افزایش نرخ بیکاری در کرانه باختری و نوار غزه در سایه شیوع کرونا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در ماه‌های اخیر و به ویژه در نوار غزه میزان بیکاری به شدت اوج گرفته است. در این میان بحران کرونا نیز مزید بر علت شده و در کنار محاصره اعمال شده علیه این منطقه، در سه ماهه نخست سال 2020 بیکاری را در غزه 45 درصد رسانده است که تقریبا در جهان بی نظیر است. در ماه ژوئیه نرخ بیکاری در فلسطین روی هم رفته نزدیک به 30 درصد و در کرانه باختری 15 درصد اعلام شده است.

برخی رسانه‌ها از افزایش بیکاری در غزه به عنوان یکی از انگیزه‌های اصلی برای تن دادن به آتش‌بس با رژیم صهیونیستی سخن به میان می‌آورند.کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی در نتیجه شیوع کرونا و اجرای سیاست‌های قرنطینه به ویژه در هفته‌های اخیر آثاری منفی بر معیشت فلسطینیان داشته است. در سال 2019 رشد تولید ناخالص فلسطین برابر با 1 درصد اعلام شد. پیش‌بینی‌ها از کوچک شدن 7.6 درصدی اقتصاد فلسطین در سال2020 حکایت دارد. همچنین برخی تحلیلگران این رقم را تا 11 درصد نیز افزایش می‌دهند. کاهش درآمدها و کمک‌های مالی خارجی از یکسو و افزایش شدید مخارج از سوی دیگر باعث شده این وضعیت در فلسطین رقم بخورد. بانک جهانی در گزارشی اعلام داشت تامین همه نیازهای ضروری فلسطینیان در سال 2020 منوط به 1.5 میلیارد دلار منابع خواهد بود.

اقتصاد فلسطین حتی پیش از همه‌گیری جهانی کرونا نیز فاقد شاخص های مطلوب بوده است. برای مثال می توان گفت بیش از یک چهارم مردم فلسطین زیر خط فقر زندگی می‌کردند، اما در حال حاضر تعداد خانوارهای فقیر به 30 درصد در کرانه باختری و 64 درصد در غزه رسیده است. همچنین میزان بیکاری جوانان در این کشور 38 درصد برآورد شده که از میانگین خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار بالاتر است.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟