هشدار بایدن به ایران و پروکسی های آن: پیامدهای حمله سوریه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

مایکل نایتز: مایکل نایتز یکی از همکاران ارشد انستیتو واشنگتن و متخصص امور نظامی و امنیتی عراق، ایران، یمن و کشورهای عربی خلیج است. دکتر نایتز بارها عراق، یمن و کشورهای خلیج‌فارس سفر کرده و به‌طور منظم درخصوص سیاست‌گذاری‌های دولت ایالات‌متحده، کمیته های کنگره و افسران نظامی آمریکا در امور امنیتی منطقه،‌ سازمان‌های نظامی و امنیتی محلی در عراق، کشورهای خلیج و یمن فعالیت کرده است.

در ساعات اولیه 26 فوریه، جنگنده‌های ایالات‌متحده در واکنش به حمله موشکی 15 فوریه به فرودگاه بین‌المللی اربیل، پایگاه شرقی سوریه مقر شبه‌نظامیان عراقی همسو با ایران را بمباران کردند. اگرچه هنوز ارزیابی دقیق خسارت مشخص نشده است، اما این اولین استفاده از زور توسط رئیس‌جمهور بایدن نشان می‌دهد که ایالات‌متحده از ابزار نظامی برای احیای بازدارندگی استفاده می‌کند؛ حتی زمانی که برای گفتگوهای هسته‌ای با تهران آماده می‌شود. نویسنده در این مقاله بر نکات و گزار‌ه‌های زیر تأکید می‌کند:

  • عملیات هوایی ایالات‌متحده به ابوکمال یک منطقه سوریه در مرز عراق نشانگر استفاده بسیار دقیق از زور می‌باشد. این منطقه از سال 2018 بارها توسط اسرائیل مورد حمله قرار گرفته است. این منطقه به‌خصوص مجتمع پایگاه امام علی برای ذخیره موشک‌های ایرانی، پهپاد و تجهیزات صنعتی نظامی موردنیاز استفاده می‌شود.
  • یکی از پیام های اصلی این حمله استفاده منطقی و عقلانی از ابزار زور در دولت جدید دموکرات می‌باشد. پس از حمله گستاخانه شبه‌نظامیان به پایتخت اقلیم کردستان عراق و به خطر انداختن افراد آمریکایی، در سطح ریاست جمهوری هیچ تردیدی در مورد واکنش نشان دادن وجود نداشت. همکاری ایالات‌متحده با دولت عراق و اقلیم کردستان نشانگر تعهد عمیق آمریکا بر پاسداری از تلاش‌های ثبات‌بخش مستمر بغداد می‌باشد.

نویسنده در بخش دیگر این مقاله بر پیامدهای سیاسی این حمله اشاره می‌کند:

  • دولت بایدن قصد داشت بدون ابهام و به صورت واضح این پیام را به ایران و گروه‌های نیابتی ارسال کند که حملات علیه اشخاص آمریکایی قابل تحمل و بدون پاسخ نخواهد بود.
  • تیم بایدن علنا اظهار داشته که از طریق کانال های پنهانی به ایران این سیگنال را ارسال کند که در صورت موفقیت در مذاکرات در مورد کاهش تحریم‌ها، حملات گروه‌های نیابتی به آمریکا باید متوقف شود.
  • شبه‌نظامیان نیابتی همسو با ایران احتمالاً در آینده نزدیک مجددا مرزهای خط قرمز بایدن را مورد آزمایش قرار می‌دهند و به احتمال زیاد آن‌ها از طریق عراق با استفاده از پهپاد مواضع عربستان سعودی را مورد حمله قرار می‌دهند یا از طریق حملات کم شدت به تأسیسات ایالات‌متحده یا شرکای آن اقدام می‌کند.
  • در حال حاضر، دولت باید کتائب سیدالشهدا و رهبر آن را به دلیل نقش آن‌ها در حمله به اربیل و روابط دیرینه با سایر نهادهای تروریستی مانند نیروی قدس سپاه و کتائب حزب‌الله در فهرست سازمان تروریست خارجی قرار دهد. ایالات‌متحده همچنین باید شرکای خود را به ویژه انگلیس و اتحادیه اروپا تحت‌فشار قرار دهد تا کتائب حزب‌الله را در فهرست سازمان تروریستی خود قرار دهند.

نویسنده در پایان این مقاله بر این دیدگاه است که در جبهه نظامی، ایالات‌متحده باید موقتاً در صورت حملات بیشتر به منطقه اربیل، پدافندهای هوایی خود را ارتقا ببخشد. آن‌ها همچنین برای هر گونه تحریک گسترده علیه شرکا با هشدارهای ایران و گروه‌های نیابتی آماده پاسخ‌گویی باشند. سرانجام آن‌ها باید برای محافظت از اربیل و هم برای مقابله با شبه‌نظامیان و دولت اسلامی باید پوشش اطلاعاتی در منطقه دشت های نینوا را افزایش دهد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟