تحلیل عاموس یادلین از مناقشه حزب الله و رژیم صهیونیستی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

«عاموس یادلین» رئیس اسبق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی و مدیر اجرایی حال حاضر انستیتو مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو روز دوشنبه (6 تیر) هفته گذشته در گفتگویی با این مرکز به تشریح آخرین دیدگاه های خود درباره درگیری های اخیر حزب الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی پرداخت.

یادلین در ابتدای سخنان خود بدین نکته اشاره نمود که اگرچه طرفین منازعه به وضوح از حرکت به سوی جنگ اجتناب می ورزند، اما تشدید بحران و احتمال ناآرامی های بیشتر در مرزهای شمالی رژیم را محتمل باید دانست. وی در ادامه با تهدید دبیرکل حزب الله افزود (سید حسن) نصرالله به یاد دارد که ربایش یک سرباز اسرائیلی در سال 2006 چگونه به وقوع یک جنگ ویرانگر و تخریب لبنان منجر شد.

او در ادامه در تشریح معادله کنونی حاکم بر منازعه حزب الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی افزود: «اکنون و 14 سال پس از جنگ 2006، روشن است که بر توان و قدرت هر دو طرف افزوده شده است و از هر دو طرف قدرت تخریب گری بیشتری انتظار می رود. با این حال به نظر می رسد توازن قدرت به خوبی از سوی طرفین درک شده است و همانطور که رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در جریان سفر اخیرش به اسرائیل متذکر شد، حمله حزب الله به اسرائیل پایان خوشی را برای این سازمان رقم نخواهد زد.»

یادلین در ادامه با تحلیل موقعیت حزب الله در صحنه تحولات سیاسی جاری در لبنان اظهار داشت: «در شرایط کنونی لبنان در ملغمه ای از فساد، انحطاط و ترور سیاسی غوطه ور است. علاوه بر این در سایه شیوع بیماری کرونا و تشدید فشارهای اقتصادی در این کشور می توان انتظار داشت که حزب الله که اکنون از نفوذ بالایی در حکومت لبنان نیز برخوردار است؛ بکوشد تا با خلق یک بحران خارجی حواس ها را به سمت خارج از مرزها معطوف نماید. البته در چنین شرایطی هرگونه اقدام نظامی علیه اسرائیل به زیان حزب الله و شخص (سید حسن) نصرالله خواهد بود و ویرانی لبنان را به همراه خواهد داشت.»

رئیس اسبق دستگاه ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه با اشاره به سناریوهای محتمل از سوی حزب الله در واکنش به شهادت علی کامل محسن افزود: «احساس می کنم حزب الله در این مرحله به یک واکنش سمبولیک و تهدید کنترل شده بسنده نماید؛ هر چند که نمی توان این فرضیه را از نظر دور داشت که ممکن است در آینده نزدیک این تهدید کنترل شده شکل صعودی به خود بگیرد. در مقابل اطمینان دارم که ارتش اسرائیل با استقرار نیروهای خود در مرزهای شمالی در حال آماده سازی خود برای واکنشی سخت به اقدامات  احتمالی حزب الله است و عکس العمل ما می تواند متوجه نیروهای حزب الله، انبارهای تسلیحات پیشرفته آنها و یا ضربه به ساختار این گروه در سرتاسر لبنان باشد.»

یادلین در فراز پایانی صحبت های خویش در مورد نگاه ایران به تنش های اخیر حزب الله و رژیم صهیونیستی افزود: « بدیهی است ایران از تسویه حساب حزب الله بر ضد ما بسیار خرسند خواهد بود. آنها نشان داده اند که حاضرند تا آخرین قطره خون خود در این راه مبارزه کنند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟