وزیر دارایی عراق: تشکل های بزرگی پشت فساد مزایده ارز بانک مرکزی هستند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«علی عبدالامیر علاوی»، وزیر دارایی عراق تأکید کرد که تشکل های سیاسی بزرگی در فساد مزایده بانک مرکزی سهیم هستند.

به گزارش «الفرات نیوز» او در مصاحبه ای تلویزیونی تأکید کرد شواهد کافی در اختیار است که نشان می دهد عملیات مزایده ارز ازسوی بانک مرکزی بخش مهمی از فساد مالی در کشور را تشکیل می داده و برخی تشکل های بزرگ سیاسی در این فساد دست داشته اند.

او گفت که این تشکل های نیروهای خود را به عنوان خریدار معمولی به این مزایده می فرستاده اند.

وی درباره افشای این تشکل ها گفت که مصونیت قضایی برای این کار ندارد و حتی اقدامات حقوقی لازم برای این کار انجام نشده است.

قرار بود در 30 ژانویه رئیس بانک مرکزی برای توضیح درباره موضوع فساد در مزایده ارز توسط بانک مرکزی به مجلس فراخوانده شود اما به علت به حد نصاب نرسیدن جلسه، این برنامه به تعویق افتاد.

عراق برای دسترسی به دلار، حسابی در بانک فدرال امریکا در نیویورک دارد که همه درآمدهای حاصل از فروش نفت در آن سپرده شده است و برای تأمین پول لازم جهت هزینه های دولت، بانک مرکزی ارز به فروش می رساند تا دینار تأمین کند.

عملیات فروش ارز به این ترتیب است که بانک مرکز به بانک های خصوصی دلار را 10 دینار ارزان تر از قیمت بازار می فروشد.

علاوی تأکید کرد که نامزد هیچ تشکل سیاسی نبوده و صرفا با تصمیم نخست وزیر عراق به کابینه دعوت شده و افزود که رابطه اش با نخست وزیر به دهه 1990 برمی گردد و گفت که الکاظمی از وی برای وزارت نفت دعوت کرده بوده است.

او با اشاره به مشکلات کشور گفت که قوه مقننه در عراق اختیارات بسیاری دربرابر قوه مجریه دارد و این باعث عدم تعادل در روند سیاسی کشور شده و افزود که بسیار بعید است که عراق دوباره شاهد راه حلی خارجی یا تحمیل نظامی اراده از سوی کشوری همسایه باشد و تنها راهی که برای حل مسائل کشور می ماند روند دموکراتیک است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟