آنچه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از دولت بایدن انتظار دارند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

این متن مجموعه‌ای از اظهارنظرات کارشناسان خاورمیانه مرکز ویلسون می ­باشد و در آن نظرات این کارشناسان درباره چشم ­انداز کشورهای خاورمیانه در دوران بایدن بررسی می­شود.

1.هاله اسفندیاری: وی بحران­  های خاورمیانه که بایدن با آن روبرو است را به شرح ذیل برمی­شمرد:

  • میلیون­ ها آواره داخلی و پناهنده کشورهای جنگ ­زده این منطقه به حال خود رها شده ­اند؛
  • کشورهای عربی منطقه از برنامه هسته­ ای ایران و نیز حضور منطقه ­ای این کشور در عراق، لبنان، سوریه و یمن می­هراسند؛
  • دولت­ های خاورمیانه برای مبارزه با کرونا به کمک­ های آمریکا نیاز دارند؛
  • کشورهایی مانند لبنان، عراق، اردن و مصر انتظار دارند که از آمریکا حمایت و کمک مالی دریافت کنند؛
  • رژیم صهیونیستی خواهان شهرک‌سازی در کرانه باختری و ادامه تائید این اقدام از سوی آمریکا است؛
  • و ایران انتظار دارد که آمریکا به برجام بازگردد و همه تحریم­ ها علیه این کشور لغو شوند.

از نظر اسفندیاری مردم خاورمیانه انتظارات متفاوتی از دولت جدید آمریکا نسبت به حکومت­ هایشان دارند:

  • آنها می­ خواهند آمریکا برای نشان دادن احترام به حقوق بشر و آزادی زندانیان سیاسی و مخالفان به دولت­  های خود فشار آورد؛
  • آنها می­ خواهند آمریکا مجدداً از انتخابات­ های آزاد و عادلانه، مطبوعات آزاد، دادگستری مستقل و حقوق زنان، حقوق اقلیت ­ها و آزادی مذهبی حمایت کند؛
  • آنها می­ خواهند آمریکا علیه فساد در کشورهایشان اعتراض کند؛
  • آنها می­ خواهند آمریکا به بهبود شرایط اقتصادی در کشورهایشان کمک و بازگشت پناهندگان را تسهیل کند.
  • . رابین رایت: رایت معتقد است بایدن بیش از هر رئیس‌ جمهوری در آمریکا در زمینه سیاست خارجی تخصص دارد. از نظر رایت، بایدن به تقویت اتحادهای دیپلماتیک، بهبود اقتصادی و حل درگیری­  های نظامی اولویت می­دهد. سپس بیماری کرونا و رونق یافتن اقتصاد دنیا را در دستور کار قرار خواهد داد. پس از آن، چین، روسیه، روابط ترانس   آتلانتیک و آینده معاهدات بین‌ المللی از کنترل تسلیحات تا آب‌وهوا در اولویت خواهند بود و آنگاه می­توان خاورمیانه را دارای اولویت برای وی دانست. بایدن قول داده تا به توافق هسته­ ای بازگردد و با تغییراتی آن را اصلاح کند. البته اگر جمهوری‌خواهان اکثریت سنا را حفظ کنند این وضعیت پیچیده خواهد شد. بایدن همچنین خواهان ثبات در عراق، یک توافق صلح خاورمیانه شامل فلسطینی­  ها و سیاست­ های دموکراتیک­ تر در سراسر منطقه است تا جهادگرایی جذابیت خود را از دست بدهد.

    1. دیوید اتاوی: از نظر اتاوی ایران اولین و مهمترین چالش رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه به شمار می­ رود. ایران تولید و ذخیره اورانیوم غنی شده را مجدداً آغاز کرده و پیشرفته­ ترین سانتریفوژهای خود را روشن کرده تا خروج ترامپ از توافق هسته­  ای ۲۰۱۵ را پاسخ دهد. امکان مذاکره ایران و آمریکا می­­تواند با رد پیشنهادات آمریکا توسط ایران یا حملات نیروهای نیابتی ایران به سربازان یا دیپلمات­  های آمریکایی به بن­  بست کشیده شود. انتظار می­رود وعده‌های بایدن برای احیای مذاکرات بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان برای دستیابی به راه‌حل دو کشور با مقاومت شدید رهبران رژیم صهیونیستی و اختلاف‌ نظرهای فلسطینیان از بین برود. بایدن در سیاست خارجی خود با مقاومت نزدیک‌ترین شرکای عرب آمریکا در مورد احیای دموکراسی و ارتقاء حقوق بشر مواجه خواهد شد.
    2. مارینا اتاوی: اولویت بایدن باید تلاش برای احیای برجام باشد. بازگشت به روند دیپلماتیک با این کشور آسان نخواهد بود اما این تنها فرصت برای جلوگیری از جنگی دیگر در خاورمیانه است. متحدان خاورمیانه ­ای آمریکا انتظار تنظیم یک روند ناهماهنگ از بایدن در این منطقه دارند. آنها نمی ­خواهند که آمریکا برای پیگیری هنجارهای مورد علاقه خود در این کشورها مداخله کند اما چنین روندی را برای دشمنان خود می­پسندند.
    3. إیمی آستین هلمز: کُردها به عنوان یکی از اقلیت­هایی که طولانی­  ترین مبارزات در خاورمیانه را داشته ­اند هرگز مورد توجه کافی آمریکا نبوده ­اند. این گروه تاکنون با دولت­  های زیادی جنگیده‌اند اما در حال حاضر این ترکیه است که با مداخلات خود در سوریه و عراق بیشترین آسیب را به آنها رسانده است. در اثر این اقدامات، صدها هزار غیرنظامی عرب، ایزدی، آشوری، سریانی، ارمنی و کُردهایی که هیچ وابستگی به گروهک (پ­ک­ک) ندارند به زور از مناطق تحت سکونت خود آواره شده ­اند. از نظر هلمز، جو بایدن باید حل مناقشات این گروه را در اولویت خود قرار دهد. تنوع ‌بخشی به ذینفعان تا حد زیادی می­تواند زمینه میانجیگری آمریکا برای حل این موضوع را فراهم کند. کارآفرینان ترک با افزایش مشارکت، می­توانند از بازسازی شمال و شرق سوریه بهره چشمگیری ببرند.
    4. آشر ارکابی: ارکابی مدعی است که ایدئولوژی حوثی­ ها ذاتاً نژادپرستانه است و رهبری آن در بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در داخل یمن مقصر است اما پاسخ دادن به جنگ در یمن با تعیین جنبش انصارالله به عنوان یک گروه تروریستی، چالش  های اساسی پیش روی این کشور را نادیده می­­گیرد. از نظر وی، جنگ در یمن درگیری نیابتی سعودی و ایرانی نیست که بتواند به یک راه‌حل سیاسی منتهی شود بلکه یک مبارزه مذهبی و ایدئولوژیک برای هویت دولت یمن است. دولت آمریکا باید در بازسازی یمن همکاری کند تا بتواند بر قلوب مردم این کشور حاکم شده و نفرت از آمریکا را از این کشور دورکند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟