حضور نظامی ترکیه در قطر چگونه به امنیت و ثبات کشورهای عضو شورای همکاری کمک می کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
طی سه سال گذشته روابط برخی کشورهای عضو شورای همکاری با ترکیه، تنش ها و اتهام زنی های متقابلی را در زمینه های مختلفی پشت سر گذاشت، امری که در پی ماندن آنکارا در کنار دوحه در بحران شورای همکاری بازتاب های منفی در سطوح سیاسی، اقتصادی و نظامی به دنبال داشت.

کشورهای عضو شورای همکاری که رابطه خود با قطر را قطع کرده اند از وجود پایگاه نظامی ترکیه در دوحه خشمگین و خواستار بستن آن شدند اما ترکیه معتقد است که این پایگاه به ثبات و صلح کشورهای عضو شورای همکاری و نه فقط قطر کمک می کند.

ترکیه سعی دارد از نگرانی های برخی کشورهای شورای همکاری نسبت به ایران استفاده کند، چرا که برخی معتقدند که ترکیه تنها کشوری است که رابطه خوبی با ایران دارد و می تواند این کشور را مهار و از تنش در منطقه جلوگیری کند.

اظهارات اردوغان

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در آغاز ماه اکتبر 2020 به قطر رفت و گفت که حضور نظامی ترکیه در قطر به نفع و در راستای خدمت به ثبات و صلح در میان کشورهای عضو شورای همکاری است.

وی افزود که این حضور به نه فقط به نفع قطر بلکه در راستای خدمت به صلح و ثبات کل منطقه شورای همکاری است.

اردوغان در ادامه تصریح کرد: «هیچ کس نباید از حضور نظامی ترکیه در برخی کشورهای عضو شورای همکاری ناراحت شود و تنها کسی که از این حضور ناراحت است طرف هایی هستند که سعی در ایجاد آشوب و هرج و مرج دارند.»

رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که بحران شورای همکاری پس از 3 سال و در اولین فرصت حل شود.

ترکیه یک پایگاه نظامی به نام «قاعده الریان» در دوحه دارد که به موجب امضای توافق همکاری نظامی در 28 آوریل 2014 بین وزارت دفاع قطر و ترکیه تاسیس شد و 3 هزار نظامی در خود جای داده است.

اظهارات مشابه

این سخنان رئیس جمهوری ترکیه اولین اظهارات یک مقام ترکیه ای در این خصوص نبود بلکه در اواخر ژوئیه 2017 و پس از بحران شورای همکاری «مولود چاوش اغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت که پایگاه ترکیه در قطر با هدف حفاظت از همه کشورهای عضو شورای همکاری ایجاد شده است.

وی اشاره کرد که کشورهای عضو شورای همکاری باید بدانند که ترکیه کشوری عادی نیست که بتوان به علت درگیری های داخلی آن را هدف قرار داد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بیان کرد که درخواست بستن پایگاه ترکیه در قطر قبل از هر چیزی نقض حاکمیت قطر و قوانین بین المللی به شمار می رود همانگونه که اهانتی به حاکمیت قطر و ترکیه است.

اغلو توضیح داد که توافق نظامی بین قطر و ترکیه صورت گرفته و همه باید به آن احترام بگذارند زیرا این دو کشور حاکمیت دارند و می توانند بر سر مسائل مختلف تفاهم و مذاکره کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه تاکید کرد که ترکیه با توجه به برادری با کشورهای عضو شورای همکاری رفتار و همکاری برای حل مشکلات را پیشنهاد می کند و کشورهای عضو شورای همکاری را کشورهای برادر خود می داند.

در همان ماه ژوئیه، «خالد بن احمد آل خلیفه»، وزیر امور خارجه پیشین بحرین گفت که پایگاه نظامی ترکیه در قطر برای حفظ امنیت در کل کشورهای عضو شورای همکاری است.

وی در سخنانی پس از دیدار با رئیس جمهوری ترکیه گفت که این پایگاه بر اساس توافقی صورت گرفته در سال 2014 و برای همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری و دفاع از آنها در برابر هر تهدیدی ایجاد شده و این مساله ارتباطی با بحران شورای همکاری ندارد و علیه هیچ کسی نیست.

ترکیه و امنیت منطقه شورای همکاری

«اسماعیل ایوب»، تحلیلگر مسائل سیاسی و استراتژیک تاکید می کند که منطقه کشورهای عضو شورای همکاری دهه هاست که منطقه ای نا آرام به شمار می رود و این نا آرامی تا به امروز با وجود خرید مداوم تسلیحات توسط کشورهای شورای همکاری ادامه دارد.

وی درباره اظهارات رئیس جمهوری ترکیه در خصوص کمک پایگاه نظامی ترکیه در قطر به امنیت منطقه شورای همکاری گفت که از لحاظ استراتژیک این امر ممکن است زیرا حضور نظامی ترکیه شدت اتهامات و تمایل برای جنگ را کاهش می دهد.

به گفته این تحلیلگر کسی که از حضور نظامی ترکیه در قطر نگران می شود اساسا همان طرفی است که خود طرف دیگری را تهدید می کند.

ایوب تاکید کرد که پایگاه نظامی ترکیه و امریکا در قطر کمکی برای ثبات در منطقه شورای همکاری و تحقق منافع همه طرف هاست.

ترکیه دائما تاکید می کند که به سهولت به کسی اجازه نمی دهد که پروژه گسترش روابط خود با کشورهای شورای همکاری را تهدید کند.

ترکیه معتقد است که خود از امریکا و ایران به کشورهای شورای همکاری نزدیک تر است و این امر به رابطه قدیمی ترکیه با این کشورها در زمان حکومت عثمانی بر می گردد.

ترکیه در نشست سران ترکیه و کشورهای شورای همکاری در 13 سپتامبر 2008 در ریاض در پیامی علنی به ایران، امریکا و اسرائیل گفته بود که باید در سیاست های منطقه ای خود به ویژه در رابطه با منطقه شورای همکاری تجدید نظر کنند.

«حمزه تکین»، روزنامه نگار ترکیه ای تاکید می کند که نیروهای ترکیه در قطر عامل ثبات در میان کشورهای عضو شورای همکاری هستند همانگونه که عامل ثبات در سومالی بودند و در تشکیل حکومت در این کشور سهم داشتند.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج اونلاین»، اظهار داشت که ارتش ترکیه در هر کشوری که رفته است عاملی برای ویرانی آنجا نبوده به عنوان مثال اقداماتی که روسیه در سوریه دارد، دخالت نظامی امریکا در عراق و افغانستان و اقدامات ائتلاف عربی در یمن، تصویری منفی از این طرف ها ارائه داده اما ترکیه و ارتش آن هیچگاه اقداماتی مشابه این ها انجام نداده اند.

وی همچنین تاکید کرد که حضور نظامی ترکیه در قطر که بر اساس توافق نظامی بین طرفین انجام شده عامل ثبات در میان کشورهای عضو شورای همکاری است به عنوان مثال کشورهایی که رابطه خود با قطر را قطع کرده اند قصد حمله نظامی به قطر را داشتند اما مداخله نظامی ترکیه سهم زیادی در خنثی سازی این حمله به قطر داشته است و این خود موجب ثبات در قطر و کشورهای عضو شورای همکاری شد چرا که حمله به قطر ممکن بود به جنگی فراگیر در منطقه بیانجامد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟