری نتانیاهو قرار دهد.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟