ایران در لبنان؛ یک اشغال مرگبار

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
از نظر نویسنده، بدترین وضعیت اشغال، اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی بود زبرا تل آویو استراتژی مشخصی برای خروج نداشت و این موضوع سبب شد تا ایران بتواند گروه نظامی کارآمدی برای اخراج آن ایجاد و نهایتاَ به وسیله همین گروه بر سرنوشت لبنان مسلط شود.

حسن منیمنه – 29 اکتبر 2020 – موسسه هادسن 


نویسنده در این مقاله به این موضوع می پردازد که چگونه لبنان در 30 سال گذشته همواره در اشغال بوده است و این موضع باعث شده تا این کشور نتواند به عنوان یک بازیگر مستقل در منطقه دیده شود. دوران-های اشغال لبنان توسط نیروهای خارجی به زعم وی به 4 دوره تقسیم می¬شوند:
1. اشغال توسط فلسطینیان؛
2. اشغال توسط رژیم صهیونیستی؛
3. اشغال توسط سوریه؛
4. و اشغال توسط ایران.
از نظر نویسنده، بدترین وضعیت اشغال، اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی بود زبرا تل آویو استراتژی مشخصی برای خروج نداشت و این موضوع سبب شد تا ایران بتواند گروه نظامی کارآمدی برای اخراج آن ایجاد و نهایتاَ به وسیله همین گروه بر سرنوشت لبنان مسلط شود. از نظر وی، پس از پایان اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی، حزب الله لبنان همچنان برای مقابله با تهدید آن، سلاح خود را حفظ کرده و حضور خود را در سوریه افزایش داده است. این نگاه پیشگیرانه عملا سبب شده تا رفتارهای حزب الله در سوریه با رفتارهای اسرائیلی ها در لبنان مقایسه شود. هیچ یک از این دو نیرو استراتژی خروج از مناطقی که اشغال کرده بودند نداشتند بنابراین حزب الله نیز به همان نتیجه ای در سوریه می رسد که رژیم صهیونیستی در لبنان رسید. تسلط حزب الله بر امور کلیدی لبنان و پاسخگویی آن نه به مردم لبنان که به تهران باعث شده تا جامعه لبنان در قبال این حزب دو پاره شوند؛ بخشی وی را نماد عزت و امنیت بدانند و بخشی دیگر ویرانی را سرنوشت رویکرد حزب الله در لبنان بدانند.

 

https://www.hudson.org/research/16470-iran-in-lebanon-a-fatal-occupation

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟