مانورهای سیاسی رهبران فلسطین برای وحدت عربی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

یکی از مهم‌ترین رویدادهای روزهای اخیر در فلسطین روز سوم سپتامبر با برگزاری نشست مشترک میان رهبران تشکیلات خودگردان رقم خورد. موضوع این نشست دستیابی به یک راهبرد ملی برای مصالحه میان گروه‌های فلسطینی بود. در این نشست که در رام‌الله برگزار شد با مشارکت برخی از مقامات فلسطینی از طریق ویدئو کنفرانس همراه بود.

محمود عباس در نشست سوم سپتامبر 2020

 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، «جبریل رجوب» که تلاش‌های جدید معطوف به مصالحه با حماس را مدیریت می‌کند، «حنان عشراوی»، عضو کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان، «عریب الرنتاوی»، مدیر مرکز مطالعات سیاسی قدس، علی جرباوی، وزیر پیشین برنامه‌ریزی، انس سویدان، مدیر کمیته روابط عربی تشکیلات خودگردان، خلیل جهشان، مدیر مرکز عربی مستقر در واشنگتن دی سی و جمال الدجانی، سخنگوی پیشین نخست وزیر شرکت داشتند.

ابتدا جروب از لزوم دستیابی به یک استراتژی برای وحدت ملی در فلسطین سخن به میان آورد. محمود عباس نیز ضمن تأکید بر این امر مهم گفت با هر اقدام در این مسیر موافق است و نتایج نهایی این نشست قرار است در طول 5 هفته آینده اعلام شود. عشراوی اما برگزاری انتخابات را چاره کار مصالحه میان فلسطینیان دانست و افزود بدون انتخابات هیچ گونه تحول مهمی میان فتح و حماس رخ نخواهد داد. الرنتاوی نیز پس از این نشست به خبرنگار وب‌سایت المانیتور اعلام کرد که شانس تحول چشمگیر میان فتح و حماس اندک است.

درحالی که تداوم تلاش‌های تشکیلات خودگردان برای پیشبرد مصالحه در سطح کنونی امری مهم و کم سابقه به حساب می‌آید، اما به نظر می‌رسد تشکیلات خودگردان هنوز نمی‌داند در جریان مذاکرات با حماس حاضر به واگذاری چه امتیازاتی است و راهبرد مشخصی ندارد. همچنین محمود عباس و تشکیلات خودگران از سطح مطالبات حماس نیز اطلاع چندانی نداشته و به گفته برخی تحلیلگران به محض آغاز واقعی مذاکرات با واقعیت سختی روبه‌رو خواهند شد.

در این میان موضوع مهم دیگر برگزاری انتخابات است که سال‌هاست در فلسطین به تعویق افتاده. سران فتح هنوز موضع مثبتی در این خصوص نگرفته‌اند به نظر می‌رسد وضع موجود سیاسی (که باعث تمدید دوره مأموریت سیاسی آنان بدون مراجعه به نظرات مردم شده)، آنها را راضی نگه داشته است. برخی تحلیلگران در این باره معتقدند عدم برگزاری انتخابات پارلمانی از سال 2006 و ریاست جمهوری از سال 2005 به بعد منجر بدان شده که حمایت شهروندان فلسطینی از تشکیلات خودگردان و تا حد کمتری هم حماس افت کند.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟