بهبود جایگاه سیاسی یائیر لاپید و نفتالی بنت در آخرین نظرسنجی ها

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همزمان با تدوام بحران کروناویروس و اعتراضات علیه نتانیاهو روند افزایش محبوبیت «نفتالی بنت»، وزیر دفاع پیشین و رهبر حزب «یامیناه» که علی‌رغم قرار داشتن میان طیف راست‌گرایان تندرو از قطار کابینه ائتلافی بیرون مانده، یکی از شاخص‌ترین روندها میان نیروهای فعلی اپوزیسیون است.

اگرچه به‌طورهمزمان شاهد ارتقای جایگاه یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون هستیم، اما ارتقای جایگاه یامیناه و نفتالی بنت بارزتر و بیشتر از وی بوده است.

در حالیکه حزب یامیناه در انتخابات مارس 2020 به سختی موفق به کسب 6 کرسی شد و با جدایی «رافی پرتص» و حزب خانه یهودی که خواستار مشارکت در کابینه ائتلافی بود در حال حاضر تنها 5 کرسی در اختیار دارد، اما نظرسنجی‌هایی که از اول ماه ژوئیه انجام شده نشان از افزایش چشمگیر محبوبیت یامیناه و به ویژه نتفالی بنت دارد. هم‌زمان با افت لیکود از حدود 40 کرسی به 30 تا 33 کرسی، یامیناه در نظرسنجی‌های اخیر به نزدیک 16 کرسی رسیده و تعداد کرسی های خود را 3 برابر بیشتر کرده است.

در همین راستا «مزل معلم»، در تحلیل جدیدی برای پایگاه المانیتور می‌نویسد: «نفتالی بنت رهبر یامیناه نخستین نشانه‌های تمایل خود برای رقابت بر سر نخست وزیری در انتخابات آینده را آشکار کرده است. برخی از نزدیکان وی نیز به نکاتی از این دست اشاره کرده اند. از جمله اینکه وی در انتخابات آتی فردی بجز نتانیاهو را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد.»

بنت شخصاً نیز چنین ایده‌ای را در گفت‌وگو با شبکه 12 چند روز پیش مطرح کرد و گفت: «نتانیاهو نباید از ما مطمئن باشد. ما احتمالاً فرد دیگری را برای نخست وزیری توصیه خواهیم کرد.» اما این دستاوردها برای بنت به آسانی به دست نیامده است. او که از سال 2018 با انشعاب از حزب «خانه یهودی» به همراه «ایلت شکد» حزب «راست نو» را تأسیس کرده و در انتخابات آوریل 2019 (نخستین انتخابات از سه گانه 

پیاپی) با این حزب بدون ائتلاف با سایر احزاب کوچک دست راستی شرکت نمود، تنها با اختلافی در حدود 2 هزار و 500 رأی از رسیدن به حدنصاب 3.25 درصدی بازماند. در دو انتخابات بعدی اما احزاب کوچک‌تر دست راستی که با ائتلاف یامیناه سعی کردند کرسی‌‎های این جناح را به حداکثر برسانند، این ائتلاف به ترتیب 7 و سپس 6 کرسی به دست آورد.

پس از انتخابات ماه مارس 2020 حزب یامیناه در کابینه موقتی نتانیاهو، مخیر به انتخاب داشتن دو وزارت‌خانه آموزش و بهداشت و درمان و یا یک وزارت‌خانه دفاع شد. اگرچه شخصیت‌هایی مانند ایلت شکد و رافی پرتص و تا حد کمتری «بتصلائل اصموطریچ»، وزیر حمل و نقل پیشین در این ائتلاف نقش پررنگی داشتند، اما مجموعه یامیناه تصمیم گرفت گزینه تک وزارت‌خانه‌ای را برای بنت درخواست کند و به یک وزیر در کابینه قناعت کند. بنت در روز هشتم نوامبر 2019 به عنوان وزیر دفاع معرفی شد و تا 17 مه که کابینه وحدت ملی از کنست رأی اعتماد گرفت در این مقام بود. عملکرد بنت در کنار سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در جلوگیری از ابتلای ساکنان سرزمین‌‎های اشغالی در این مدت چشمگیر بوده است. به طوری که تعداد کل مبتلایان در دوره وزارت بنت 16.617 نفر بوده ولی تعداد کل مبتلایان از زمان به قدرت رسیدن کابینه وحدت ملی و ورود گانتز به وزارت دفاع 54.353 تن بوده است. بدین ترتیب آمار مبتلایان در دوره بنت یک سوم شمار مبتلایان در دوره گانتز بوده است.

با توجه به اوج‌گیری موج دوم ابتلا به کروناویروس در سرزمین‌های اشغالی طبیعی است عملکرد بنت در وزارت دفاع با دوره جدید مقایسه شود و این امر منجر به افزایش محبوبیت بنت شده است. البته به طور 

کلی خروج از کابینه و مسئولیت و پیوستن به اپوزیسیون معمولاً منجر به افزایش مقبولیت شخصیت‌ها و احزاب می‌شود و یامیناه نیز از این قاعده مستثنی نبوده، اما به نظر می رسد ارتقای جایگاه یامیناه و بنت در 20 روز گذشته فراتر از تأثیر حضور آنها در میان نیروهای اپوزیسیون بوده است.

                                                 مقایسه میزان ابتلا به کروناویروس در دوره وزارت دفاع نفتالی بنت و بنی گانتز

نظرسنجی‌هایی که از ماه گذشته درباره عملکرد دولت وحدت ملی در قبال بحران کروناویروس انجام شده همواره بنت را یکی از بهترین گزینه‌ها برای مدیریت این بحران ارزیابی کرده اند. برای نمونه 34 درصد از مشارکت کنندگانی که در نظرسنجی موسسه «Direct Poll» در اوایل ماه گذشته شرکت کرده اند بنت را بهترین گزینه برای مدیریت بحران کرونا دانسته اند و پس از وی بنیامین نتانیاهو 24 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

نکته بسیار مهم آنکه درنظرسنجی‌های بعدی ارتقای وضعیت بنت به موضوع کرونا محدود نماند و حتی در زمینه رهبری جناح راست نیز به جایگاه بهتری دست یافته است. در نظرسنجی دیگری که روز 29 ژوئیه توسط همین موسسه منتشر شد بنت در میان کلیه مشارکت کنندگان با 16.4 درصد آرا پس از نتانیاهو و «گیدعون صعر» از حزب لیکود سومین شخصیت توانمند برای رهبری جناح راست قلمداد شده است.

 نکته قابل تامل آنکه زمانی که به بررسی دیدگاه مشارکت‌کنندگانی که خود را راست‌گرا می‌دانند می‌رسیم از میزان اختلاف میان بی بی و بنت کاسته می‌شود و در حالیکه 43 درصد آنان همچنان بی بی را برای این مسئولیت مناسب ارزیابی کرده اند، نزدیک به 25 درصد بنت را بهترین گزینه برای رهبری جناح 

راست دانسته اند. همچنین نظرسنجی دیگری که اخیراً توسط شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی انجام شده به ترتیب نتانیاهو (با 34 درصد)، یائیر لاپید (با 15 درصد) و نفتالی بنت (با 14 درصد) را مناسب‌ترین افراد برای ریاست کابینه قلمداد کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟