پیروزی بایدن چه معنایی برای ترکیه دارد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چرا با وجود آنکه ترامپ یک رهبر ضداسلامی، حامی اسرائیل و ضد حماس در جهان اسلام شناخته می­  شد در انتخابات اخیر تا این حد مورد حمایت رسانه­ های نزدیک به دولت ترکیه قرار گرفت؟

بوراک بکدیل – 11 نوامبر 2020 – مرکز بگین-سادات برای مطالعات استراتژیک

بکدیل در ابتدا به طرح این سوال می­ پردازد که چرا با وجود آنکه ترامپ یک رهبر ضد اسلامی، حامی اسرائیل و ضد حماس در جهان اسلام شناخته می­ شد در انتخابات اخیر تا این حد مورد حمایت رسانه  ­های نزدیک به دولت ترکیه قرار گرفت؟ برای پاسخ به این سوال، وی ابتدا به روابط اردوغان و ترامپ در چهار سال گذشته می پردازد. ترامپ اجرای قانون کاتسا (مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم) علیه ترکیه را خنثی کرد، روابط خوب وی با رهبران اقتدارگرا شامل اردوغان نیز می­ شد، اجازه حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه را داد و تحت فشار اردوغان تحقیقات قضایی درباره یک وام دهنده دولت ترکیه را لغو کرد (تحقیقی که نه تنها هالک بانک بلکه اعضای خانواده و حزب سیاسی اردوغان را به اتهام زیرپاگذاشتن تحریم­ های ایران تهدید می­کرد).

از نظر بکدیل رابطه اردوغان با بایدن تا حدی در ذیل رابطه وی با دولت اوباما تعریف می ­شود. از سویی بایدن همواره روابط خوبی با کردها داشت و از سوی دیگر اردوغان مکررا با سیاست­ های واشینگتن برای تجهیز کردها جهت جنگ با داعش مخالف بوده است. علاوه بر این دو موضوع، کمپین سیاسی بایدن در طول انتخابات همواره از کشورهایی حمایت کرده که ترکیه به طور سنتی به آنها خصمانه نگاه می­کند. برای مثال در ماه اکتبر کمپین بایدن بیانیه رسمی ”چشم انداز یونان” را منتشر کرد و طی آن بیان کرد که بایدن مدت ها است با اشغال قبرس توسط ترکیه مخالف است و از اتحاد مجدد این جزیره دفاع می­کند. در این بیانیه به این موضوع اشاره شده که بایدن اخیراً از دولت ترامپ خواسته بود تا ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا از اقدامات تحریک ­آمیز بیشتر علیه یونان از جمله تهدید به زور خودداری کند. علاوه بر این تصریح شده که به دلیل روابط فوق­ العاده مثبت بایدن با کلیسای ارتدوکس یونان وی از تبدیل ایاصوفیه به مسجد انتقاد کرده است. همچنین تاکید شده که بایدن همیشه دوست جامعه یونانی- آمریکایی بوده و از حمایت ­های آنها سپاس گزار است. محور دیگر اختلافات ترکیه و جو بایدن موضوع نسل کشی ارامنه است. بایدن در آوریل 2020 قول داد در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور، نسل ­کشی ارامنه در سال ۲۰۱۵ را به رسمیت بشناسد.

علیرغم این اختلافات، آنچه ممکن است موضوع اساسی­تر در روابط آمریکا و ترکیه باشد روابط آنکارا با مسکو است. تعهد عمیق اردوغان به ارتباط با مسکو که در تامین تجهیزات مهم نظامی مانند سیستم S400، ساخت اولین نیروگاه برق هسته ­ای در ترکیه و وابستگی ترکیه به گاز طبیعی روسیه متبلور می­ باشد، تعامل بایدن با ترکیه را دشوار خواهد کرد. این به غیر از پذیرش این واقعیت است که ترکیه در زمینه دموکراسی و آزادی مطبوعات در میان کشورهای جهان رتبه خوبی نداشته و با پسرفت مواجه بوده است.

 

 

 

https://besacenter.org/perspectives-papers/biden-turkey/

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟