قدرت‌های اروپایی به بایدن برای بازگشت سریع به برجام فشار نمی ­آورند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در اتحادیه اروپا، دیپلمات ­ها معتقدند که در ماه ­های اول دولت بایدن در بهار سال آینده، آمریکا پیشنهاد می­دهد تا در ازای گام ­های ایران برای تغییر در استراتژی خود برای گسترش فعالیت­  های هسته ­ای، تحریم ­های خود را کاهش دهد.

این مقاله با استناد به اظهارات دیپلمات­ های ارشد اتحادیه اروپا بیان کرده که قدرت­ های اروپایی به دنبال آن هستند که تنش­ های ایران و آمریکا کاهش یابند اما به واشینگتن فشار نمی ­آورند تا به سرعت وارد توافق هسته ­ای 2015 با ایران شود.

به گفته نورمن، مقامات ارشد بریتانیا، فرانسه و آلمان بر این باورند که بازگشت کامل به توافقنامه ممکن است پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن قابل دستیابی یا حتی مطلوب نباشد.

در اتحادیه اروپا، دیپلمات­ ها معتقدند که در ماه  ­های اول دولت بایدن در بهار سال آینده، آمریکا پیشنهاد می­ دهد تا در ازای گام های ایران برای تغییر در استراتژی خود برای گسترش فعالیت ­های هسته ­ای، تحریم­ های خود را کاهش دهد.

در اروپا این امیدواری وجود دارد که قبل از انتخابات ایران در ماه ژوئن، برخی مزایای اقتصادی ملموس برای ایران فراهم شود تا انگیزه ­ای برای دولت جدید ایران جهت پیگیری دیپلماسی ایجاد شود.

مقامات اروپایی که به علاقه ‌مندی ایران برای توسعه دستور مذاکرات شک دارند، بیان کرده ­اند که برداشتن سریع تحریم ­ها در این وضعیت درست نیست و دولت بایدن می‌تواند از آنها به عنوان اهرم مؤثری در مذاکرات استفاده کند.

 این مقاله در نهایت به صحبت‌های جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استناد می  کند که وی نیز اعتقاد دارد توافق 2015 ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟