سیاست، آمریکا و فرهنگ: پشت‌صحنه تردید عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
علی رغم چراغ سبز عربستان به امارات متحده، بحرین و سودان و باز شدن مسیر هوایی این کشور به روی هواپیماهای اسرائیلی، چرا ریاض از پیوستن به روند صلح با رژیم صهیونیستی خودداری و حتی خبر دیدار نتانیاهو با محمد بن سلمان را علی رغم تائید مقامات اسرائیلی، تکذیب می­کند.

کدار در این مقاله به این موضوع می­ پردازد که علی رغم چراغ سبز عربستان به امارات متحده، بحرین و سودان و باز شدن مسیر هوایی این کشور به روی هواپیماهای اسرائیلی، چرا ریاض از پیوستن به روند صلح با رژیم صهیونیستی خودداری و حتی خبر دیدار نتانیاهو با محمد بن سلمان را علیرغم تائید مقامات اسرائیلی، تکذیب می­کند. وی سپس به بررسی دلایل این اقدام می­پردازد:

  • ترس ریاض از تهران: سعودی‌ها می­دانند که در واکنش به عادی­ سازی روابط ریاض-تل‌آویو، ممکن است ایران به حمله موشکی به تأسیسات حیاتی نفتی عربستان مبادرت کند. اقدامی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد و هیچ یک از کشورهای دوست، حتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، به این اقدام پاسخ ندادند.
  •  
  • وضعیت داخلی پادشاهی عربستان: وضعیت ولیعهد که به دلیل دور زدن غیرقانونی بزرگ‌ترهای خاندان سلطنتی متزلزل است، بی­تجربگی ولیعهد و عدم پذیرش اصلاحات وی از سوی گروه‌های محافظه­ کار سبب شده تا ریاض در مورد عادی‌سازی با محافظه­ کاری حرکت کند.
  •  

عمیق بودن فرهنگ تردید در عربستان: در فرهنگ بادیه ­نشینی عربستان، عجله نکردن، صبر کردن و عدم تعجیل درباره اقدامات خطرناک باعث شده تا ریاض درباره عادی­سازی روابط با رژیم صهیونیستی با تأمل و تأنی حرکت کند

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟