سقوط لیره سوریه؛ کُردها خواستار معافیت از تحریم‌های امریکا هستند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مسئولی بلندپایه در تشکیلات خودمختار کُردها در شمال شرق سوریه اعلام کرد در سایه وضعیت کنونی نمی‌توان مناطق تحت تسلط کُردها را از پیامدهای منفی ناشی از فروپاشی ارزش لیره دور کرد.

«بدران جیا کرد»، نائب‌رئیس مشترک تشکیلات خودمختار کُردهای سوریه در گفت‌وگو با شبکه الحره تصریح کرد: گذرگاه‌های مرزی مشترک با مناطق تحت تسلط دولت سوریه باز است و تعاملات تجاری میان دو طرف ادامه دارد همچنین دادوستد در مناطق شمال شرق با لیره سوریه انجام می‌شود.

جیا کرد افزود: در همین چارچوب، هر گونه فروپاشی ارزش لیره بازتاب مستقیمی بر ما نیز دارد و اقدامات تشکیلات خودمختار کُردها غیر کافی است چرا که ما نظام مالی و پولی مستقلی از سوریه نداریم.

وی اظهار داشت: تشکیلات خودمختار کُردها ویژه پس از بستن گذرگاه کوچر (الیعربیه) با چالش اقتصادی رو به رو است به طوری که این امر منجر به کمبود و نایاب شدن و گرانی برخی کالاها شده و همه این چالش‌ها به سوء استفاده تروریست‌ها در تحریک مردم انجامیده است همچنین دمشق و بعضی از گروه‌های طرفدار ترکیه از این وضعیت برای ایجاد آشوب در منطقه بهره‌برداری می‌کنند.

جیا کرد برای مقابله با این چالش‌ها و کاستن از آثار منفی آن از جامعه جهانی خواست تا همانند حمایت نظامی از قسد، از تشکیلات خودمختار کُردها هم حمایت اقتصادی به عمل آورند.

چشم‌انداز روشنی برای توقف فروپاشی لیره سوریه وجود ندارد
ارزش لیره سوریه (به هنگام نگارش این گزارش) از مرز هر دلار برابر با 3600لیره گذشت تا پایین‌ترین نرخ ارزش لیره را ثبت کند.

درباره دلایل سقوط روزانه لیره سوریه، «احمد یوسف»، اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: طولانی‌ شدن بحران سوریه در کنار نتایج منفی تحریم‌ها و قانون قیصر و نیز کاهش حمایت خارجی از دولت سوریه و مخالفان منجر به سقوط روزانه ارزش لیره و کاهش قدت خرید مردم شده است.

یوسف به الحره گفت: بخش‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف اقتصادی با وضعیت وخیمی رو به رو است و اقتصاد سوریه تبدیل به اقتصادی جنگ‌زده و تابع کشمکش‌های طرف‌های درگیر در بحران این کشور شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، میزان کسری بودجه دولت سوریه برای سال جاری به 40 درصد رسیده به طوری که حجم بودجه 8500 میلیارد لیره و میزان کسری بودجه 3484 میلیارد لیره برآورد شده است.

این کارشناس اقتصادی سوریه اظهار داشت: نتیجه طبیعی کسری بودجه و استقراض از منابع داخلی و خارجی و چاپ بدون پشتوانه پول، تورم افسارگسیخته و فروپاشی فزاینده ارزش پول ملی است.

وی با بیان اینکه حتی اگر بحران سوریه متوقف شود، هیچ چشم‌اندار روشنی برای پایان بحران تورم و فروپاشی ارزش لیره وجود ندارد، اظهار داشت: اقتصاد سوریه شاهد ویرانی به ارزش بیش از نیم تریلیون دلار بوده است و نمی‌تواند طی مدت کوتاهی به شرایط پیش از جنگ بازگردد.

آثار فروپاشی ارزش لیره
احمد یوسف درباره پیامدهای فروپاشی ارزش لیره بر مناطق مختلف سوریه گفت: هر منطقه‌ای ویژگی‌های اقتصادی خاص خود را دارد اما یقینا فاکتورهای داخلی و خارجی بر عموم سوریه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه مناطق تحت تسلط دولت سوریه فاقد مولفه‌های لازم برای توسعه و شکوفایی است، اظهار داشت: این مناطق شاهد فروپاشی بیشتر در توان خرید شهروندان خواهد بود و جمعیت بیشتری در این مناطق به زیر خط فقر خواهند رفت.

به گفته احمد یوسف، درآمد کارمندان دولتی تنها کفاف 10 درصد از احتیاجات ضروری یک خانواده را می‌دهد به طوری که میانگین درآمد کارمندان کمتر از 20 دلار امریکاست، این در حالی است که میانگین هزینه یک خانواده 5 نفره تقریبا 200 دلار در ماه است.

وی درباره مناطق تحت تسلط قسد که از لیره ترکیه استفاده می‌کنند، گفت: این امر در افزیش هزینه‌ها تاثیرگذار است چرا که هزینه زندگی در ترکیه به مراتب از سوریه بالاتر است.

اقدامات تشکیلات خودمختار کُرد در کاهش پیامدهای منفی سقوط لیره
جیا کرد در این خصوص گفت: تشکیلات خودمختار نظارت بر بهای کالاهای اساسی را افزایش داده است همچنین این تشکیلات تصمیم گرفته تا حقوق کارمندان خود را 108 درصد تا 150 درصد افزایش دهد تا توان خرید مردم بهبود یابد.

وی اظهار داشت: کُردها وعده‌هایی از ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا برای مستثنا کردن مناطق تحت سلطه قسد از تحریم‌ها دریافت کرده‌اند.

این عضو ارشد تشکیلات خودمختار کُرد در شمال شرق سوریه در پایان گفت: ما مستقیما و به شکلی پررنگ از تحریم‌های امریکا تاثیر می‌پذیریم و هیچ گونه سازوکاری برای در امان ماندن این مناطق از تاثیر تحریم‌ها پیش‌بینی نشده است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟