تلاش واشنگتن برای تداوم دشمنی با ایران، این بار در جبهه یمن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هفته گذشته، مجله «فارن پالیسی» امریکا با استناد به منابع دیپلماتیک فاش کرد که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در حال آماده سازی مقدمات برای درج نام گروه انصار الله  یمن در لیست گروه های تروریستی قبل از ترک پست خود در ژانویه آینده است.

یک منبع دیپلماتیک گفت که دولت مدتی است به این فکر می کند و اشاره کرد که «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا به دنبال این راه سریع است.

در این گزارش آمده که این اقدام علیه گروه انصار الله یمن ممکن است بخشی از تلاش گسترده کاخ سفید و پمپئو برای افزایش فشار بر ایران و متحدانش در خاورمیانه طی ماه های آخر دولت امریکا باشد.

گزارش های رسانه ای تاکید کردند که هدف از چنین اقدامی کمک به دولت «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور مورد حمایت عربستان در یمن است اما به گفته جروزالم پست، برخی از کارشناسان معتقدند که این اقدام کمکی به پایان دادن به جنگ داخلی طولانی مدت در یمن نمی کند.

تأثیری در جنگ نخواهد داشت

«آندریاس کریگ»، عضو موسسه مطالعات خاورمیانه و استادیار کالج امنیتی کالج کینگ لندن، گفت: درج نام حوثی ها به عنوان یک گروه تروریستی فقط یک تغییر معنایی است و این تاثیری در درگیری های یمن و تلاش طرف های خارجی برای یافتن راه حل دیپلماتیک نخواهد داشت.

«جرالد ورستاین»، سفیر سابق امریکا در یمن، نیز اظهار داشت: درج نام گروه حوثی انصار الله در لیست گروه های تروریستی هیچ توجیهی نخواهد داشت چرا که با وجود اینکه انصار الله یک از طرف های درگیری جاری در یمن است اما تروریست نیستند.

وی با اشاره به اینکه مشخص نیست که این مرحله برای رسیدن به چه هدفی در نظر گرفته شده است گفت: پیشنهادهای مشابه دیگری در گذشته ارائه شده بود اما در وهله اول اجرا نشد زیرا هیچ هدف مشخصی را دنبال نمی کند.

ورستاین تاکید کرد که تروریستی خواندن انصار الله، ایجاد راه حل سیاسی برای درگیری در یمن و حمایت از تلاش های نماینده ویژه سازمان ملل در آنجا را بسیار سخت خواهد کرد.

دولت ترامپ بیش از یک سال است که نقشه های تروریستی خواندن انصار الله را مطالعه می کند، اما در ماه های اخیر انگیزه بیشتری برای این اقدام کسب کرد و در سپتامبر گذشته، مقامات آمریکایی به واشنگتن پست گفتند که دولت بررسی را آغاز کرده و اعلام خواهد کرد که آیا آنها را به عنوان گروهی تروریستی طبقه بندی می کند یا خیر.

یک گام مهم

برنامه های درج نام  این گروه در لیست گروه های تروریستی نزدیک به یک سال پس از اقدام امریکا در قرار دادن سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان های تروریستی خارجی صورت می گیرد.

ورستاین اشاره کرد که حل مناقشه یمن می تواند گامی مهم در کاهش تنش های منطقه ای فراگیر باشد، بنابراین موانع حل آن برای ثبات منطقه مضر است.

«عبدالغنی الریانی»، محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک صنعا معتقد است که درج نام انصار الله در لیست گروه های تروریستی باعث وخیم تر شدن اوضاع سیاسی و انسانی در یمن می شود و روند صلح پایان می یابد و حوثی ها به پیشروی خود به شرق یمن ادامه می دهند.

وی اظهار داشت که این اقدام منجر به انزوای غیرنظامیانی خواهد شد که تحت کنترل حوثی ها زندگی می کنند و به شدت به کمک احتیاج دارند و نتیجه آن قحطی کامل خواهد بود.

برخی مسئولان و افراد مطلع به این پرونده گفتند که دولت ترامپ می تواند رهبران انصار الله را به جای کل گروه به عنوان تروریست های جهانی دسته بندی کند چرا که در صورت تروریستی خواندن کل گروه انصار الله همه افرادی که با آنها در ارتباط باشند مجازات خواهند شد و این امر مانع از کمک سازمان های بشردوستانه برای کمک به غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل انصار الله خواهد شد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟